Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1874 ggr
Natasha68
8/5/15, 2:39 PM

Vilka aktiviteter ger er smärta?

Ju…fibro.är verkligen en intressant sjukdom!  I går kunde jag gå 2 km, och småspringa utan problem. Men att plocka blåbär.. en aktivitet , som alltid var så lätt att utföra …blev en mardröm!  Går varannan dag till närmaste skogen och i 2 timmar sitter på en kudde och plockar bär. Efter det måste jag vila ( inte städa, inte tvätta, inte handla mat) i1 dag. För att jag får ont i ryggen, under knät, i fingrar, i handleder. En annan aktivitet, som också är svårt för mig nu är tvätt. Efter det är det bara att lägga sig … Kan inte fatta…har ganska bra kondis, hjärnan vill alltid  göra något…men sänder falska signaler till kropp ..som är jämt spänd! 

Hur är det hos er? Jag menar  vilka aktiviteter ger er ont eller ökar smärta?

Kram!

Annons:
Ladydragon
8/5/15, 2:44 PM
#1

typ precis allting 😛

Mia-45
8/5/15, 2:45 PM
#2

Det som ökar smärtan hos mej är dammsugning. Ryggen värker då så den håller på att gå av. 
Att gå 2-3 km ger mej värk i benen och upp i skinka och höft. 
Stå för länge, sitta för länge ger problem för rygg, ben och fötter.

Natasha68
8/5/15, 2:51 PM
#3

Tack för svar!  Jag upptäckte att stå länge gör mig också ont. Och att åka med bus mer än 15 minuter ,,,,också ., Till och med Lyrica som hjälpte BRA förut tar inte bort alla  smärtor…Men det visste jag ju..den är beroendeframkalande. 

Kram!!!!!!!!!!

Natasha68
8/5/15, 2:54 PM
#4

Jag är arbetslös arbetsterapeut.. och där lärde vi oss att om  en patient inte kan göra n-t  pga ont..ska man utföra aktivitet på ett annat sätt. Men hur jag än försöker anpassa mina ställningar, rörelser…det hjälper inte!

Mia-45
8/5/15, 3:02 PM
#5

Jag har alltid kunnat gå sådär en 1,5 till 2 mil i veckan…men nu går det inte. Efter ca 2 km känns det som om hela ena sidan av höften stumnar. Och värken i benet på den sidan kommer när jag ska sova, som kramper. 
Det kan kännas som om skinkan låser sej och dej gör jäkligt ont. 
Att bära tunga saker ger mej värk i nacken.

Natasha68
8/8/15, 9:47 AM
#6

Ja,,,Mia! Det är så mycket..som man inte kan göra när man har fibro(((.

Jag tänker prova med Yoga..Det finns en bra Yoga skola här i Umeå. 

När jag levde i Sovjet Union träffade jag en gammal man…han praktiserade Yoga själv/ Yoga var förbjuden då hos oss/ ..Gud! Vilka saker han visade och vilken hälsa han  hade! Hoppas att Yoga kommer att hjälpa mig.  Det kan inte bli värre. 

Kram och trevlig helg!

Annons:
Pahugget
8/8/15, 11:05 AM
#7

Hej! Har hört att en viss sorts yoga ska vara bra - har satt upp mig på en lista för detta via rehab. Här har jag gått på artros skola, smärtskola under våren. Har även tumledsartros - så jag har fått neoprenstöd av arbetsterapeut - värmer och ger stöd. Ska börja på något som heter vardagsbalans (via rehab) 2 ggr/v från  slutet av september - och pågår i 10 veckor framåt. Lära sig leva med smärta och få lite tips från andra som har smärtproblematik - sen gäller det att hitta vad som passar just "dej" - vi är ju alla olika. Känner att få träffa andra ger mycket! Kram å lycka till 🙂

Natasha68
8/10/15, 6:07 PM
#8

Hej! Glad för att du får  mycket hjälp!!! I Umeå får man inte träna Yoga via rehab…Så 1100 kr för 10 pass. 1 gång / vecka. Jag står i kö till smärtkliniken. Där finns också andra med smärtproblematik. Kanske får nya vänner?))) Jag har bara 1 i den verkliga livet,

Kram!

Natasha68
8/19/15, 12:56 PM
#9

Provade Yoga för 1-a gången. Klarade nästan allt. Upplevde inte mer smärta efter det…men inte mindre. Anmälde mig till kursen---det kan inte bli värre)))

Upp till toppen
Annons: