Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2629 ggr
LCTW
2015-11-20 13:03

Triggerpunkter?

Till er som har fått diagnosen fibromyalgi.

Hur är det egentligen med dessa triggerpunkter?

Mina problem sitter i överkroppen och inte underkroppen.

Någon som fått diagnosen fibromyalgi men inte har ömma triggerpunkter i underkroppen?

Min mamma har fibromyalgi, och även min mormor hade det. Men deras problematik finns bara i överkroppen, deras ben har alltid fungerat bra och dom har alltid kunnat motionera och så.

Min läkare säger att jag inte har fibromyalgi för att jag inte uppfyller alla kriterier nör de gäller triggerpunkter. Medans jag känner till 99 % att det kan vara fibro. Vad tycker ni? Ska man ge upp hoppet om att få en diagnos efter obeskrivlig trötthet i ca 5 år, och värk (spänningsliknande värk) som vandrar runt i överkroppen på olika ställen och varierar från dag till dag? Eller tror ni att det kan vara fibromyalgi?

Annons:
Mia-45
2015-11-20 16:08
#1

Läkare brukar undersöka 18 triggerpunkter på kroppen. För att få en diagnos ska man visst ha ont på 11 ställen utav dessa 18. 
Men jag vet inte om man måste ha ont i bägge kroppshalvorna….det finns nog punkter så det räcker på överkroppen med.

LCTW
2015-11-20 19:49
#2

Ja min läkare kände bara på mig, det var i princip det och sa att jag inte uppfyller de som krävs för att få diagnosen. Men jag själv litar inte på det. Vet inte om man ska ge det fler försök med andra läkare? Är så trött på att gå runt och tro att man är allvarligt sjuk av alla symtom o ömma punkter på kroppen :(

Rita-S
2015-11-20 20:05
#3

Fibromyalgi är inte ensam om att ömma på tenderpoints. Därav håller de på att ta bort det som krav på diagnosen då det ensam inte är tecken på fibromyalgi. Det finns många andra saker som gör att tenderpoints börjar ömma. För hårt spända muskler och scener som ansluts till områden där tenderpoints sitter exempelvis. 
Dock tycker jag ändå du gott och väl kan få en ny undersökning av en annan läkare för att få en second opinion. Alltid bra att höra från mer än en läkare.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LCTW
2015-11-20 22:31
#4

Näe det känns väldigt svårt att få denna diagnos, men jag har så mkt symtom som tyder på det, skulle kanske också kunna vara kroniskt trötthetssyndrom, men mer som stämmer in på fibromyalgi. Tror mer på det också eftersom min mamma och mormor har det och jag har samma problematik som dom

Spaicy
2015-11-21 05:35
#5

LCTW, jag ser attt Rita-S som är mkt duktigt på detta svarat dig. Men då jag själv lever med och fått divs diagnoser sedan jan -93 då jag var med om en bilolycka och fick en Wiplashskada, därefter en fallolycka på is i en hacke jan.-09 och ytterligare en ganska lindrig kökrock på Valborg -09. Så drog jag på mig ännu en whiplash(WAD) sedan har jag utvecklat under alla dessa år, fibromyalgi, ME, Allodyni och inflammatorisk Artros i höfter och knäna. Men det jag vill få fram då jag själv genomgått en Triggerpunkts-operation i USA -04, att de punkter de kontrollerar för Fibro är inte samma som dina Triggerpunkter. Det är dock en hårfin skillnad. Efter jag var och opererade mig i Omaha(maj-04), så var jag på ett par föreningar och föreläste om min upplevelse och om detta. Men som sagt det är en djungel och det gäller att tillhöra "Rätt" landsting kan jag dessvärre beklaga. Men det finns ändå lite hjälp att få, men du måste orka driva det hela själv för hjälpen från sjukvården är knapphändig. Vart bor du? Får jag lov att fråga det? Då jag kämpat och kämpar än idag, så har jag lite råd som kanske kan vara till nytta. Lycka Till och jag lider med dig!

LCTW
2015-11-21 10:03
#6

Jag beklagar allt du drabbats om och tack för svaret. Jag bor i Kalmar. Har tappat allt hopp om sjukvården, är helt förtvivlad just nu. Ska till en ny läkare nu i veckan, hoppas på lite mer förståelse och inte ytterligare en som bara skyller på psyket. Min förra tryckte bara på lite punkter, inte mer än så. Han va inte intresserad av att fråga om hur mina symtom var. Efter att han hade känt på mig var det bara nej du har inte fibromyalgi och förklarade för mig att det är psykiskt. Igår var det lite kallt här hemma i huset, jag var så öm på låren och överarmarna, tog mig en riktigt varm dusch och då var det som att det försvann, men en stund efter att ja kom ut ur duschen var det tillbaka :(

Annons:
Mia-45
2015-11-21 13:36
#7

Jag har en mycket bra läkare…men bor i Nybro. 
Du kanske har svårt att ta dej hit eller? 
Annars…ring Läkarhuset Prima.

LCTW
2015-11-21 13:49
#8

Okej. Nej det är inga problem alls för mig. Har min familj i Nybro och bodde själv där för ett halvår sen. Går i terapi i Nybro varje vecka. Vad heter läkaren? Är han duktig på fibromyalgi?

Mia-45
2015-11-21 14:27
#9

Min läkare heter Najib Kamgar. Han jobbar bara torsdag och fredag där. 
Han är superduktig och lyssnar på en. Han skickade mej till en överläkare på reumatologen snabbt. 
Så lista dej hos de. Jag vet inte om det är kö dit men säg ditt problem.

LCTW
2015-11-21 14:47
#10

Tack för tipset det ska jag göra😊

Mia-45
2015-11-21 14:49
#11

🌺

Mia-45
2015-11-21 14:50
#12

Min son fick med bra hjälp av honom med annat. Så han är superduktig i mycket. 
Framför allt så lyssnar han och vill hjälpa en.

LCTW
2015-11-21 15:24
#13

Härligt det är precis vad jag behöver är så trött på nonchalanta läkare 🌹

Annons:
Mia-45
2015-11-21 15:31
#14

Jag lovar att du inte kommer bli bemött så av honom. Du kanske får vänta på en tid men det är det värt. Du kan med gå på öppen mottagning och begära honom när du anmäler dej i receptionen. Men då torsdag och fredagar då han är där.

LCTW
2015-11-21 15:35
#15

Ja men det är värt att vänta på en bra läkare, dom finns ju tyvärr inte överallt. Ska ringa dom på måndag och fråga om jag kan få boka tid hos honom

Mia-45
2015-11-21 15:57
#16

Gör det..berätta gärna hur det går sen. 👍

LCTW
2015-11-21 17:40
#17

Absolut det ska jag göra :)

LCTW
2015-11-22 08:54
#18

Det här med att vara öm speciellt på ben och armar vid lätt massage, speciellt när man är lite frusen och som försvinner efter ett varmt bad. Någon som känner igen??

Upp till toppen
Annons: