Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2099 ggr
Walfrida
6/4/15, 5:38 PM

Tryptizol och Saroten? Erfarenheter av byte?

Hej! Jag har tagit Tryptizol mot min fibromyalgi i 20 år, 2x10mg på kvällen. Det fungerade bra och jag fick en bättre sömn. Vid utbyte mot Saroten så fick jag ingen effekt. Det gick ett halvår och då hittade en ask Tryptizol och testade den igen. Då sov jag bättre igen. Ok, testade nu Saroten igen, men ingen effekt. Det ska vara samma preparat?? Har någon därute råkat ut för samma sak?

Annons:
Anonym
Anonym
6/5/15, 1:36 AM
#1

Jag har ätit Tryptizol i ett antal år, men har sedan Tryptizolen försvann fått Saroten istället.

Tryptizol tog jag 10-20 mg per dag, Saroten tar jag 20-30 mg per dag och effekten jag får av Satoten är inte i närheten av att vara lika bra och långvarig (smärtlindrande - dock är jag betydligt tröttare) som den som jag fick av Tryptizolen.

Trodde att jag inbillade mig, efter att jag av olika skäl valde att ha ett uppehåll i ett antal månader. Hittade dock en undanlagd karta Tryptizol (som hade bäst före-datum cirka ett år tidigare) som jag testade att ta istället för Sarotenen. Fantastisk effekt! Jag sov så bra den natten och mådde kanon hela dagen efter. En något deprimerande känsla då jag visste att det är slut med att ha det så…

Även om effekten för mig inte är lika bra med Saroten i jämförelse med Tryptizol så känner jag ändå en viss effekt av den. Jag somnar betydligt lättare och sover för det mesta utan avbrott när jag tar medicinen och det ger en viss smärtlindrande verkan under dagen därpå. Nackdelen är att jag tyvärr är tröttare/dåsigare än vad jag var med Tryptizolen och, som sagt, att den smärtlindrande effekten inte håller i eller ens är där på samma sätt från början.

Jag har tittat lite efter någon annan likvärdig medicin, men inte hittat någon som känns riktigt lämplig för mig så det blir till att fortsätta med Saroten ändå.

Mycket störande och väldigt dåligt att produktionen av Tryptizol, som var en helt fantastisk medicin, har lagts ner - tycker jag!

[VSK]
6/6/15, 11:39 AM
#2

Har testat Tryptizol för länge sen mot smärtor, men jag fick noll positiv effekt. Tryptizol dämpade alltså inga nervsmärtor alls för min del, men jag vet folk som det har funkat bra för.

Bara för att det är samma verksamma ämne så behöver det inte betyda att de har samma effekt, hur konstigt det än kan låta. Det har å göra med hur ämnena är tillverkade och hur snabbt de löses upp i magen.

Dsvv
4/18/16, 2:29 PM
#3

Hej, Walfrida! Jag har samma erfarenhet som du. Tryptizol förändrade mitt liv så att jag kunde sova och orka med, och sedan  de tog slut och jag fick Saroten har ingenting varit sig likt. Jag får nu ta sömnmedel bl a , och fungerar mycket sämre. Tyvärr kan vi inte göra något åt det, det är ju bolaget som bestämmer. Det känns dock väldigt tungt.

Upp till toppen
Annons: