Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 4235 ggr
Camillaaae
2015-08-04 13:49

Neurodysfunktionellt smärtsyndrom

Jag har diagnosen neurodysfunktionellt smärtsyndrom och som jag förstått är de nästan samma sak som fibromyalgi. Värk i musklerna som lätt blir stela. Speciellt av monotoma röreser, göra saker som blir statiskt, göra fysiskt tunga saker, stå i för långa stunder, stress osv. Får till och med ont i händerna ibland av att skriva. Och om jag gör mer än jag orkar så sprider sej värken ut från de vanligaste värk områderna. Någon som vet vad det är för skillnad på fibromyalgi och neurodysfunktionellt smärtsyndrom? Någon fler än jag här i gruppen som har denna diagnos? någon son har tips på vad man kan göra för att minska smärtan?

Annons:
Natasha68
2015-08-04 17:11
#1

Hej! Alla dem symptomen som du beskriver har jag. Jag fick fibro i februari 2015. Diagnosen fortfarande inte ställt. Men läkare tror till 100% att det är fibromyalgi.

Ibland kan jag inte hålla i en kopp. Alla grejerna känns tungare än förut. Klarar ej av att  bära tex en hink med 2 kg. blåbär,(((  Varje dag när jag skriver i min dagbok upplever som du att det gör ont i fingrarna.  Nu har jag ont även i handlederna pga att jag kan ej låta bli att plocka blåbär.  Statiska rörelser som tex att rensa bär resulterar i smärtor efter aktiviteten.  Alla mina blodprover visar att jag ej har reumatiska sjukdomar.  Hos mg det är inte så mkt stress som ökar smärtor utan fysiskt belastning. Jag får smärtlindring av Yoga framför TV / lätt/ + 2 km promenader nästan varje kväll och medicin. : antidepresiva, plus Lyrica. Utan Lyrica skulle jag inte klara av något!!! Kram !!!

Camillaaae
2015-08-04 21:57
#2

#1

Låter ut att vara något sådant. Tråkigt att behöva ha värk :/ Jag blir även skakig i händerna ibland när jag får mer ont i dom eller allmänt har mer värk i kroppen. Tack för tipsen. Även mindfulness eller avslappningsövningar kan hjälpa. Norgesic är en medicin som jag tar vid behov, den är smärtstillande och muskelavslappnande som funkar ganska bra för mej.

Upp till toppen
Annons: