Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 827 ggr
Hundtassens
2015-08-30 12:46

Hjälp

Så jag är en snart 18 årig tjej, jag har gått runt med kronisk smärta så länge, har varit så stressad så jag gått in i väggen. allt har alltid blivit bortförklarad av både vårdnadshavare och läkare eftersom min pappas flickvän jobbar på den vårdcentral jag gick till sa hon att jag bara larvade mig. men nu när jag bytt vårdcentral har dom gett mig min diagnos… jag har fibromyalgi…. Jag trodde det skulle kännas skönare med e diagnos men tyvärr inte med den här eftersom det inte är botligt….. hur sk jag göra? mitt liv verkar förstört, vad med dansen och hästridningen? ska jag ge upp det totalt? ska inte få jag vara en ung och pigg tonåring som alla andra? Just nu känns det här riktigt skit…

Annons:
Rita-S
2015-08-30 17:57
#1

Nej du skall inte ge upp totalt. Det finns många med fibro som tränar i form av en hobby de älskar. Dans för din del. jag har fibro och rider och kör häst. Att få diagnosen betyder bara att få en förklaring på vad som händer i kroppen, och ett visst behov att anrätta livet litegrann (eller mycket) efter vad man klarar i nuläget. Du kanske inte kan rida lika hårt alla dagar, men vidga dina träningar med hästen till annat så du kan alternera mellan det du klarar efter dagsformen. Dansa så mycket du kan och orkar. Att vara en ung och pigg tonåring kan även det gå om du hittar balansen mellan träning och eventuella mediciner och behandling. visst känns det inte så roligt att få en diagnos som i dagsläget är obotlig men tänk såhär: för 60 år sen var Polio inte möjligt att göra något med. Nu finns det vaccin så man inte får det. Utvecklingen pågår hela tiden, och sakta men säkert sållar man ut vad som är fel hos en som fått diagnosen fibro och upptäcker en ny sjukdom, och en ny behandlingsform. Ge inte upp även om det ser svart ut! Som jag brukar säga: även över de svartaste moln fins fantastiska stjärnor. Även om du inte ser de, är de ändå där!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
2015-08-31 10:39
#2

Fördelen med en diagnos som jag ser det är att man kan få mer förståelse för sig själv och sin egen kropp eftersom man har en förklaring. (Dvs så mycket man nu kan förklara fibromyalgi) Det gör också att det är lättare att anpassa sig fysiskt till sina hobbies! Man får helt enkelt lära känns sin egen kropp och anpassa dagen efter den. Det innebär kanske att du en dag måste ta det lugnare, gör allt med lite fler pauser eller långsammare. 

Jag ska börja på smärtrehab-programmet och vad jag hört inför det är att det är viktigt att man inte låter fibron styra sitt liv helt. Det värsta man egentligen kan göra är att sätta sig ner och sluta med allt man annars tyckt var roligt. Visst finns smärtan och värken kanske där alltid, men om du har stunder då du faktiskt kan fokusera på något du tycker är roligt så finns det stunder då smärtan hamnar lite i bakgrunden och inte tar upp hela fokus.

Både dans och ridning är jättebra! Bara för att man har kronisk värk så ska man inte sluta vara så fysiskt aktiv som man klarar av. Men som sagt, en dag kanske du inte kan dansa världens tuffaste pass eller rida en lång, fysiskt ansträngande ridtur. Då får du dra ner på "pressen" och göra som du kan.

Jag har ridit (just nu inte pga ekonomin) och har daghund som ska motioneras och tas hand om trots min fibrovärk. Detta är mina absoluta största glädje-ämnen i livet och jag skulle mått ännu sämre om jag inte höll på med detta i någon form. Men som sagt har jag behövt lära känna min värk och smärta för att kunna anpassa mig efter den och helt enkelt stoppa mig själv i tid innan jag kör slut på mig själv fysiskt.

Självklart är det svårt att inte jämföra sig med andra i din ålder, som är friska och krya och i princip kan göra exakt vad de vill utan att kroppen stoppar dem. Men det är viktigt att du ser att alla är olika, oavsett smärta eller inte. Och ta till vara på de dagar då du mår bättre, gör vad som passar dig och vad du mår bra av!

Natasha68
2015-09-02 13:33
#3

ge inte upp kära du!!!! Kramar!

Natasha68
2015-09-03 10:37
#4

Kära vän!!! Jag tänkte i går mkt på dig!!!!  Jag tror att det bästa för dig skulle vara att ansöka om KBT. DEt  kommer att hjälpa till dig och rekommenderas inte bara för olika psykiska sjukdomar utan även för  personer med Fibro.  KRAM!

Upp till toppen
Annons: