Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2002 ggr
[ellinea]
9/22/15, 11:16 AM

Ang tränning vid rehab

Hej på er alla, jag väntat lite vara säker på att det är så som jag känner nu när jag börjat träna och gått några gånger.  Oj, vilka jobbiga verktyg !  Först är hård sits, att sitta på en benpress man lutar lite bakåt och sitter och trycker på skinkor och ländryggen det går inte sitta 1 min i den ställningen. Sedan dem flesta maskiner är handgripliga, jag har ont i fingrar, tumme, handled, och vika armbågen trycker mot muskeln i överarmen. Efter 10 sådana övningar sätter smärtan igång. Sedan är det på varje maskin en del skruvar reglera sitsen ,ryggstöd, alltså jag kan inte använda mina fingrar då det värker.

För mig upplevs detta oanpassat gym för dem sjuka, det är mest för dem friska som vill hålla igång.

Var igår där, nu ligger sjuk med ännu mera värk överallt, precis som traktorn kört på mig. Och är tvungen gå dit då FK pressar med dra in sjukbidraget. 

Nån mer som upplever som jag?

Annons:
Zadeira
9/22/15, 6:35 PM
#1

Just gymmande har jag aldrig upplevt som en positiv form av träning för oss med fibro. Det finns säkert dem som mår bra av det och som den formen av träning funkar på, men personligen gäller det inte mig. Som du säger är det ofta för mig också att maskinerna är besvärliga att använda bekvämt.

Du har inte funderat på andra former av träning istället! Det finns mängder att prova istället för gymmande med maskiner. Du kan använda fria vikter, balansbollar, gummiband eller bara din egen kropp som träningsredskap. Eller simning som är väldigt skonsamt. Yoga, pilates eller qi gong finns också som ofta upplevs som skonsammare.

[LoveUnite]1
9/22/15, 6:43 PM
#2

När jag var frisk o styrketränade var allt gött, nu som sjukling med värk i ländrygg ner mot skinkorna, o fötter är styrketräning ett helvete!

Sitta på de sätena är HEMSKT, gör jätte ont!!!

Så jag håller med dig!

Jag slutade gå efter 2 besök, nu är det varmvatten bad gympa istället och är MYCKET skönare!

[ellinea]
9/22/15, 9:00 PM
#3

Tack för era svar, det är uppmuntrande för mig höra att andra upplever det bekymmersamt som jag. Från det onda till ondare blev det för i em fick ryggskott, det bara smällde till, har ett helsike sätta och resa mig.  Hoppas det blir lite  sömn i natt. 

En kram till er alla ,,

Nettan4
9/23/15, 6:36 PM
#4

Upplever att varmvattensträningen fungerar för mig men inte gymträning, blir liggandes i flera dagar efter ett sånt pass så det har jag slutat med. Kan du inte se om du kan få testa det istället? Kanske inte fungerar men ett tips😃

[JeanetteK]
9/23/15, 8:07 PM
#5

Stackare hoppas ryggskottet ger sig snabbt. Ren styrketräning är oftast alldeles för tungt när man har fibro. Jag fick en hel del övningar av sjukgymnast som endast rörelser. Varmvattenbassäng är också skönt. Har du pratat med sjukgymnast?

fein
9/24/15, 11:36 AM
#6

Jag har nyligen börjat testa feldenkrais och än så länge känns det bra🙂

Annons:
fiber53
9/24/15, 11:48 AM
#7

Min läkare sa bestämt ifrån all form av gym/styrketräning, det triggar bara igång det onda. Vattengympa, cykla , promenera, lätt yoga är sånt jag ägnar mej åt och det funkar för det mesta ( om man inte är alltför "duktig")

[ellinea]
9/24/15, 4:43 PM
#8

jo jag ska avstå från gym, dock det kändes bra för ryggen då för stunden, trots jag vet att efter varje ansträngning jag lägger får bli liggande i smärta dem följande dagarna. Min  läkare är på utb till nov mån, och vård centralen sade när jag ringde jag ska ta upp detta med sjukgymnasten. Vi har möte nu då på måndag.

Natasha68
9/24/15, 5:18 PM
#9

Jag mår bra av att göra Yoga:  1 gång per vecka i gruppen och ibland hemma.  Men gym …skulle jag aldrig utsätta mig för.

Kram!

Mia-45
9/24/15, 5:30 PM
#10

Har med testat gympa och gym. Funkar INTE! 
Gymmet ska nog börja med Yoga och jag kommer vara först att anmäla mej. 
Promenader funkar med.

[ellinea]
9/25/15, 1:05 PM
#11

Yoga och meditation , vattenbassäng tänker jag med på börja med. Men dem här sjukgymnasterna som får uppdrag från arbetsgivare dem kör hårt med en.  Nu har jag försökt och visat jag vill och är duktig men gjort detta på egen bekostnad och smärtan, trötthet och deppan är i full fart efter minsta ansträngning.

Men vad är det feldenkrais som fein skrev innan?

fein
9/25/15, 9:57 PM
#12

Hur fungerar det?

Många människor använder omedvetet mer muskelspänning än vad som är nödvändigt. Under hela livet påverkas vi av skador och olika typer av stress som kan stanna kvar i kroppen i form av omedvetna spänningar. Det kan liknas vid att köra bil och glömma att lossa handbromsen. Det leder till slitage och i nästa steg värk. Med ökad medvetenhet tillåts spända muskler att slappna av och kroppen kan räta upp sig utan ansträngning. Hållningen blir vilsammare och mer i balans.

Så är beskrivningen som jag hittade. Det är en träning med små rörelser och synkronisering där man ska hitta det lättaste och mest avslappnade sättet att utföra rörelser på.  Väldigt avslappnande och trevligt verkar det vara (jag har bara varit 2ggr än så länge🙂).

[ellinea]
9/26/15, 9:03 PM
#13

Tack för svaret, jag googlat på det och hittat en del information, tom övningar man kan göra själv hemma. 

Får ta upp med sj-gymnasten på måndag och se andra alternativ än styrke träning.

Annons:
[ellinea]
2/10/16, 10:10 AM
#14

Hej, har inte loggat in på ett tag. Med badet fungerar bättre, skönt vara där, men värk intensifieras efter några timmar.

Har börjat jobb på 25% och nu vill min sjukgymnast komma till mitt jobb se hur jag jobbar.

Det jag är undrande är att han vill filma mig när jag jobbar, något jag ställer mig emot.

Någon mer i den situation att bli filmad på arbetsplatsen?

Upp till toppen
Annons: