Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1814 ggr
Natasha68
2015-09-27 11:09

Till er som har både ångest och fibro.

Levde med ångest och depression i många år--kanske 25…

Men märker nu, när jag fick fibro..att jag slutade känna morgonångest, agorafobi .., hypokondri.Trots att jag är på samma medicin.  Förstås är jag glad!!! Men förvånad också. jag försöker förstå varför jag kan nu ta mig var jag vill på egen hand, var tog min ångest vägen???)))

Tragikomisk! Fick fibro…blev botad från ångest?

Letade överallt…svaret..men hittade inte.

Kanske n-n av er här som också har ångest upplevde detsamma?

Annons:
Zadeira
2015-09-27 15:43
#1

Jag tror att det kanske är så i ditt fall att  din hjärna fokuserar och upplever din smärta och värk som mycket mer relevant än de psykiska besvären som hjärnan förut hade mer tid att fokusera på. Då upplever du kanske att ångesten på sitt sätt botats pga din fibro.

Jag har det lite likadant. När jag gått i behandling för mina psykiska diagnoser (bland annat ångest, depression, Emotionell Instabil Personlighetsstörning, ätstörning) så har fibron blossat upp och upplevs oftare som starkare hos mig. Men jag tror att det handlar mycket om vart jag vänder mitt fokus. Jag kan nästan välja om jag vill ha en dålig dag fysiskt eller psykiskt genom att låta vissa saker ta större plats i tankarna.

Det är ju så att det man fokuserar på, eller det som upplevs mest och störst just för tillfället, ofta "växer". Sitter man och mediterar och tänker enbart på sin tunga så känns det som att den växer, är jättestor osv. Jag tror det är likadant med resten av oss. Har vi ont i en kroppsdel så kan inte hjärnan vara lika engagerad i att ha fullt ångestpåslag. Det blir liksom så att kroppen och hjärnan måste välja vart fokus ska riktas och vad som är "viktigast" att hålla fokus på.

Natasha68
2015-09-27 17:22
#2

Tack Zadeira! jag tror att du har rätt!!!  Hjärna kan inte fokusera på 2 känslor samtidigt!

Det är cool att du kan välja  din dag! !!! Efter 7 år i KBT  kan jag inte välja min dag!

Tack för svar!!!

KRAM!🌺

Zadeira
2015-09-27 17:38
#3

#2 Natasha, det är inte lätt och jag kan givetvis inte välja helt, men man kan ju ändå styra den lite och påverka. Jag menar jag väljer ju själv om jag vill sitta inne och enbart tänka på hur ont i kroppen jag har eller hur deppig jag är, eller om jag vill försöka göra något som jag tycker är trevligt att göra trots att kroppen eller psyket är lite nere.

[JeanetteK]
2015-09-28 15:16
#4

Jag har både ångest och fibro. Även för mig började det med ångest. Jag vet att jag sa att jag hellre skulle ha ont i kroppen än i själen för att det skulle vara lättare att hantera. Man ska vara försiktig med vad man önskar sig… 🤓

Mia-45
2015-09-28 15:24
#5

Jag vet inte om det är ångest jag har. Men jag är mer orolig nu över saker än vad jag var innan. Har ibland svårt att släppa saker när jag ska sova. Utan ligger och grubblar. 
Och det över saker jag inte ens kan styra.

Natasha68
2015-09-29 12:17
#6

Tack vänner! Ja,,som jag läste det finns personer, som får ångest efter dem får fibro..Och det kan jag förstå ! man blir ju inte glad eller lugn av att ha ont och andra "märkliga" symptom. Jeanette! jag som du så ofta önskade mig vilken som helst fysisk sjukdom istället för ångest..(( I mitt land säger man att tanker kan materialiseras. Det tror jag inte på))

Kram!!! Önskar er alla en dag med mindre smärtor !!!🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: