Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 1891 ggr
Zadeira
11/8/15, 3:53 PM

Smärthanteringsprogrammet besvikelse

Jag måste skriva av mig, då jag känner mig så himla ledsen och förvirrad just nu. Jag har ju levt med fibro sedan 15 år tillbaka, men fick äntligen diagnosen för snart två år sen. I år fick jag äntligen en remiss godkänd till Smärthanteringsprogrammet i Lund på Smärtrehab. Var så tacksam och såg fram emot det här, då jag inte fått någon direkt hjälp mot mina problem. Nu har jag gått 4 av 5 veckor och ska imorgon påbörja sista veckan i programmet.

Men usch, jag hatar att erkänna det men det här har inte gett mig något alls. Jag trodde i min enfald att det skulle vara mycket mer individuell anpassat trots att vi går i grupp, det är ju så kallat "individuellt i grupp"… Tyvärr verkar programmet anpassat för "medelålders personer som är i arbete och inte någon som helst självinsikt eller förstånd, och tror att medicin är lösningen"..  Jag känner mig lite som en 5:e klassare som fått gå om 2:an… Jag må bara vara 28 år, men jag har inte lärt mig något alls som jag inte visste innan, inte fått någon hjälp som jag inte hade innan och jag tycker precis allt de pratar om är fullständigt uppenbart och "kan" redan alla deras metoder för allt. Jag har ju gått två år i terapi för mina psykiska diagnoser, så kanske är det genom det som jag redan lärt mig allt det här med acceptans och anpassning till dagsformen osv osv… Jag är ärligt talat så besviken.

Eftersom jag inte jobbar kan de inte hjälpa mig med eventuella hjälpmedel. Eftersom jag redan gått basal kroppskännedom kan de inte lära mig "använda kroppen rätt" för det fick jag höra redan under första veckan av sjukgymnasten att jag redan gjorde rätt. Eftersom jag redan gör veckoscheman pga mina psykiska diagnoser kan jag inte få hjälp med att "fördela ansträngningen under veckan" för det gör jag redan. Eftersom de inte jobbar med medicinering (för det finns inga mediciner som är bra nog och man ska jobba med acceptans istället) får jag inte prova nån av medicinerna jag inte provat (och nu äter jag enbart Treo Comp vid extremt behov, typ en-två gånger i veckan). Eftersom jag redan gör mindfullness och medveten närvaro dagligen kan jag inte "testa det mot smärtan".

Imorgon ska jag prata med läkaren och se om jag kan få prova någon av de där medicinerna som ev kan minska värken typ Saroten, Sertralin, Lyrica osv. Läkaren är emot medicinering så jag tror inte det blir lätt, men samtidigt har jag ju aldrig fått prova dem och om det kan minska min värk så förstår jag inte varför jag inte kan få prova. Jag ska även ta upp nu under utskrivningssamtalen att jag tyvärr är missnöjd med programmet. Att jag känner mig lite som en 5:e klassare som fått gå om 2:an… 

Enda fördelen ajg ser med detta är att jag kommer få en väldigt utförlig epikris (typ intyg) som jag kan ha användning av i framtiden med andra läkare, och i min kontakt med FK, samt när jag i framtiden eventuellt ska börja arbetsträna igen.

Förlåt för långt och gnälligt inlägg. Men här inne får man lov att prata om sånt här ibland också.

Annons:
Tjeja
11/8/15, 4:07 PM
#1

Skickar en stor Kram!  🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zadeira
11/8/15, 4:36 PM
#2

#1 tack ska du ha Tjeja

Zadeira
11/8/15, 4:36 PM
#3
Mia-45
11/8/15, 4:42 PM
#4

Nämen vad tråkigt!!😕
Kommer ihåg att du skrev i någon tråd här inne att du skulle på detta och såg fram emot det. 

Jag hoppas du kan få testa någon av medicinerna. Jag går nu på en ny medicin och känner redan att värken är en aning bättre. Men så känner jag mej avtrubbad med. 

Kram till dej Zadeira och jag hoppas din läkare kan hjälpa dej. ❤️

Zadeira
11/8/15, 6:44 PM
#5

Tack Mia. Jo jag hade sett fram emot det här väldigt mycket, men det blev lite av ett antiklimax när jag insåg att jag faktiskt redan lever som de lär och redan tänker så som de försöker lära. Jag förstår att många blir hjälpta av detta om de inte förut har någon erfarenhet av ex terapi eller Basal Kroppskännedom, men när hela programmet verkar gå ut på att lära det så får man inte ut något av det när man redan gjort allt detta i två år. Tyvärr.

Jag vet att ingen medicin är lösningen som tar bort all smärta, men jag skulle verkligen behöva något som lindrar när jag försöker motionera. Behöver röra mig mer pga övervikt, men kan inte pga smärtan, så jag hade velat få lite mindre smär-toppar så att jag kan öka rörligheten. Det är nog ett bra argument till läkaren hoppas jag ;)

Mia-45
11/8/15, 6:54 PM
#6

Zadeira

Jag har med övervikt och behöver med röra mej mer än jag gör. Men jag får med ondare när jag gör det. Det blir som en ond cirkel. 
Jag hoppas nu på min nya medicin att den ska ta bort udden av värken så man kan röra sej mer. 

🌺

Annons:
Zadeira
11/8/15, 6:58 PM
#7

#6 Ja det är hopplöst när man liksom bara kan gå i fem minuter innan man typ måste sätta sig ner. Eller när man inte kan träna på gym för att man ligger däckad flera dagar efter. Då får liksom det där med ökad puls och motion inte samma affekt som om man faktiskt nån gång kunde gå sig svettig innan man fick ont.

Mia-45
11/8/15, 7:00 PM
#8

Jag älskade att träna innan…att bli svettig…bli helt slut…få den där sköna träningsvärken. 
NU: ont så man inte kan gå utöver träningsvärken….mår illa…allmänt sjuk…🤦‍♂️

Så vad 17 kan man göra nu?
🤔

Zadeira
11/8/15, 7:06 PM
#9

Jag med, jag var träningsnarkoman ett tag! Tränade mer eller mindre varje dag under en period, oftast på gymmet men sprang även ofta en mil! Nu kan jag inte ens gå en halvmil utan att kroppen slår bakut.

Som du sa, träningsvärken är sin sak, den är god smärta, bra smärta. Men när man faktiskt blir sjuk (jag får influensaliknande symtom om jag försöker träna ordentligt) är det inte kul alls. Det är liksom bara dålig smärta, så dålig smärta.

Mia-45
11/8/15, 7:12 PM
#10

Japp..influensaliknande symtom ja…håller med på pricken. 
Det gör att man inte vill testa fler ggr för man vill verkligen inte må så pass dåligt. 
Kan man någonsin komma dit igen när man tränade så? Kanske inte så mycket men att gymma och gå på gympa-pass igen? 
Går det att träna upp sej på nåt sätt så att värken minskar?
Men man tappar ju liksom lusten när man mår så dåligt..😕

Nu kom vi utanför ditt egentliga ämne, Zadeira. 🌺

Zadeira
11/9/15, 5:05 PM
#11

Efter läkarbesöket idag bestämdes att på fredag ska jag börja med Saroten och testa om det kan hjälpa mig något mot min värk. Ska bli spännande. Har dock inga förhoppningar alls men ger det gärna en chans.

Upp till toppen
Annons: