Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 2230 ggr
Mia-45
2015-08-08 13:37

Utmattad psykiskt?

Efter några dagar med mycket att göra och ställt upp på andra, så känner jag mej nu psykiskt utmattad. 
Jag hjälper min morbror ganska mycket, vart och hjälpt sonen med lite möbler och annat som tagit tid och vart lite jobbigt. 
Håller jag på så 1 till 2 dagar i följd så blir jag sådan här. 

Orkar inte prata med folk, orkar knappt heller skriva detta. Skulle egentligen ringa några men det tar mej emot och jag bara orkar inte engagera mej. 
vart och handlat bara och när jag kom hem så stängde jag in mej för att få vara ensam. 
Känner ni så här när ni haft mycket under ett tag?
Inte kroppsligt trött utan mer mot ett slags utmattningssyndrom psykiskt.

Annons:
JonnaCecilia
2015-08-08 13:41
#1

Oh ja! Kallas fibrodimma ofta, hjärnan är i ett dimmoln ;) Men på läkarspråk heter det mental trötthet eller hjärntrötthet. Kommer ofta med kronisk sjukdom. Läs mer på mf.gu.se, har haft mycket nytta av den sidan!

Mia-45
2015-08-08 13:42
#2

Åhhh..tack så hemskt mycket. Ska ta och läsa där. 👍

Mia-45
2015-08-08 13:47
#3

Stämmer sååå bra…att vila under dagen fungerar för att typ orka med resten av dagen. 
När jag inte vilat på dagen under några dagar utan stressat omkring…så blir jag utmattad. 
Tar ett par dagar för mej att komma tillbaka.

Mia-45
2015-08-08 14:16
#4

Gjorde självskattningen man kan göra. Och jag hamnar på 19…Måttlig hjärntrötthet och på gränsen till svår. 
Intressant sida det där. Tack så mycket Jonna. 😃

Försökte förklara nu för min syster varför jag blir sån här ibland. Men det är vädret, säger hon då. Hmmm?

JonnaCecilia
2015-08-08 16:52
#5

Hehe, ja du… Ibland verkar folk inte vilja förstå, och jag tror att våra anhöriga inte vill förstå för att det är läskigt om vi är sjuka. Bättre att skylla på vädret ;) Be henne läsa på, fibromyalgi.se har mycket info, och här finns ju också en hel del bra att läsa!

fein
2015-08-09 07:45
#6

Jag känner igen mig helt och fullt.  Som sagt, bra sida det där om mental trötthet. Gjorde du testet via nedladdning av appen?

Annons:
Mia-45
2015-08-09 08:35
#7

#6 Jag jag gjorde testet. Ligger på 19 i den skalan.

Sara_P
2015-08-09 19:11
#8

Var hittar man "svaret" på självskattningstestet?

Sara_P
2015-08-09 19:19
#10

#9 Tack. :)

Sara_P
2015-08-09 19:19
#11
fein
2015-08-09 22:40
#12

Jag ligger på 17,5😕

Mia-45
2015-08-10 08:01
#13

Tog mej en hel helg att bli hyfsat pigg…fredagen en jädrans skalledunk. Lördagen mycket trött och håglös och hjärnan fungerade inte riktigt. Nästan så det kändes som en meningslöshet. På väg till depression. 
Har vilat, vilat och vilat. Den enda jag träffat i helgen är min son som är införstådd med mina problem. 
Idag ska jag hjälpa min morbror, tvätta och jobba på gymmet i receptionen två timmar. Ska testa och se hur trött i pannan jag blir av detta idag. Men hinner vila mitt på dagen som jag brukar göra. Och det brukar hjälpa en del. 👍
Min svacka har jag annars mitt på dagen runt 14-16…vilar jag då en timme eller så, så brukar kvällen kännas rätt ok. 
Men går det ett par dagar utan denna vilan och man har mycket att göra (mycket för oss som inte klarar av det som innan)så blir jag uttröttad fort.

Annons:
Mia-45
2015-08-10 08:02
#14

#12 Det är ganska högt det med, fein. 😕

[JeanetteK]
2015-08-10 10:53
#15

Stämmer helt för mig också. För att funka behöver jag tänka igenom dagen på  morgonen och verkligen se till att det inte händer för mycket. Jag är van att packa dagarna fulla och det funkar verkligen inte längre.

fein
2015-08-10 12:01
#16

Är som dig JeanetteK. Är beroende av att dagen följer planeringen. Händer det flera oförutsedda saker så får jag vacuum i huvudet och stressen snurrar igång🥵.

Natasha68
2015-08-10 18:15
#17

Håller med Fein…jag planerar ALLT!  Och märker att om n-t som jag inte planerade händer,,,då blev jag trött, Men från jag började med medicinen Lyrica  behöver jag inte sova mitt på dagen , jag har ork till ungefär 20.00. Sen läser jag till ca 00.00 och sover, Men det är kanske lättare för mig…jag arbetar ju inte,,,

Natasha68
2015-08-23 08:19
#18

Mia! efter en häftig disskussion med min man är jag i det tillstånd som du beskriver …Ökning av smärtan,  Plus t o m suicidtankarna. Depression igen! 

Kram!

Mia-45
2015-08-27 09:33
#19

Usch Natasha. Det låter inget vidare. 😕
Att ha självmordstankar låter fruktansvärt. Tycker verkligen synd om dej. 
Hur jäkligt jag än kan ha det så har jag aldrig haft dessa tankar. 
Men jag kan bli jäkligt trött på min omgivning som bara tror att jag bara är lite trött. 😴
Just nu går jag på 100% fart känns det som.
Jag har nyss börjat jobba lite ideelt i receptionen på Friskis & Svettis….och får all träning gratis. Men orkar jag med det som det nu är??? NEJ!! Och träningen skulle vara mycket bra för mej och min kropp. Men orken finns inte nu!
Det känns som om allt som jag behöver göra för mej själv får jag avstå för allting annat som jag måste göra. 
Det är hela tiden jag som hjälper min morbror. Har tagit upp detta med att vi kan väl dela på dagarna. Det funkade en vecka…men nu är det likadant igen. 
Jag umgås och stöttar min son ganska mycket (vilket är jätteviktigt för mej och att det går före mycket),  måste söka arbete och gå på intervjuer, ta hand om mitt egna hem (som nu är misskött) m.m.

Jag blir lätt mentalt utmattad och detta visar sej i att jag inte kan koncentrera mej, blir yr, övertrött, känslig för ljud m.m.
Men då är jag bara lite trött…..hmmmmm???🤔

Känner att som det är nu så är det övermäktigt och jag orkar inte göra de där viktiga sakerna för mej själv…för att jag ska må bra. 
Men hur får man folk att fatta det?????😡

Natasha68
2015-08-28 14:13
#20

Tack kära Mia för förståelse!  Jag skulle inte klara av alla dem uppgifterna, som du gör!!! Jag var i går på stan med maken bara i 1 timme, för att köpa ett par jeans till honom. Kom hem totalt utmatad mentalt och med massa smärtor, trotts medicinen., Som jag skrev är jag avskriven från alla möjligheterna till ett arbete,,,,Pga Stroke i 2001, ångest och depression.  Jag får en mkt liten sjukersättning för att jag aldrig arbetade i Sverige, bara pluggade. Nu har jag 2 universitetsutbildningar och mitt hopp om att arbeta är borta. Efter jag fick fibro slutade jag drömma om att pendla till Norge som  arbetsterapeut. Hur skulle det gå?((( jag kan inte ens lufta upp   en resväska! Angående suicidtankar …det är inget nytt. Jag levde ju nästan hela mitt liv i misshandel. o mera till. Bara efter terapin slutade jag att skada mig.  Så jag kan få dem tankerna, men jag kommer aldrig att skada mig !  Kanske du kan sluta med det jobbet?  är du  beroende av A-kassan eller Fkassan? Jag tycker också mkt synd om dig!  Kram!!!!!

Annons:
Mia-45
2015-08-28 15:28
#21

Kära vännen Natasha❤️

Ja hoppas verkligen att det bara är tankar så du inte gör det!!! Men bara tänka det måste vara hemskt. Menar nu detta med dina självmordstankar. 
Skriv av dej här när du behöver så kanske det känns lite bättre. 

Tjaa…jag har ju som sagt inget jobb…Utan jag hjälper min morbror frivilligt…eller frivilligt och frivilligt…..nu ser jag det mer som att jag är tvungen att hjälpa honom då ingen annan verkar ha tid. 
Men jag har inte ork alltid. 
Det på Friskis & Svettis gör jag för mej själv…för att komma till bättre mående så småningom. 
Söka jobb måste jag ju då jag är arbetslös. 
Jag är beroende av min a-kassa. 

Kram till dej vännen. 🌺

Natasha68
2015-08-29 09:10
#22

Tack kära Mia för svar!  Ju..jag skriver ju av mig här)).. Jag förstår nu varför du jobbar där. Tränar du?  Trevlig helg!!! Hoppas att du mår bra eller bättre!

KRAM!

Upp till toppen
Annons: