Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1694 ggr
Natasha68
2015-08-23 08:14

Smärta, som ingen ser och ingen förstår!

Jag  är mkt  deprimerad ,,,.Make min,.han är en mycket snäll person, Men hur jag än förklarar HUR jag känner mig , kan han inte förstå mig!  Han läste mkt om fibro. Det hjälper inte.  Han glömmer bort att jag har ont, tåller inte stress. osv. Känner mig som en belastning!  Och mkt ensam! Vill inte gnälla …Men så är det! 

Fick även svar från smärtkliniken om att de har inte möjlighet för att ställa mig i kö för utredningen pga att de prioriterar personer, som har ett arbete!!!!

Trots att jag i 3 månader försökte acceptera  fibro..genom att träna Yoga, promenera varje dag…det går inte!  Snälla! Ni, som har fibro under en lång tid hur lyckades ni att acceptera ett liv med smärta? Tacksam för alla svar! Kram!!!

Annons:
Mia-45
2015-08-23 09:11
#1

Åh stackare. 
Det som är så viktigt att de man lever ihop med, ska förstå vad det innebär att ha fibro. För att kunna må bra själv i det hela. 
Jag vet inte vad du ska göra för att få honom att förstå. Be han följa med till din läkare kanske?
Ställ dej i kö. Jag ska med ta tag i detta med smärtkliniken i höst. 

Jag har nu haft detta i ett år. Har accepterat läget men har svårt att få min hjärna att fatta att jag inte kan rusa på som innan. Jag är med stresskänslig och blir lättare trött.

Var på fest igår och där var en kvinna med som har ont överallt. Jag sa till henne att gå och kolla. 
Och jag sa att jag klarar inte av vilka jobb som helst längre. Men då skulle hon sträcka på sej och vara så duktig och sa att hon biter minsann ihop och jobbar. 
Jaja, tänkte jag. Kör slut på dej då så får du se hur bra du mår sen. 

Hon ville inte lyssna på vad jag sa. 

Kram

Natasha68
2015-08-23 11:10
#2

Tack för tröst kära Mia!  Den kvinna, som du träffade på festen kommer att  verkligen  att bli mkt sjuk! Jag har , som jag skrev förre, en väninna hon har   fibro. i  20 år. Hon struntar helt i smärtor, jobbar på äldreboende,,,Stress! smärtor! Hon tycker att hon är en stark som inte ger upp…men hur ska det slutas?  jag ser att hon mår bara värre …Angående smärtkliniken…Dem skrev att jag ALDRIG  kan bli ställd i kö, pga att jag är långtidssjukskriven. och dem hjälper i första hand till personer som  ska rehabiliteras till arbete. jag upplever det som orättvist!   Men …enligt min väninna som var på smärtkliniken ,,,inte mkt hjälp fick hon. Så ..jag struntar i det! Jag ska boka tid till min psyk. läkare och höja dosen av Lyrica.  Jag levde i 3 månader på lägsta dosen 25 mg 2 gånger per dag…men tyvärr..nu räkcer det inte. 

Varför slutade du med Lyrica? 

Kramar!!!!!!

Mia-45
2015-08-23 11:20
#3

Ja Natasha…hon tror hon är tuff som fortsätter jobba och slita som hon gör. Men det kommer drabba henne värst sen. Vem tackar henne då för att hon fortsatt jobba med det hon gör? Ingen….!!!
Men hon visste minsann bäst. Hon sa att så länge hon är i rörelse så gör det inte ont. Det kommer när hon ska sova. Då tror inte jag att det är fibro hon har. Utan annan värk. 

Lustigt det där med smärtkliniken. Att du inte kommer bli uppsatt på väntelista. Man har väl rätt att få hjälp även om man inte jobbar?

Jag har aldrig ätit Lyrica men Gabapentin. Mådde inte bra av den så jag slutade. Så länge som jag inte jobbar så funkar värken. Den går att leva med då. Men börjar jag jobba så får jag nog ta till medicin igen.

[JeanetteK]
2015-08-24 20:08
#4

Kram Natasha! Förstår din känsla så väl. Ingen ser och ingen förstår. Hatar alla goda råd, kommentarer, och åsikter - vila lite, kanske trääääna lite, men du som är så pigg och fräsch inte kan väl du må dåligt, lite värk har väl alla…. osv osv. När det är som jobbigast - skriv hit då. Du är inte ensam. Vi är många som känner likadant. Jag finns på pm. Bor du i närheten av Höganäs bjuder jag gärna på fika. Ge inte upp. kramar❤️

fiber53
2015-08-25 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tänkvärt!

Natasha68
2015-08-26 12:07
#6

Tack alla kära!!!! tyvärr bor jag i Umeå…((( Jeanette 1000 tack!!!! Ni har rätt…förståelse hittar jag bara där! Försökte skriva om fibro på min FB,,,där jag har många vänner som  kan ryska…men INGEN VET N-T OM DEN SJUKDOM!!!

vad kan man förvänta,? Om svenska läkare tycker ibland att fibro…är inte sjukdom!!! Kram  från mitt hjärta!!!!

Annons:
Fillifjonkan60
2015-08-26 23:06
#7

Min värk började ca mitten 80-talet, visste inte alls vad det berodde på. Hade ont i nacken, armbågarna (tennisarmbåge) sen axlarna osv.

Under alla dessa år så var det ingen som kunde (ville?) svara vad det kunde vara, så jag var tvungen att jobba och slita vidare och "bita ihop" helt enkelt.

Blev inte riktigt tagen på allvar, vilket gör det hela ännu värre.

Hur som helst fick jag äntligen diagnos 2012 och kan bara säga att jag hatar detta. Inte bara värken i sig, som är tillräckligt jobbigt, utan att inte veta från dag till dag HUR ont det ska göra eller om det ska göra ont på något annat ställe än dom vanliga. Värst är högerarmen från axeln och neråt och nu också artro i tumbasarna.

Men jag kan ändå förstå dom som inte har värk att det är svårt att sätta sig in i vår situation.

Vet faktiskt inte hur man ska förklara för anhöriga så dom verkligen förstår.

Men du kanske ska göra som Mia-45 skriver, be honom följa med till läkaren.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Natasha68
2015-08-28 13:58
#8

Tack för din historia!  Jag tycker också att det är det som jobbigaste med fibro…att inte veta,,,hur jag ska må nästa dag. Fast jag skriver ju i min fibrodagbok varje kväll..och började se en mönster. Saker som gör min smärta värre.

1. Stress.

2 För mycket  av fysiska belastning.

3 Dålig sömn

4 Väder. Mår alltid bättre när solen skiner .

Min man har Asperger och därför för honom är det ännu svårare att förstå mig. Men nu började jag att säga klart och tydligt tex :JAG KAN INTE DISKA!  JAG HAR ONT! så  diskar han. Det är värre med 2 barn…trotts att dem är vuxna. Jag menar att svårt att få hjälp av dem.  Hemskt att det tog sååå lång tid för dig för att få diagnos!!! Hoppas att du får en bra dag i dag utan smärtor! KRAM!

Fillifjonkan60
2015-08-28 15:17
#9

#8 Ja man tycker ju att vuxna barn borde försöka förstå i alla fall.

Tack detsamma! 🌺 Kram


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: