Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1479 ggr
Natasha68
10/25/15, 9:17 AM

PERSONLIGHETSFÖRÄNDRING av fibro???

Jag känner inte mig själv ,.,Förre fibro kunde jag fatta beslut, Och säga Nej till alla. Nu är det tragikomiskt!  Köpte med maken en billig soffa i returbutiken. Tyckte att det var skönt att sitta i den. Nästa dag ..vaknade,,tittade på den retro-soffa i full orange färg och drabbades av en stark depression…med självanklagelser  och tanker om VARFÖR JAG VALDE DEN SKIT SOFFA.??? Den påminner mig om skräckfilmar, 

Gråter varje dag. Maken ska lämna soffan tillbaka och jag tog mig samman och beställde en ny men dyrare soffa på Internet. 

Känner nån av er igen sig??? Att man fattar ett beslut , och sen ångrar mycket fort???

Annons:
Mia-45
10/25/15, 9:19 AM
#1

Inte just beslutsmässigt. 
Men jag har mer ångest och funderar och förstorar upp problem som egentligen inte behöver vara ett problem. Och jag funderar och grubblar på sånt som jag inte kan göra något åt. 
Tror det har med värken att göra. Att man blir med intolerant eller vad det heter. 

🌺

Natasha68
10/25/15, 9:30 AM
#2

Ju Mia! Det stämmer! Min familj upplever att jag  gör en elefant från flyga …Men för mig känns det på annat sätt. Och jag  började likna min make, som har Asperger …om jag få en tanke i huvud..kan inte släppa taget om den. Kan nästan inte läsa böcker!

Allt känns oerhört jobbigt…att jag förvandlas i vem??? deprimerad som bara det…((((

Kram !!! 🌺

Mia-45
10/25/15, 9:33 AM
#3

Precis! Får man en tanke i huvudet så kan jag heller inte släppa den. Speciellt om de kommer på nätterna.  Har faktiskt hänt att jag gått upp, startat datorn och skickat iväg ett mail. 
Fast det egentligen kunde väntat till morgonen. Men FÖRST då kunde jag släppa den tanken som detta då handlade om.
Det är jättejobbigt!! Jag ligger och säger till mej själv att släppa det. Men det är stört omöjligt. 
Ska ta upp detta med läkaren i november. 

Kram Natascha. 🌺

Zadeira
10/25/15, 10:00 AM
#4

Smärtan och värk kan givetvis göra mycket med en som person. Men jag personligen upplever dock inte så mycket av att det skulle göra mig mer impulsiv, självklandrande eller deprimerad. Jag har under ett par år nu gått i terapi för mina psykiska diagnoser och det är väl det som har hjälpt mig att anpassa mig till livet med kronisk värk.

Min tanke är ju att du behöver hjälp med dessa problem Natasha! Du mår uppenbarligen inte bra varken fysiskt eller psykiskt och det är väldigt viktigt att m,an får hjälp med båda sakerna eftersom du inte kan leva ett gott lov om någon av dem inte är i balans!

Natasha68
10/25/15, 12:19 PM
#5

Kära Zadeira! Du har rätt..Den tragiska i allt detta att jag lärde mig massa i KBT ( 7 år)  om tex hur man kan stoppa "skivor" i huvudet.Till ex. med en simpel övning "Tankestopp" …Observera kropp, tankar, känslor, döm dem ej..och andas i 10 minuter, Men jag just nu struntade i all den kunskap , som jag lärde mig i 7 år. och även för det dömer jag mig stenhård,  Avslutade nu grundkurs i Yoga.  Anmälde mig igen…eftersom jag kommer inte i håg mycket av det,.,,,((( Minne nu absolut inte som den var,,,ibland kan jag inte  räkna tex 76+43…ja..som älskade matematik och kunde högsta matematik(((.  Livet känns  tomt. jag har bara 1 väninna, som är upptagen. Vi träffas sällan…så jag spiller resten av mitt liv på att vara hemmafru, och se ryska filmer. Och bara po grund av soffa…fick jag suicidtankar igen.,..men det kommer jag aldrig att göra. Jag kan inte ens skära mig…som jag gjorde förre KBT. Jag har 2 barn..jag kommer aldrig att lämna dem!

Förlåt för att jag klagar…bara mår jävligt dåligt. Inte så mkt smärtor..bara i ryggen..utan depression. ((

Kram !!!!!!!!!!!!!!!!

Mia-45
10/25/15, 12:21 PM
#6

Natascha-vännen.🌺

Du klagar inte. Du berättar hur du mår. Och det är nog det denna sidan är till för. Både bra och dåliga tider måste man kunde få ventilera. 
Skriv av dej här. Jag läser det du skriver och kommer jag på råd att ge dej så skriver jag detta. 
Du är inte ensam. Vi finns här. 
Kraaam ❤️

Annons:
Zadeira
10/25/15, 2:13 PM
#7

Det är helt okej att berätta hur du mår och du känner, det är inte att klaga!

Däremot så förstår jag dig fullt ut att det man lärt sig inom terapin ibland försvinner helt ur ens sinne! Jag har själv ibland fortfarande självskade-symtom då jag helt kopplat bort all min DBT i vissa kris-situationer. Det du måste göra för din egen skull är att försöka minnas det igen så fort den värsta krisen släpper. Andas. Ta time out. Ge dig själv det du är värd och det är att må bra! Du tänkte inte på det just då, eller ville inte göra det, men nu i stunmden efter så DÖM INTE DIG SJÄLV. Det är bara att börja om från stunden som är nu.

Tyvärr hänger det ju ihop mycket med psykisk och fysisk ohälsa. När man inte kan leva som man vill pga smärtor så kan man drabbas av depressioner osv lättare än förut. Det är bra att du pratar av dig med folk som har förståelse för din situation! Prata av dig och agera inte på de negativa tankarna, känslorna du har. Låt de komma och gå och var bara i nuet!

En soffa kan man byta. Sig själv kan man inte byta bort.

Natasha68
10/26/15, 8:45 AM
#8

Tack kära Mia!!!!!!!!! Du är en mycket snäll kvinna!!!

Kramar av hela mitt hjärta!🌺

Mia-45
10/26/15, 1:33 PM
#9

Natascha

Du skriver om att stoppa skivor och en tankestoppsövning. 
Detta skulle jag vilja lära mej. 
Det maler nu i skallen om att sonen ska till en läkarpsykriat imorron och detta kostar 750 kr. Remissen från hans vanliga läkare är ej skickad så jag ringde och beställde en tid själv. 
Nu säger socialen att de inte kan betala ut det om det inte ligger på en remiss. Vilket det gör. Men hos läkaren än. 
Så nu får jag ringa läkaren och be de skicka den så han kan få ut dessa pengar. 

Sånt här snurrar i huvudet som en repig skiva och jag orkar inte med mej själv. 
😓

Natasha68
11/8/15, 10:51 AM
#10

Tack kära vänner! Mia! förlåt ..skriver bara nu,,,,mår inte bra…för mycket ont(((.. 

Tankestopp är en mycket effektiv verktyg för att stoppa onödiga tankar och känslor. Du ska  träna det inte bara när du mår dålig utan varje dag, börja  4 gånger / dagen.

1. Sätt dig eller lägg dig bekvämt.

2 . Om du har tankar som stör dig: sig STOP! till dig själv.

3 Observera kort: omgivningen, kroppen tankar, känslor, 

4. Fastna inte i  n-t av dem. Döm dem inte. Värdera dem inte. Bara OBSERVERA.  du kan föreställa dem tex i olika formationer…moln.

5 ANDAS med mage 10 andetag,

Det var allt))) känns lätt, va?  

Om du tex har "skiva" i huvud ..och TANKESTOPP  hjälper inte efter 1 gång..gör om det.  Och om..och om..och lägg märke till hur mkt mindre makt har din skiva över dig!

KRAM!

Mia-45
11/8/15, 11:33 AM
#11

Tack vännen. 
Och hoppas snart att din värk ger med sej lite och att du kan få några dagar som du kan hämta andan. ❤️

Ska testa detta. 
🌺

Natasha68
11/11/15, 2:42 PM
#12

Tack kära Mia! Nu är det skov period! Inget som hjälper…smärtor, krampar,..((((

Hoppas att pregabalin hjälper dig.

KRAM!

Mia-45
11/11/15, 3:03 PM
#13

Kram tillbaka vännen. 🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: