Annons:
Etikettsmärta-anhöriga
Läst 2264 ggr
Mia-45
2015-04-27 15:49

Du som anhörig...

Tycker detta är mycket viktigt att få stöd av sina närstående och anhöriga. Tyvärr är det så att inte alla förstår vad det innebär att ha Fibro eller annan smärtdiagnos. 
Läs detta och dela ut till era närstående och anhöriga.

Jag ska nog ta och göra det så kanske man får mer förståelse när man är som sämst. 
http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/476/1/

Annons:
Mia-45
2015-04-27 15:51
#1

Just detta stycke borde kanske många tänka på…vad man kan säga och inte säga…

"Vad du kan säga för att stötta

Det finns inga magiska ord att säga till någon med kronisk smärta, men det finns saker man kan säga som kan få drabbade att känna att de får stöd och förståelse - och det är mycket värt.

“Du ser ut att må bra, men hur känner du dig?”
“Jag ska till affären. Behöver du något?”
“Jag kan inte föreställa mig hur svårt det är för dig, men du ser ut att hantera det bra och jag tycker du är stark”.
“Jag önskar att jag kunde hjälpa dig att lindra smärtan, men det kan jag inte. Men jag kan lyssna”.
“Må inte dåligt för att du måste ställa in, jag förstår och hoppas att vi kan ses när du mår bättre”.
“Jag hoppas du mår bättre snart”.

Vad du INTE ska säga

Det finns en del saker du bör undvika att säga till någon som lider av fibromyalgi och många av kommentarerna har att göra med problemet att det är en ”osynlig” sjukdom – dvs. du kan inte fysiskt se symptomen. Någon som lider av fibromyalgi vill inte höra:

_
”Men du ser ju inte sjuk ut”_

”Du har nog bara en dålig dag”

”Du inbillar dig bara”

”Du ska se att det går över”

”Men så illa kan det väl ända inte vara”

”Försök att ha en mer positiv inställning”

”Det måste vara härligt att vara ledig”

”Det hade kunnat vara värre”

”Försök att komma ut lite mer, så blir det säkert bättre”

densomundrar
2015-04-27 15:57
#2

Många utav de man inte ska säga säger nog inte folk för att de inte tror att ni är sjuka utan för att försöka muntra upp. Det gör ingen gott att ständigt fokusera på det som är dåligT, det kan vara bra att tänka på.

Mia-45
2015-04-27 16:03
#3

#2 Ja jag tror många ggr det med…att det kan vara för att muntra upp. 
Men det kan med bli så fel. Och samtidigt så tycker jag kanske inte att den närstående ska behöva "tassa på tå" och tänka hela tiden på vad den säger. 
Fast jag kan ta åt mej om jag har en väldigt dålig dag. Tex att man måste försöka vara mer positiv. Det är inte så enkelt att alltid tänka positivt i sina skov. 
Då tycker jag med att som sjuk så är det viktigt att säga att man har en väldigt dålig dag så att anhöriga vet.

[JeanetteK]
2015-04-27 16:18
#4

Det svåra är när man inte ser sjuk ut. De dagar man mår sämst gömmer man sig ofta och då ser ingen hur det är. 

Jag fick min diagnos för ett år sen. För mig ändrades mycket när jag väl fick diagnosen. För egen del kunde jag släppa oron för att det var något värre och de runt mig insåg att allt inte var så bra. Jag upplever det som att jag innan diagnosen fick kämpa för att få folk att förstå att jag mådde dåligt. Det blev så fel för man ska ju kämpa för att må bättre. Den biten funkar mycket bättre nu. 

Steg ett för mig var att själv acceptera. I och med det kunde jag sätta upp lite gränser. Steg två var när min man och min son accepterade och inte bara tyckte jag var lat och gnällig (överdriver men ibland kändes det så). 

Förståelse betyder mycket. Att slippa förklara och försvara hela tiden. Jag försöker inte dölja min värk men jag försöker att inte ge den för stort utrymme.

densomundrar
2015-04-27 19:31
#5

#3 kan.inget annat än att hålla med. Har ingen fibro men har kroniskt ont i rygg och nacke, även det är något som inte syns men påverkar mitt liv väldigt mycket. Så jag vet hur ni känner om hur omgivningen behandlar er/agerar kring er/ säger om er och eran sjukdom. Man ska absolut inte springa och gnälla till omgivningen flera gånger om dagen, men talar man inte om eller visar att och när man har ont eller inte mår bra så kan.dom inte heller veta det. Styrkekramar till er @):-

Upp till toppen
Annons: