Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1938 ggr
[JeanetteK]
11/8/15, 4:13 PM

Leverpåverkan...

Jag har nyligen varit på hälsoundersökning (privat inte på vårdcentralen)  där dom tog ett utökat blodprov. Det visade att jag har fått påverkan på levern. Sjuksköterskan som ringde sa att det är en stjärna bredvid värdet vilket innebär att det kan bli vävnadsskador om värdet inte sjunker… Sen jag var hos henne förra gången har jag fått starkare alvedon på recept som jag har tagit relativt ofta. Inte överdoserat men i perioder varje dag. Jag tar två stycken tillsammans med en naproxen (också på recept, lite starkare) och det är det enda jag har som funkar på värken. Också det enda jag fått i och för sig. Vanliga alvedon eller ipren hjälper inte över huvudtaget. Sjuksköterskan sa att det är  mycket troligt att det är alvedonen som påverkat levern… så nu ska jag hålla mig borta från dom och komma tillbaka om tre månader för nya prover. Gaaaah! Dessa dagar utan nu har varit hemska. Har så ont i nacke och axlar att jag mår illa. Självklart måste jag vara i skov just nu… men jag vill verkligen skona min lever. Jag ska ta med mig mina provsvar till läkaren på vårdcentralen och se vad hon säger. 

Tydligen syns denna påverkan endast på ett utökat blodprov och dessa kostar pengar och därför tas de inte om det inte finns särskilda skäl. Ville berätta för er andra som kanske också äter alvedon som jag…

Annons:
Mia-45
11/8/15, 4:44 PM
#1

Nämen usch!😕
Jag är ganska försiktig med alvedon, Ipren och allt vad de nu heter. De hjälper ändå inte emot värken.
Jag hoppas att värdet gått ner till nästa gång. 

Kram❤️

Zadeira
11/8/15, 6:49 PM
#2

Vad tråkigt att det blivit så för dig! Hoppas att det vänder då och går ner till bättre värden om du minskar alvedonen.

Jag har fått starka varningar om att gå på alvedon/naproxen-kombinationen under längre perioder. Dvs att man tar nån gång ibland kan vara ok men inte dagligen eller flera gånger i veckan. Jag tar däremot inte alvedon/naproxen-kombinationen alls när det är fibro-smärtor eftersom det är helt värdelöst för mig, ger ingen lindring alls. Däremot så har jag Treo Comp, som är ett beroendeframkallande narkotikaklassat preparat, vid mina absolut värsta dagar, kanske högst en gång i veckan.

[LoveUnite]1
11/8/15, 11:41 PM
#3

Wouw, jag knaprade alvedon och naproxen (mer än tillåtet) som godis i våras och i 2 st 3 veckors perioder i somras 🤔

Ingen som varnat mig om sådant, läkarna säger hela tiden jag ska ta piller och jag säger vilka och hur mkt jag tar men de säger så länge jag inte mår dåligt av dem så är det bara att ta.

Nu blev jag nervös…

Men kanske man måste gjort detta några år innan man får skador av det..

Zadeira
11/9/15, 12:24 AM
#4

#3 Det har väl alltid, dock inte från läkarna alltid, gått ut varningar om att alvedon är skadligt för levern? Det är ju bland annat därför det slutar säljas nu på andra ställen än apoteket.

[LoveUnite]1
11/9/15, 12:34 AM
#5

#4 jo de r nog sant. Inget jag sätter på minnet dock eftersom nästan allt man konsumerar är farligt för en om det 'r för mkt.

Står säkerligen på förpackningen att det är skadligt för levern.
Men just att naproxen och alvedon kombinationen skulle vara extra farligt visste jag inte.

Visste inte de slutat sälja alvedon på vissa ställen, jisses, jag måste leva i en bubbla, haha! Får dock mina alvedon från mamma som har hur mkt som helst hemma.

Vad kan man ta ist för alvedon…? Som är som alvedon…
Alvedon, dock hjälper inte enbart alvedon för min smärta men när jag fått kramp i ryggen eller ont i magen har alvedon alltid hjälpt och jag får inga biverkningar av alvedon som jag får av allt annat. Lite sorgligt om de inte kommer säljas just för min del pga de fungerar på mig för viss smärta utan biverkningar.

Zadeira
11/9/15, 12:51 AM
#6

#5 Alvedon och alla andra paracetamol kommer sluta säljas i dagligvaruhandeln men fortsättningsvis på Apoteket. Så du får helt enkelt köpa den där istället för tex på ICA som man kunnat innan.  Det gäller all paracetamol att det kan ge leverskador, så det spelar liksom ingen roll om du byter alvedon mot tex panodil, utan det är just paracetamol som kan skada levern. Det är inte i kombination med Naproxen det är extra farligt, utan det är det långvariga bruket eller överdosering som gör att det kan bli farligt för levern.

Precis som med allt annat så ska man ta medicin med måtta. Följer man rekomendationerna minskar riskerna, men vid överdosering eller långvarigt bruk ökar riskerna för leverskador.  Så om du bara tar alvedon nån gång ibland så är det inte så stor risk att levern påverkas…

Annons:
[LoveUnite]1
11/9/15, 12:59 AM
#7

Jaja, men då var det ju som jag trodde =)

Vad det som du skrev i inlägg #2 som fick mej lite nervös hehe.
Apotek finns ju lite överallt, har aldrig handlat medicin i mat affärerna.

Tar dock inte naproxen längre för jag fick massvis av biverkningar, men mina alvedon vill jag gärna ha kvar som en xtra säkerhet för andra smärtor man kan få. =)

Ladydragon
11/9/15, 1:43 AM
#8

tycker det hela låter lite väl skumt och varför skulle inte vårdcentralen kunna ta prov för att se leverpåverkan och jag reagerar oxå på att det ska vara nåt utökat prov som dessutom kostar extra…tycker det låter mer som om dom försöker o tjäna så mycket pengar som möjligen på din bekostnad 😡😮

jag äter en hel del Alvedon vissa dagar maxdos men ingen sorts extrastark utan den vanliga och jag har inga som helst problem med min lever min läkare är noggrann och blodprover tas 1 gång per år för att se hur hur lever njurar m.m mår och jag är helt och fullt övertygad om att skulle nåt prov visa någon avvikelse så kommer dom ta fler blodprov för att exakt utröna vad som pågår och det utan att jag behöver betala en massa extra 

 mitt råd är att du tar kontakt med din vårdcentral och dom oxå får ta prover och få svart på vitt på vad som pågår jag skulle inte bli ett dugg förvånad om proverna visar att din lever mår alldeles utmärkt

[JeanetteK]
11/9/15, 7:51 AM
#9

#2 Konstigt att inte jag fått såna varningar… Det borde höra till tycker man. #3 Jag fick dessa starka alvedon i våras så för min del har det inte varit så länge jag ätit dom… #4 Nog har man hört att det inte är bra, men jag trodde att det var okej när man höll sig under maxdos. Jag var glad att jag hade ngt som funkade mot värken så jag blundade nog lite. #8 Jag hoppas du har rätt. :)

OlgaMaria
11/11/15, 8:59 AM
#10

Tipsar om epsomsalt som man kan köpa på hälsokosten och ha i badet. Det är lite smärtstillande plus att man blir trött och avslappnad av det. Magnesiumtillskott är också muskelavslappnande och motverkar värk i viss mån. Man får försöka hitta alternativ.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TjockaBerta
11/17/15, 2:18 PM
#11

Jag tar inga sådan preparat alls. Hämtar inte ens ut recept på alvedon. Mina levervärden blir förhöjda direkt. Vc tog proverna. Inget konstigt alls. Det är galet att skriva ut så mycket alvedon till folk utan att följas upp dem.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: