Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 971 ggr
Mia-45
2015-10-01 10:04

Känsligare?

Har ni blivit känsligare i och med att ni har fibro?
Att ni tar åt er mer om någon säger eller gör något elakt?
Eller kan ni bara skaka av er det?

Jag är känsligare. Tror det har med själva värken att göra. Att man har mindre acceptans för annat. 
Jag hjälper min sjuka morbror ganska mycket och där får man väga orden. 
Nu tidigare i veckan så ställde jag upp mycket för honom och det man får tillbaka är enbart skäll för nåt jag sa som han sagt tidigare själv. 
Detta tar jag åt mej oerhört mycket av. Jag blir både ledsen och arg. 
Förr kunde jag bara skaka av mej och gå vidare men nu svider det inombords.

Annons:
OlgaMaria
2015-10-01 10:09
#1

Ja… du får ju tänka att han också kanske är mer arg/känslig eftersom han är sjuk. :-/

Vore ju fantastiskt om ni kunde få till ett samtal utan att anklaga varann där ni pratar om hur det är att vara sjuk, att man kanske inte alltid är så trevlig och att man kanske är mer lättkränkt än vad man varit tidigare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mia-45
2015-10-01 10:14
#2

#1 Nä det förstår ju jag med. 
Att han spottar och fräser säkert åt mej för att han själv inte mår bra.
Har full förståelse för detta. För det är säkert inte hans mening alls att göra en ledsen.
Men blir ju det ändå när han gör så. 
Vi har pratat mycket om vårt mående han och jag. 
Jag skakar av mej detta på ett par dagar och går vidare….men förr gick det över mycket fortare eller så tog man inte åt sej alls. 

Jag anklagar inte han för att vara elak eller så…jag vet hur jäkligt han har det. Utan min frågeställning var just det att om ni med tar åt er lättare.
Jag vill inte diskutera hur min morbror mår och själva hans beteende…det var bara ett exempel.

OlgaMaria
2015-10-01 10:18
#3

Jo men jag tror man blir känsligare, absolut! Jag märker att jag undviker svåra situationer mer nu. Vet att jag inte klarar konflikter och liknande på samma sätt nu så försöker skydda mig själv lite grann från jobbiga situationer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
2015-10-01 15:42
#4

Nej. Jag är inte känsligare nu men det beror på att jag de senaste två åren gått i DBT-terapi för mina psykiska diagnoser och där lär man sig hantera svåra situationer. Jag har lärt mig stå upp för mig själv och ta min rätta plats på ett annat sätt. Så det har inte med fibron alls att göra.

Dock ska sägas att jag är väldigt känslig för speciellt ignoranta människor, men jag har lärt mig hantera det bättre och inte smälla av direkt eller sitta i en vecka och störa mig, eller lägga den lilla energin jag har på en sån sak.

Jag tror att man kan ha mycket nytta av att gå någon form av KBT, DBT eller liknande när man har kronisk värk. Man har ju som sagt inte mycket energi över att hantera stressande situationer och dumma människor, och om man då har strategier för att hantera det så behöver man inte lägga sin energi på sådant på samma sätt.

Mia-45
2015-10-01 15:46
#5

Låter som en bra ide Zadeira att börja gå på KBT.
tack för förslaget. 👍

Zadeira
2015-10-01 15:50
#6

Mia: ❤️

Annons:
Natasha68
2015-10-02 18:50
#7

Ju..jag blev som jag skrev i ett annat inlägg känsligare. Trotts 7!!! år i KBT:  Men då var jag inte sjuk i fibro..vi arbetade med mina trauma..och beteende, och så fort jag avslutade KBT…oturlig fick jag fibro(((

Tyvärr kö till psykoterapi är enorm..((((

Upp till toppen
Annons: