Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2515 ggr
Mia-45
8/31/15, 10:40 AM

Nedlåtande attityd

Vart som sagt på gymmet nu. 
Träffade en gammal skolkamrat sen skoltiden när man vart ung. 
Hon är SSK och ska kunna så himla mycket. 
Hon tittade på mej med en attityd som sa "vad tjock du är". 😮Och sen sa hon att du har många år att träna bort….Öhhhhh???😮 Vad fasen vet hon om det????

Jag talade om för henne att jag har Fibro och då sa hon så tvärsäkert att det beror på min vikt. 
Nähä du sa jag. Där har du fel! Det är en inflammation i hjärnan. Och varför jag är fet är för att jag inte orkat träna med värk i kroppen. 
Och hon ska vara SSK!!! Baaahhhhh!!!!🤔
Just en sån SSK:are som inte jag skulle vilja ha på sjukhuset om jag skulle bli inneliggande. Helt ovetandes om fibro. 

Känner mej kränkt.

Annons:
Carrosh
8/31/15, 11:02 AM
#1

Finns tyvärr alltför många sådana i allmän-vården. De kan lite grann om mycket, men har inga specialkunskaper, men ger ändå sken av att kunna det (om det är av stolthet eller vad det beror på kan nog variera). Träffade en sådan läkare när jag var under utredning för mina magbesvär. Behövde förlänga min sjukskrivning, då mina problem hade blivit värre, väntade på tiden för koloskopi och gastroskopi, och läkaren jag träffade där emellan (för förlängning av sjukskrivningen) försökte få det till att det bara var inbillning från min sida, och tyckte jag skulle prata med psykolog. "Vi sjukskriver inte för lite ont i magen", sa hon medan jag satt och kved och låg dubbelvikt i smärtor.

Min husläkare skickade mig dagen efter till akuten, då jag hade sån förstoppning att jag behövde hjälp att få rätsida på det på en gång.

Som tur var kunde jag anmäla läkaren till IVO, och jag hoppas att de patienter som får den här SSK gör det också, ifall hon behandlar en patient så!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mia-45
8/31/15, 11:12 AM
#2

Ja fy fasen Carrosh.

Man undrar hur de tänker och varför de inte tror på en??🤔
Som i ditt fall så syntes det ju att du verkligen hade ont. 

Denna sk gamla polare som är SSK skröt om allt annat med. 
Blev så trött…precis som om mitt liv inte var värt nåt. 
Och just denna kommentaren att jag har många år att träna bort…..🤔
Hon själv är pinnasmal…och nästa gång jag träffar henne och hon är spydig så ska jag tala om för henne att alla är inte så smala som henne…Och hon är ju med sjuk. Så lite ödmjukhet från hennes sida skadar inte. 
Kan man inte nåt om en diagnos så står man inte och vräker ur sej dessa saker hon sa. 
😕

Carrosh
8/31/15, 1:33 PM
#3

Nä, precis. Som SSK borde man veta bättre än så. Men det är tyvärr inte alla som är lämpade för yrket, och förhoppningsvis kanske hon iaf lär sig på vägen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mia-45
8/31/15, 6:41 PM
#4

hahaha..ja hon trodde att fibro berodde på vikten. Men jag sa att det gör det inte. Men att värken kan mildras lite om man går ner. 
Då sa hon att RM får man av vikt….RM??? RA sa jag då…hon visste inte ens vad det hette…hahahah😂
Ja DET får man om man har för mycket vikt, sa hon då…
Hhahahahah…ja du jösses. 🤔
En del borde läsa på innan de öppnar käften. 🤐

Carrosh
8/31/15, 7:49 PM
#5

Vad är RM och RA för något?

Har själv inte jättemycket kunskap om Fibromyalgi (antar att det har med det att göra?).

Håller iaf väldigt mycket med om man behöver läsa på innan man uttalar sig om något. Vet man inte kan man ju fråga istället. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mia-45
8/31/15, 7:53 PM
#6

RM har inget alls med att göra med varken reumatisk värk eller fibro. RA är reumatisk värk. 
Men hon blandade även ihop fibro med RA. Men låssades att hon kunde och visste så mycket. Men hon vart genomskådad redan då hon sa att det beror på övervikt.

Annons:
Carrosh
8/31/15, 11:39 PM
#7

Aha, då förstår jag! Tack så mycket för förklaringen! 🙂

Jag har slutat lyssna på de som pratar om mina två diagnoser på det sättet (IBS och hiatusbråck). I vissa fall har jag bestämt, men vänligt, berättat vad det handlar om, upplyst och informerat, men jag har blivit så trött på att behöva förklara jämt, så oftast snäser jag av dem och säger att det de säger inte stämmer och säger något om att de borde läsa på om det istället. Har hunnit bli så trött på sådana kommentarer av folk som tror att de vet vad de pratar om, eller ger sken av det, när de i själva verket inte har den blekaste aning! Jag har inga problem att prata om det, om man bara frågar. Men ger man sken av att ha koll, när man uppenbarligen inte har det, då brister något inom mig och jag blir till ett monster. Så för att slippa skälla på folk har jag istället lagt dövörat till för det mesta. Många gör ju så också omedvetet. De kanske har läst en artikel i någon tidning eller hört om någon annan som har samma diagnos, men man blir ju inte mindre arg, besviken och ledsen för det.

Btw, behöver du någon att prata med om fördomar och nedsättande kommentarer kring din sjukdom/diagnos så är det bara att skicka ett PM. Jag vet ju inte så mycket om just Fibro, men jag vet alltför väl hur det är att möta fördomar och okunskap om en sjukdom/diagnos.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[JeanetteK]
9/1/15, 12:28 PM
#8

Ja du Mia… man kan få roliga kommentarer ibland… 😕😴

Mia-45
9/1/15, 2:06 PM
#9

Ja Jeanette👍

Idag bara skrattar jag åt det. Vart ju ganska kul egentligen hur hon gjorde bort sej. 
😂

Natasha68
9/2/15, 1:27 PM
#10

Fy fan! Ursäkta ,,men den SSK verkligen en svin! Dessutom en okunnig svin!  Jag skulle reagera  våldsamt om n-n sa till mig att fibro beror på vikt!!!! Hon är en idiot!  Bry dig inte om henne!!!

Kram!!!!!!!!

Mia-45
9/2/15, 1:56 PM
#11

Hahahha Natasha….ja jag trodde inte jag hörde rätt…inombords blev jag asförbannad rent ut sagt. 😡
Man säger inte så som hon gjorde. 
Men sen tänkte jag att det är HON som har problem med attityden…inte jag…så jag började skratta åt det istället. 😂
Men möter jag henne fler ggr så ska jag vara spydig.
Sånna ska man inte vara snäll emot.

Mia-45
9/2/15, 1:58 PM
#12

Tack Carrosh i #7

Ska tänka på dej när jag behöver vräka ur mej lite..hihihi..❤️

Jessi90
9/2/15, 2:45 PM
#13

Jag blir så arg när jag läser sånt här… Personer som jobbar inom vården ska ha mer vett i skallen än så… Man kan inte veta allt men man ska ändå kunna respektera den andre… Jag var hos en läkare för att få läkarintyg för sjukskrivning Och det har nära att han vägrade ge mig det då han tyckte jag var en ung, lat människa som bara inte orkade jobba. Han sa även att jag sätter hela min arbetsplats i skiten om jag inte jobbar då de måste lägga tid på att hitta någon annan… Men är ganska svårt att jobba om man knappt kan gå… Fick sjukskrivning 50% till slut men bara tack vare att en kompis var med och kunde prata för mig när jag typ grät.

Annons:
Mia-45
9/2/15, 2:47 PM
#14

Men jösses Jessi.😮

Vart finns ödmjukheten? Och varför lyssnar de inte på en???
Skrämmande att man kan bli behandlad så!!
Om de själva får värk då? Inser de då att de hade fel??

Kram till dej🌺

Natasha68
9/3/15, 10:30 AM
#15

jU.Mia! nästa gång när du träffar SSK, som borde ALDRIG jobba inom vården tänk på mig))) jag har en häftig temperament)) Accepterar inte kränkningar och liknade…Hade för mycket av det i DÅ-tid!  Massa varma kramar!!!!

Jessi90
9/3/15, 12:53 PM
#16

Jag förstår ju att många använder fibromyalgi till att få sjukskrivning trots att de inte behöver, just eftersom det är en diagnos som inte kan bevisas genom tester som blodprov osv, men det drabbar ju oss som verkligen har ont och som skulle behöva bli sjukskrivna.. Men jag håller med er allihop, vissa läkare behöver en stor porslin av humble cake. Tack och lov finns det också helt fantastiska läkare som verkligen förstår! Kram till er alla som kämpar!

Jessi90
9/3/15, 12:54 PM
#17

*portion av humble cake ska det ju stå 😜

Mia-45
9/3/15, 12:55 PM
#18

#16
Jag har inte ens funderat på en sjukskrivning. Vill inte ha med FK att göra så länge som jag verkligen inte behöver.

Upp till toppen
Annons: