Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 1774 ggr
Mia-45
2015-10-17 13:48

Sjukersättning

Hej

Har en fråga till er.
Är det svårt att sjukersättning om man har ont överallt och känner att man inte klarar av att varken stå eller sitta längre stunder?
Jag jobbar på gymmet två timmar i stöten och det är både stående och sittande. Men när jag går därifrån så har jag mer värk än innan jag kom dit. 
Är rädd att jag inte pallar med att jobba. Iallafall inte 100%.

Vem pratar med om detta? Sin läkare?
Och hur går man sedan vidare?
Tar läkaren kontakt med FK eller?

Annons:
Aleya
2015-10-17 13:52
#1

Jag tror att dom måste utreda din arbetsförmåga.
Jag tror du ska prata med din läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2015-10-17 13:54
#2

Då ska jag göra detta. Ska ändå till han i början på november och begära ett intyg på min diagnos till AF. Så hon slutar bråkar med mej. 

Gjorde en arbetsprövning inom hemtjänsten och äldreboende  i vintras men pallade inte ens med 75%. 

Tack för svar. 🌺

Aleya
2015-10-17 13:57
#3

#2 men jag säger kanske. Jag kan ha fel. Han kanske säger att du ska prata med någon annan. Så jag resarverar för ev fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mia-45
2015-10-17 13:58
#4

Tack iallafall. 

Det är nog den änden man måste börja i. Sen kan han ju hänvisa till vem jag ska vända mej till.

Zadeira
2015-10-17 17:10
#5

Börja hos läkaren. Sedan kommer FK själva vilja göra en utredning om din arbetsförmåga. Hur det går till vet jag inte, men de gör en bedömning av din arbetsförmåga och kan sedan besluta om vilken procent du klarar av att jobba. De har speciella läkare som de tar hjälp av för att utreda dig.

Vad jag vet är att FK kan i första hand om du har ett arbete begära att arbetsgivaren omplacerar dig till en annan tjänst eller gör vissa åtgärder som underlättar för dig. Om möjligheten inte finns kan de begära att du byter jobb.

Är du arbetslös så görs en bedömning av din arbetsförmåga mot hela arbetsmarknadens utbud, dvs de utreder vilka jobb du klarar av och till vilken nivå.

Jobbar du ideelt på gymmet eller är det ett riktigt arbete?

Mia-45
2015-10-17 17:46
#6

Just nu är jag arbetslös. 
Jobbar ideellt på gymmet.

Annons:
Mia-45
2015-10-18 09:50
#7

Nån som vet vad sjukersättningen räknas på? Senaste jobb eller det man har i a-kassa?

Mia-45
2015-10-18 11:26
#9

Tack Zadeira. 👍

Zadeira
2015-10-18 11:30
#10

Hoppas det var nåt som hjälpte dig med dina funderingar Mia!

Är som sagt inte helt lätt att få sjukersättning beviljad och man får inte ut mycket pengar på det, men det kan vara så värt att kämpa för det för att få ett drägligare liv! Lycka till med dina nsökan!

Mia-45
2015-10-18 11:33
#11

Ja jag är inte säker på om jag ska dra igång detta eller inte. Men just nu känns allt bara så övermäktigt med en handläggare på AF som inte förstår!! Hon är även på min son och kör över honom och jag kan ingenting göra.
Värken blir sämre av detta. 
Känns som om jag nu sitter i en rävsax…..och snaras dras åt dag för dag.

Zadeira
2015-10-18 11:36
#12

Tyvärr är det så med vissa handläggare på alla myndigheter, att de inte förstår riktigt. Frågan är ju om du orkar dra igång ännu mer, en utredning från FK angående sjukersättning är ju inte heller bara ett intyg man skickar in utan det krävs utredning där med.

Nu minns jag inte riktigt hur det är, har du fibrodiagnos som är ställt av läkare? Har du andra diagnoser?

Mia-45
2015-10-18 11:38
#13

Ja en överläkare på reumatologen ställde diagnos fibromyalgi så min läkare är medveten om detta med. 
Nä jag tror inte jag orkar dra igång med en utredning för sjukersättning nu. 
Utan kanske bättre att försöka byta handläggare på AF. 
Jag har med misstanke om Menieres. Med yrsel, hörselnedsättning och tinnitus.

Annons:
Zadeira
2015-10-18 11:54
#14

Förstasteg på kort sikt låter som en bra ide att byta handläggare om du kan få till det. Sen kan du ju fundera på hur du vill göra på lite längre sikt.

Skönt att du i alla fall har diagnos ställd som ett grundunderlag. Det hjälper ju även om du behöver sjukskrivas delvis eller liknande. Det kan ju faktiskt också vara så eftersom du är arbetssökande så hittar du ett jobb som du kan jobba heltid med!

Mia-45
2015-10-18 12:02
#15

Jo jag vill ju hitta ett jobb som jag kan jobba med. 
Har ganska bred erfarenhet och utbildning. 
Men nu vill kärringen på AF att jag ska gå en AMS-utbildning inom bokföring och löner. Är inte ett dugg intresserad av siffror utan jag vill hellre gå på stöd och matchning hos en coach. Vilket jag tydligen fick välja. 
Men då hotar hon mej med att om jag inte tar utbildningen och går på coaching att jag får vara beredd att ge tillbaka till de….öhhhh??
Att hon då typ kan sätta mej på vilka jobb som helst…även de jag inte klarar av tydligen. TROTS läkarintyg på vad jag inte ska jobba med. 

Hon har rett igång med sonen också. Han får ersättning från socialen nu och inte AF. Hon på sossen har sagt att han inte ska sättas på några krav förrän han fått en utredning hos psykolog…Men vad gör hon på AF?? Jo hon sätter min son på ett arbete på 100%…..och han klarar ju inte av det. 

Jag mår skitdåligt av allt detta! V et inte hur mycket mer jag klarar av…..😕

Upp till toppen
Annons: