Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 4452 ggr
Minimeea
7/9/15, 5:14 PM

Sjukskrivning och fibro

Hej. Ny här på forumet då jag misstänks ha fibromyalgi av min sköterska hos kommunhälsan. Inga läkare på vårdcentralen har trott mig, haft konstanta smärtor sen 1/1-15 utan dom har trott att jag bara är ung och för lat för att jobba osv. Men nu tror äntligen någon på mig så egenremiss till gottfreidskliniken är skickad men kan ta ett halvår :( Men nu till min fråga. Ni som har fibro, klarar ni av att jobba 100%? Jag arbetar på ett äldreboende och nu anser läkarna (eller ja alla har ansett det sen dag 1) att jag kan jobba för smärta är inte farligt men jag klarar inte det :( Jag ska vara glad om jag orkar leka med mina söner någon timme! Den 15/8-15 så får jag inte längre vara sjukskriven för försäkringskassan, inte ens med en fibromyalgidiagnos eftersom denna inte anses vara något hinder. Hur har ni gjort? Tacksam för svar då all min ork snart helt runnit ur mig :(

Annons:
Mia-45
7/10/15, 8:02 AM
#1

Jag hade överklagat FK beslut. 
Man kan jobba med värk…men till vilket pris? Att man sedan dukar under efter ett halvår? Att man inte orkar leva på sin fritid?
Jag blir så arg när myndigheter försöker rida på sina höga hästar. 
De vet inte ett skit om hur människan bakom mår. 
Be läkaren skriva ett ännu tydligare sjukskrivningsunderlag så FK fattar. 
Det är med viktigt att läkaren gör detta så det framkommer hur du mår. 
Det tär både fysiskt och psykiskt att ha fibro.

Hallengren
7/10/15, 11:23 AM
#2

hejsan

jag har gått med värk i över5 års tid, och ganska nyligen fick jag diagnosen att jag har fibro, och jag fick jobba på som vanligt, fast det var jobbigt, min förre arbetsgivare trodde inte på att jag hade värk, fast jag blev sjukskriven från och till för just värk,

sover dåligt om nätter för värken med.. när det var som värst så sov jag max 2 timmar per natt, och var inte 2 timmar i streck, men nu är jag arbetslös och söker nytt jobb,

är lite mer förbered nu med, har papper på att jag har fibro nu med, så man kan visa det för nästa arbetsgivare man får. :)

så vet hur jobbigt allt är med värken..

fiber53
7/10/15, 12:23 PM
#3

När min läkare skrev intyg till FK talade han om att det var väldigt viktigt för honom att formulera sej rätt. Bl.a. godtar FK inte ordet fibromyalgi som diagnos utan det ska skrivas,generellt utbredd kronisk smärta. Verkar ju inte klokt men så sa han till mej och jag fick mitt sjukbidrag. Lycka till!

Minimeea
7/10/15, 3:23 PM
#4

Min läkare nu, som faktiskt tror mig, sa att jag kan jobba med smärta eftersom det inte är farligt och den meningen gör mig så ledsen med tanke på att det sitter i höfter/rumpa och jag jobbar i äldrevården. När jag ibland ska hjälpa de äldre upp ur stolarna så kan mina ben nästan vika sig av smärta eller av att jag bara tappar styrka :/ Men ska på nytt besök hos henne på torsdag. Tack för era svar! Så då får jag gå till ny läkare efter utredningen och be dom skriva kronisk smärta istället för fibro?

Mia-45
7/10/15, 3:29 PM
#5

Nää.det är inte en farlig smärta..men guuud så jobbig.  Så det räcker och blir över.
Vill hon själv jobba inom vården med detta?
Jag har testat och för mej gick det inte. AF säger nu att jag inte behöver söka jobb inom vården då jag inte kommer klara av det även att jag har min utbildning. 

Jag hoppas din läkare kommer att fatta att det är inte farligheten som gör ont…utan VÄRKEN i sej. 

🌺

[LoveUnite]1
7/10/15, 4:30 PM
#6

Jag jobbar också inom äldrevården och har smärta (ingen diagnos än) men har höfterna, bäckben, ländrygg, fötter, ibland övre rygg och axlar.

Har fått rygginflammation (svullen ländrygg) nu pga jag har ansträngt mig på jobbet, jobbar 80% och är bara inne på 1 månad.

Jag gillar mitt jobb, men, jag har inget liv när jag kommer hem, sover bort mina lediga dagar och vågar knappt röra mig för jag vill orka med arbetsdagen.

Jag skulle nog högst klara 50% inom äldrevården, men hur mkt pengar ger det :(

Annons:
Minimeea
7/11/15, 12:40 PM
#7

Jag har fått en punkt i ländryggen där det känns som att det ligger en svullen nerv eller något :/ Känner igen dig i det att man inte vågar för mycket hemma, har två söner med på 7 år och 4 år och jag är överlycklig för varma dagar för är det kallt så kan jag knappt vara ute. Kylan gör att jag blir super stel och öm :( Tycker verkligen att läkarna borde lära sig mer om fibro och mer forskning ska göras för detta är Inte kul! :( Ingen runtomkring förstår och mitt jobb blev chockade över att jag ska på återbesök efter bara 3 arbetsdagar "hinner du verkligen känna något på 3 dagar?" Öhh smärta känner jag konstant så 3 fulla arbetspass kan göra mig sängliggande :/

Ptorparn
7/11/15, 2:08 PM
#8

Problemet för oss alla som har någon form av värk/smärta . Och ännu värre när ingen lyssnar o vill förstå då blir vi väldigt stressade o andas helt fel glömmer de djupa lugns andetagen och ännu mer smärta får vi .

Minimeea
7/11/15, 9:31 PM
#9

Psyket förstörs väldigt mycket av att aldrig bli trott att man faktiskt har ont. Ack så många gånger jag brutit ihop här hemma på kvällarna för att orken tagit slut och då även kämpa med att få läkare och f.kassan att förstå att jag inte kan lika mycket som jag önskar. Älskar att jobba men Kan inte :(

[LoveUnite]1
7/12/15, 5:37 PM
#10

Japp, faktiskt likadant här, under tredje arbetsdagen börjar smärtan bli outhärdlig för mig, de 2-3 dagar jag är ledig sedan är bara vila så jag ska orka tillbaka till jobbet.

Som idag är en ledig dag och har sovit bort nästan hela dagen pga smärta, medicinen gör mig trött också.

Vikten ökar bara för jag inte kan röra mig som innan och har inte ens orken.
Jag brukade vara väldigt aktiv innan, så vikten mer än annat påverkar mitt psyke mycket för jag var så stolt över mig själv att jag lyckats gå ner så mycket i vikt innan, nu ser jag allt sakta men säkert komma tillbaka.

Har du fått MR röntgen?

JohannaN
7/12/15, 10:46 PM
#11

jag har turen att ha om man nu kan säga turen men i detta fall är det nog det, jag har neuropsykologiska handikapp Asbergers syndrom, ADD och Emotionell personlighets störning som gav mig chansen att få daglig verksamhetsbeslut och där jag också tillhör LSS vilket innebär att kommunen måste hjälpa mig bland annat🙂
tyvärr fick det bli så illa att jag gick in i väggen förra året och åkte på utmattnings-syndrom då jag jobbade över min kapacitet och blev hårt pressad av min chef på mitt dåvarande städjobb😕 Jag har jobbat över min kapacitet sen jag var 16 år gammal och förra året i mars fick så min kropp nog, den orkade inte mer och alla såg det på mig😓
Nu har jag daglig verksamhetsbeslut där mitt jobb går ut på att det måste vara anpassat för mig och min kropp och det är en promenad på 45 minuter varje dag och då tjänar jag 25 kronor om dagen utöver min hela sjukpenning🥵

Jag hoppas du får hjälp och förståelse snart, lider med dig och det är inte lätt när folk inte tror på en, att man måste jobba mot sina smärtor till den gräns att det inte går mer😕 
fibromyalgi är en verklig och riktig sjukdom där den som har den verkligen lider till fullo, synd bara att det skall vara såna misstankar från omgivningen om det hela och misstro😕sjukdomarna måste helst synas för att folk skall tro på det men en sjukdom behöver inte alltid synas för att göra jäkligt ont, man har bara lärt sig att leva med smärtorna och att visa upp ett pokerface för att göra folk nöjda och för att sluta vara så elaka🤔

Stora kramar till dig och stå på dig, det är bara du själv som känner din kropp bäst, ingen kan tala om för dig hur du faktiskt mår, det vet bara du själv så stå på dig🤗❤️

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Minimeea
7/14/15, 10:06 AM
#12

Ja vikten är inte rolig! Jag Älskar att styrketräna, maxa mig själv (periodare med träningen men tränade alltid lite hemma de perioder jag avskydde gymmet 😛) och nu… Nu kan jag inte ta promenader längre än någon km och då måste jag lunka fram de sista :( Men igår blev jag fruktansvärt Arg på Allt, jobb som bråkar med mig och lägger in tider jag inte kan pga barnen, smärta som ska stoppa mig i Allt jag gör, vårdcentralen som vill skicka mig till kurator och tror att jag bara ljuger (den tiden avbokade jag igår, skulle dit idag) så igår så testade jag att för första gången springa lite med hunden sen Januari och jag kunde en liiten bit, dock inte helt utan smärta men fasiken va skönt det kändes. Att trotsa det som gör mig så fruktansvärt ledsen så idag ska jag testa igen. Läkarna säger åt mig att träna även om det gör ont för det är inte farligt så om jag ligger i en hel vecka nu så skyller jag på deras råd :P

Ja, jag gjorde en MR i våras och inget syntes då. Nu har dock ländryggen krånglat mer och mer och det känns verkligen som att det ligger fel mellan två kotor och andra kan känna det med om dom trycker :/ Ska fråga läkaren på kommunhälsan på torsdag om detta.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om Fibro innan min svärmor sa att hon trodde att det var det jag hade. Men nu när jag kollar runt så inser jag att många lider av det och tänker för mig själv "Varför forskas det inte mer??" "Varför får inte läkare mer kunskap om detta??" 

Skönt att du får rätt arbete nu Kramisen :)

Upp till toppen
Annons: