Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1579 ggr
[LoveUnite]1
2015-10-23 01:19

illamående i samband med värk

Detta är lite nytt för mig, tänkte att första gången det hände att det kanske var en engångs grej.

Förra gången, vilket från förra till denna hade jag 2 dgr lugna dagar, men förra gången så mådde jag illa i samband med värken

(ländryggvärk/smärta i 10 månader)

Jag tänkte kanske det bara var den gången men nu idag börjar värken komma tillbaka och dessa vågor i ryggen får mig att må illa ännu en gång.

Brukar ni också må illa när ni får era smärtor?

Ush, jag hade bara 2 lugna dagar, f#n, hoppades på minst 1 v eller permanent… men nej. Vet inte varför hoppet går upp varje gång det känns bättre i ryggen =(

Annons:
[VSK]
2015-10-23 02:00
#1

Jo då, har man väldigt ont så kan man bli illamående och kräknödig. Är normalt fast kanske inte så där supervanligt i snitt.

Zadeira
2015-10-23 12:16
#2

Vad jag har läst så när man lider av långvarig smärta så rubbas ju smärtretningar/smärtcentrum och det gör att hela hjärnan påverkas. Jag själv drabbas ofta vid mina värre smärtor, ofta de från bröstkorg och rygg i smaband med inflammationer i de delarna som jag får återkommande pga fibro.

Ett utdrag kommer här från en sida angående fibromyalgi, men gäller även andra smärttillstånd, långvariga och akuta: _"Det tycks vara så att hela nätverk i hjärnan aktiveras. Det gäller även djupt liggande delar som hjärnstammen, vilken bidrar till att smärta ger svettningar, illamående och hopdragna pupiller." (http://fof.se/tidning/2005/4/nar-det-gor-ont-lange)
_

Natasha68
2015-10-25 09:18
#3

Ju..jag brukar har illamående. men av IBS.

[LoveUnite]1
2015-10-26 22:31
#4

Känns verkligen att det har blivit värre.
Inte graden av smärtan, dock när jag har riktigt ont så gör det ju självklart JÄTTE ont.

Jag syftar mest på den vardagliga värken, den har blivit värre.
Visst nu har väl alla mediciner jag tagit gått ur kroppen så jag känner nog av allt mer. Men är ju då bevis på att det inte gått över.

Man måste ju oavsett testa ibland.

Men alltså.
Grov trötthet och orkeslöshet.
Min kropp är svag, alltså jag känner mig svag i hela kroppen.
Lite lätt yr hela tiden och nu börjar övre ryggen samt axlarna kännas, tror dock mer det är spänningsvärk för jag vet att jag spänner mig mkt upptill.

Ländrygg/Korsrygg värken är liksom molande, går som en våg vid ryggraden och jag mår så illa i samband med detta nu, konstant i snart 2 veckor.

Jag känner även att rumpan är spänd, alltså jag spänner nog skinkorna utan att direkt tänka på det. Brukar massera dem lite, hehe, men hjälper lite faktiskt.

Känner mig svag när jag går.

Bara rent allmänt svag.

Min Läkare har inte ringt mig som hon lovade, 1,5 v sen är hon.
Jag vet jag borde ringa VC men jag är så trött på allt.
Känner på mig att jag kommer bryta ihop om jag inte får hjälp nästa gång jag ber om det.

Folk i min omgivning verkar inte riktigt förstå, vilket jag egentligen själv kan förstå för jag var dem en gång i tiden.

Att sätta larmet på kl 8 och ringa ett samtal kan vara så jobbigt… men det är det.
Har liksom inget hopp och ingen energi kvar.

Men vet att jag måste.

[VSK]
2015-10-27 00:07
#5

#4

Det där med spända muskler är ett negativt moment 22.

Smärta orsakar spända muskler, och spända muskler orsakar smärta. Försök att få tag på muskelavslappnande medicin om du kan. 

Har du provat att bada/duscha varmt? 

Det där med lovande läkare som sviker en är bara så surt. 😕

Tyvärr, så finns det folk som måste uppleva saker själva för att de skall begripa och förstå. Oftast är det såna människor som ligger en vecka i säng för en sketen förkylning. 

Krya på dig så gott det går.

[LoveUnite]1
2015-11-07 19:18
#6

Idag har jag stått och lagat riktig mat som jag bjöd på samt diskat innan o efter, kan säga att jag fick jätte ont i ryggen o fötterna under matlagningen och nu är jag full med värk efter.

Att det ska bli så efter något så lätt som bara att laga mat o diska.

Jag har dock fått tillbaka aptiten men det tar fort stopp, även en gäst påpekade att jag blev mätt väldigt fort.

Men, huvudsaken är väl att jag äter, får i mig något, och kan vara bra för min vikt att jag inte kan äta lika mkt som innan ;) inte för att jag ser någon skillnad på vågen.

Känns dock skönt nu när jag ligger i sängen. Får vara tacksam för det.

Annons:
[VSK]
2015-11-07 19:23
#7

#6

Att både laga mat och diska i din position är inte att rekommendera. Har du ingen annan möjlighet så försök underlätta så mkt du kan. Ta disken senare. Du får prova det nästa gång du skall laga mat. 

Nu vet jag inte hur lång du är men oftast så får man stå lite framåtlutat när man lagar mat eller diskar. Sen att ha armarna utsträckta blir ju en hävstångseffekt i negativ bemärkning.

Tänk på att den vikt du håller i dina händer när de är lite utsträckta blir 12 ggr mer i din ländrygg. Så håller du 1kg i din hand så är belastningen i din ländrygg 12 kg. Därför skall man alltid försöka hålla vikten så nära kroppen som möjligt när man kan.

Upp till toppen
Annons: