Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1050 ggr
Andreas_P
2015-07-16 08:25

Forskningsstudie

Tänkte berätta lite om min studie. Kanske finns det någon som är intresserad av att delta?

Bakgrunden till studien är att jag i mitt arbete träffat på många personer med fibromyalgi. En av de vanligaste behandlingarna som vi brukar testa är fysisk träning. 

En del av de patienter jag träffade fick ökade symtom medan andra fick minskade symtom av fysisk träning. Jag blev på grund av detta nyfiken på att ta reda på varför personer med fibromyalgi reagerar så olika på träning. 

Studien går ut på att försöka hitta samband mellan varför vissa får ont och vissa inte får det.

Har till en början försökt rekrytera försökspersoner via vårdcentralerna i Malmöområdet. Tyvärr så har personalen på dessa inte varit så samarbetsvilliga. Många läkare och sjukgymnaster verkar tyvärr vara negativt inställda till diagnosen vilket innebär att dom inte vill sprida informationen vidare. Hittills har 30 personer deltagit i studien och jag behöver ytterligare 10 för att de statistiska beräkningarna ska bli tillförlitliga. 

Förhoppningsvis så ska man kunna använda informationen till att på ett bättre sätt kunna skräddarsy behandling vid fibromyalgi så att den kan bli så effektiv för var och en som möjligt. 

Om du klickar på länken så får du en mer omfattande information om studien samt e-post som du kan nå mig på.  Om du har någon vän som skulle kunna vara aktuell så vidarebefordra gärna denna text. 

För att kunna vara med i studien så måsta man ha fått diagnosen fibromyalgi, vara kvinna mellan 18-65 år och ha möjlighet att ta sig till min vårdcentral i Malmö två gånger med en veckas mellanrum. 

Här hittar du mer info om studien. 

Annons:
Mia-45
2015-07-16 09:16
#1

Åhhh vad spännande. 

Har lite ont om tid just nu men ska läsa detta när jag kommer hem igen. 
🌺

Hallengren
2015-07-18 13:36
#2

hej

låter ju bra att finns nån som vill lägga tid på allt detta med fibromyalgi.

men undrar över en sak bara.. varför har ni bara kvinnor på eran studie??

finns dom män som har fibromyalgi med..  som jag till exempel.. :)

Andreas_P
2015-07-18 17:17
#3

Tack för din kommentar. Från början hade jag tänkt ha med både män och kvinnor, men min handledare menade att i så fall måste man göra separata statistiska beräkningar både för kvinnor och män. Det skulle medföra att man behöver ett mycket större antal deltagare till studien.
Har träffat många män som uppfyller kriterierna för fibromyalgi också. Dock så är läkarna av någon anledning mindre benägna att sätta diagnosen på män. 

Med vänlig hälsning,

Hallengren
2015-07-18 20:42
#4

okey.. :)

tog mig ca 4-5år innan jag fick min diagnos på fibromyalgi.

många som inte har trott på mig att man har värk osv.. tyvärr..

Mia-45
2015-07-18 20:47
#5

Jag har haft värk i flera år. Men inte sökt för det. Förrän jag fick ont i fötterna och inte kunde jobba.
Min läkare tog mej på allvar och skickade remiss till reumatologen där en överläkare ställde diagnos. 
Från det jag fick problem med rygg och fötter tog det nästan exakt ett år så hade jag fått min diagnos.

Andreas_P
2015-07-19 16:41
#6

Jag träffar ofta personer som haft generaliserad smärta i över 10 år som inte fått diagnos eller förklaring till sin värk. Nästan alla av dessa uppfyller diagnoskriterierna för fibromyalgi när jag testar dem. 

Vet att det finns en kanadensisk studie som visar att 2/3 av de med fibromyalgi har inte fått diagnosen. Enligt min erfarenhet så är det sannolikt ungefär så här vanligt i Sverige också.

Annons:
Natasha68
2015-07-21 13:14
#7

Skulle  ville delta i studie..men bor i Umeå(((.

Diagnos fick jag av sjukgymnast ,,som jag bad om att kola alla dem triger punkter.  Läkare fortfarande inte ställer diagnos ..utan menar att det är svårt att ställa diagnos!!! Har fibro  i 5 månader. Angående rörelse., så jag mår mkt bättre av att gå 2 km varje kväll. både fysiskt och psykiskt. jag gör också lätt Yoga på DVD hemma. Med vänlig hälsning 

Natalia Johansen

Upp till toppen
Annons: