Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 2841 ggr
[LoveUnite]1
2015-07-22 09:23

Hälsporre

Nu är en diagnos klar iaf, väntar fortfarande på besked om ryggen men måste komma till MR först, verkar som de misstänker diskbråck.

Hur som, det var inte det jag skulle skriva om.

Mina fötter har ju värkt som inne sjutton, värst på morgonen och vid för långa promenader eller när jag står för länge (vilket egentligen inte är för länge för människor med friska fötter.)

Hälsporre sa läkaren att det var med inflammation i senorna, värst är det i vänstra foten men jag har i båda.

Läkaren beskrev smärtorna och när det gör ont, hur det gör ont, vart det gör ont och allt stämde. Kändes en lättnad att veta vad det är, man blir ju orolig när man får sådana smärtor då det känns som fötterna ska gå sönder.

Men jag har haft det i 6 månader nu, har tagit anti inflammatorisk och smärtstillande för ryggen i 2 veckor men det har inte hjälpt fötterna.

Ska iväg när jag får lönen för att köpa ordentliga skor och ev inlägg, läkaren gav mig exempel på vad jag skulle hålla utkik efter.

Finns det någon här inne med hälsporre?
Hur länge har ni haft det, går det någonsin över?

Annons:
Mia-45
2015-07-22 11:18
#1

Hej

Ja jag har hälsporre. Köpte svindyra skor och inlägg som inte hjälper…pga fibron. 
Det behöver ju inte vara fibro du har utan just hälsporre. Men det kan börja med detta. 
Det går aldrig över fick jag veta av en ortoped. Hälsporre är något man får leva med med inflammationen i senorna kan man bli av med. 
Jag fick min värsta fot tejpad under 6 veckor. 
Detta var förra sommaren men jag har fortfarande hemskt ont i mina fötter. Inläggen i skorna hjälper inte et dugg. 
Så jag tror att detta har med min fibro att göra. 
Hur lång tid det tar innan inflammationen är över, är olika från person till person.

[LoveUnite]1
2015-07-22 11:34
#2

Jo, läkaren sa också det till mig, att det är något man har resten av sitt liv typ. Fan! Det gör så ont :(

Ska testa nya skor, för jag känner när jag går platt asså platta sulor eller barfota att det känns mer, tar jag på mig skor med lite tjockare underlägg känns det bättre men värk kommer ju.

Nja, något fel på ryggen är det, fibro eller vad som… är helt inflammerad på ryggen samt att min hand krånglar också.

Men skönt att veta om fötterna iaf, försöker stretcha lite å så nu.

Tror det började förr förra vintern faktiskt, för jag minns en dag jag kunde inte knappt nudda foten på golvet kändes som den skulle gå sönder, brukade gå in i duschen å ha stekvarmt vatten på foten, sedan tog jag på mig en dyr vintersko typ som en pjäxa och använde som stöd och då kunde jag gå. De försvann efter 2 veckor typ, men sedan åter i januari nån gång, har säkert haft värk innan me men inte dessa smärtor, så är väl inflammationen som kommit tillbaka, känns kanske mer då.

Säkert pga ryggen eller fibro eller vad det nu kan vara.

Aja…

Ush! Att man ska ha sådana problem :(

Nu har läkarna sagt till mig att jag borde fundera på yrkesbyte, jobbar inom äldreomsorgen. Ryggen och fötterna verkar inte klara av det. :(

Mia-45
2015-07-22 15:31
#3

Ja det jobbet är rena döden om man har problem med fibro och sina fötter. Jag försökte arbetspröva i vintras och då ändå bara 75%. Men efter en vecka så hade jag så ont så jag blev sjuk. 

Hoppas att dina skor och inlägg kommer hjälpa dej. 
Man kan även få problem med ryggen om man går med hälsporre. 

🌺

[LoveUnite]1
2015-07-23 20:36
#4

Såpp, köpte nya dojjor idag, test gick med dem, jätte sköna, men, värk finns ändå och sedan självklart drog min hund så jag fick hålla emot och måste trampat konstigt för fick ont i vänster häl efter det, typiskt.

Men, ska testa till efter helgen annars får jag väl gå in och köpa hälsporreinlägg, fungerar inte det får jag väl bara acceptera läget.

Jag vet bara inte vad jag ska göra om, eller jag måste byta yrke, kan inte leva såhär, men vet inte till vad…. jag får kolla lite utbildningar i helgen och se vad jag kan hitta.

Men får lägga undersköterska utbildningen på hyllan.

Dags att lyssna på läkarna och min kropp.

[LoveUnite]1
2015-08-09 22:32
#5

Jaha, min högra fot, insidan är svullen som en bula, jag har faktiskt satt om bandage nu, fattar ingenting 🤦‍♂️ är det inflammation tro?

Jag är för sjutton 29 år, ska inte ha sådana här problem 😕

Inte nog att fötterna svullnar, den högra handen jag bröt i Januari -15 har de senaste 3 veckorna börjat svullna och stelna emellanåt och vid handleden vid yttersidan gör ont när jag trycker och kan värka ibland i hela halva handen OCH inte nog med DET min vänstra arm ovansidan värker endast vid beröring ungefär som jag har ett blåmärke och har haft detta också i 3 veckor nu.

Sedan min förbaskade rygg också.

Jag har markerat på bilden vart svullnaden är på foten, handen där värken samt vart jag har svullnaden och på armen där det gör ont när jag trycker.

Samt värken i min rygg där jag även svullnar och ibland har jag en värk som kan kännas ungefär som en sträckning på mitt vänstra baklår.

Fötterna visar jag med streck vart min värk är som jag fått diagnosen hälsporre.

[LoveUnite]1
2015-08-19 23:35
#6

Så nu har jag flyttat till en lgh som är mkt mkt varmare än där jag bodde innan, fötterna ger mig fortfarande värk och känns mer stela än vanligt blir snabbt trött i fötterna MEN smärtan är inte lika kraftig på morgonen och jag tror det beror på att det är varmare under natten samt att jag masserar och stretchar mina fötter varje dag.

Men som sagt, de är långt ifrån bra, trötthetskänslan i fötterna kommer mkt snabbare nu, är liksom värk men också trötthet och känner mer nu hur det påverkar ryggen.

Räcker med att jag ligger i sängen och har knäna böjda så fötterna är på madrassen och efter 2-4 minuter så börjar det värka i fötterna så jag måste sträcka ner benen så jag inte har tryck på fötterna.

Hälsporre är inte roligt!
Jag är så himla dålig med att ta kontakt med läkare o sjukgymnast men när jag väl kommer ta kontakt med sjukgymnast kanske jag ändå ska komma in för en konsultation eller vad man säger, de kan kolla mina fötter o anpassa nåt träningsprogram för dem, vill ju har varmvattenbad gympa för ryggen, kanske finns nåt för fötterna också.

Annons:
Upp till toppen
Annons: