Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2577 ggr
CamillaS
2015-07-18 18:22

Misstänker att jag kan ha fibro

Hej!
Jag har börjat misstänka att min smärta kan bero på fibromyalgi. Jag har skolios och är stelopererad för den. Min läkare säger att skolios gör inte ont! Hmm nehe så vad kan det då vara blir min nästa tanke.
När jag är ute och går och anstränger mig så får jag ont i axlarna, i ländryggen,  höfterna och ibland även i något knä. Får även väldigt ont i fötterna vilket jag har fått special anpassade skoinlägg för som inte hjälper mycket alls. 😕 Får även väldigt ont om någon trycker med fingrarna på min hud, det är som att smärtan stannar kvar även efter trycket och det behöver inte ens vara något hårt tryck.
I 4 dagar har jag, mamma och min bror varit i Stockholm, då vi köpte My stockholm pass.
Då ingår det c:a 75 olika aktiviteter man kan göra, som t.ex att gå in på museer, åka sightseeingbåtar mm. Jag kämpade bokstavligen varje dag med smärtan. På varje museeum vi var på var jag tvungen att leta upp bärbara stolar som jag kunde ta med mig och sitta på, och fanns inte det så satte jag mig ner så fort jag hittade någonstans att sitta.  Det kändes verkligen som tortyr i kroppen.
På tredje dagen då vi var på tekniska museet bröt jag ihop och började gråta, smärtan var outhärdlig och gjorde så ont att jag inte klarade mera! Blev tvungen att sätta mig ner medans min bror då letade upp en sån där bärbar stol igen (dom verkar ha såna på dom flesta museer) så jag fick släpa runt på den och sätta mig ner  igen emellanåt när vi gick där.
Vad tror ni, kan det vara fibromyalgi? Är det värt att kolla upp? 🙂

Annons:
VildaVittra
2015-07-18 18:28
#1

Hur länge har du varit stelopererad? För många får ont av det och har valt att ta bort det.

Sedan låter det som att du har rätt till en rullstol som hjälpmedel, det är ju inte hållbart att behöva bära på en stol hela tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
2015-07-18 18:44
#2

Tro mig, skolios kan minsann göra ont, både opererat och o-opererat. Jag har en vän som har skolios och har stelopererat och ont som katten pga det. Hon ångrar hon gick med på operationen nu. Min pojkvän har även han skolios, inte opererat, och i bland slår sig och låser sig hans rygg så han har otroligt ont. 
Jag kan inte säga om du har eller inte har fibro, men det är vanligt om man har något annat smärtsamt att utveckla fibro på toppen av det hela. Många med wiplash-skada exempelvis kan utveckla fibro som om det inte räckte med wiplash-skadan. Tycker du skall kolla upp detta vilket som.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mia-45
2015-07-18 18:48
#3

Mitt började med ont i ryggen. Och sedan i fötterna. Under hälarna kan man säga. Ortopeden trodde jag hade hälsporre vilket jag säkert har/hade. 
Läste sen vidare om det och det kan vara början till reumatism. 
Jag köpte mycket dyra skor + inlägg som inte hjälper ett dugg. 
Så du kan ha även skolios och fibro. 
Har du sen ömma punkter på kroppen så…
Hoppas du får den hjälp du behöver. 

🌺

Andreas_P
2015-07-18 18:50
#4

Tycker du ska kolla upp det. Kan mycket väl vara fibro. Viktigt att även kolla andra sjukdomar såsom tex. reumatism.

CamillaS
2015-07-18 18:51
#5

Jag stelopererades första gången 2003 och opererade ut mina stag 2012 pga smärtan. Så har inga stag kvar i ryggen. Men hade även ont innan jag opererade mig första gången. Så jag vet inte.😮

CamillaS
2015-07-19 13:11
#6

#2 Ja det är det som jag tycker är så konstigt att läkarna påstår att skolios inte gör ont. Men ja enligt mig själv stämmer inte det ett dugg!

#3 Jag började också fundera på hälsporre då jag även har ont mest under hälarna, men även i framfoten. Men när jag var till läkaren så tog han inte upp hälsporre överhuvudtaget så jag vet faktiskt inte.

Jo det bästa är nog att kolla upp det för att iaf kunna utesluta det.
Hur ställer läkarna en fibromyalgi diagnos?

Annons:
Mia-45
2015-07-19 13:21
#7

#6 

Det finns speciella skobutiker som kollar om det är hälsporre du har. Min hette Foten…jag vet inte om den finns i andra städer med. Kolla upp det. 

En läkare ställer diagnos fibro utefter hur du beskriver dina besvär. Denne trycker med på triggerpunkter som det heter och kollar efter om man ömmar på dessa. 

Gå in  på Fibromyalgiförbundets hemsida. Där står en del om detta. 

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/9/1/

Rita-S
2015-07-19 15:18
#8

Fast de håller på gå bort från tenderpoints som en huvuddel av diagnosen då man kan ömma på de av fler andra sjukdomer än just fibromyalgi. Dock är det en pekpinne de fortfarande använder för att snevra ner till de sjukdomer som man brukar ömma på tenderpoints, varpå de går in på mer fibrospesifika saker sen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CamillaS
2015-07-19 17:32
#9

#4 Vad är skillnaden mellan reumatism och fibro? Hur urskiljer man dom sjukdomarna?

Rita-S
2015-07-19 22:03
#10

reumatism låter sig ofta påvisa vid ett blodprov eller röntgen. dock kan det dölja sig i tidligt stadie. I bland påvisas reumatismen inte alls vid de vanliga blodproven eller röntgen, och man får åka till reumatolog för att fastställa om man har reumatism eller fibromyalgi. men skillnaden är att de vanligaste former av reumatism kan påvisast vid blodprov eller röntgen. per i dag har vi inget blodprov eller röntgen som påvisar fibromyalgi, även om Dr Kadetof på Karolinska håller på utveckla ett blodprov för att påvisa inflamation i centralnervsystemet some n orsak för många fibromyalgi-diagnoser.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: