Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 3695 ggr
Mia-45
2015-04-15 20:59

Kissenödiga

Jag undrar hur ni har det med det? Får ni ofta gå och kissa?
Idag vet jag inte vad det är med mej…antingen urinvägsinfektion eller "bara"fibrons symtom…..? 🤔
Kissar och kissar…..Vissa nätter kan jag få gå upp flera ggr för att gå på toan. 
Tyvärr så är en av biverkningarna i min medicin just urinvägsinfektion…men jag hoppas inte det är det.

Annons:
kattöga
2015-04-15 21:12
#1

Nu har inte jag "fibro" men om du inte har ont så tror jag inte att du har infektion. Det kan vara nåt du har ätit eller druckit som triggar igång ditt kisseri. Kan vara en slags "utrensning" som kroppen gör. 
Magnesium (som finns i nötter, havssalt med mycket mera) kan göra dig kissnödig, men även mycket annat. Kanske dricker du mycket vätska? 

Jag får gå på toa flera ggr/natt om jag ätit just något med mycket magnesium i. Men det kan också triggas igång av så mycket annat.

Sagt och tänkt från en som inte har fibro alltså…….. kanske inte den bästa att yttra sig egentligen……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mysan59
2015-04-18 00:37
#2

Jepp, jag har nog Sveriges minsta blåsa 🙂

Ladydragon
2015-04-18 09:10
#3

själv har jag överaktiv blåsa någorlunda under kontroll men kissar rätt ofta och är alltid uppe 2-3 gånger på nätterna stör mig inte sådär jättemycket o har vant mig vid att släpa med mig potta om inte toa finns i närheten

Anonym
Anonym
2015-04-19 16:49
#4

Jag går upp och kissar fem gånger mellan 0200 och 0900. Kommer bara lite grann varje gång. Står och hahlvsover och väntar på att dropparna skall komma

Mona22
2015-04-26 10:08
#5

Det kan vara fibron men det kan även vara att ni "lärt" kroppen att alltid gå upp när ni känner minsta lilla, Jag gick upp minst 5gg per natt förut och det kom bara pyttelite. Försökte ignorera och somna om och nu är det max 2ggr =)

Mia-45
2015-04-26 10:15
#6

Jag har aldrig innan behövt gå upp på natten för att kissa…och kunde hålla mej nästan en hel dag innan. Nu är det stört omöjligt. Men så dricker jag mer då jag är mer törstigare än innan. 

MEN…det visade sej att jag hade UVI. Fått penecillin men tycker inte det verkar. Fick en dunderkur på tre dagar. 
Går det inte över så fick jag komma tillbaka till min läkare nästa vecka. Då kanske det är så att det är medicinens fel.

Annons:
Mia-45
2015-04-28 14:46
#7

Hmmm…är konstant kissenödig känns det som. Penecillinet är slut men jag kissar ändå. Gör inte direkt ont eller svider inte heller. 
Bara trängningar. Och känns som om man behöver kissa ofta. 
Har läst mej till att det kan vara av Fibron. 
Men finns det inga läkemedel emot det?? Jag vägrar att vara sån här jämt…😕

Rita-S
2015-04-28 16:47
#8

Själv har jag inga problem med kisseriet så, känner inte jag måste mer än innan jag vart sjuk. Vissa av mina mediciner kan få mig springa lite, men det är inte mediciner jag tar varje dag (migränmedisinen exempelvis)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Chestnut
2015-05-05 13:41
#9

#7 det finns mediciner mot överaktiv blåsa som det heter.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mia-45
2015-11-02 10:55
#10

Nu är det ännu värre med kisseriet. 
Gör inte ont någonstans bara det att jag måste kissa mycket oftare nu än innan. 
Kan gå upp med 1-2 timmes mellanrum på natten och kissa. Och ibland mindre än en timmes mellanrum. 
Har jätteont i ryggen men det sitter i ländryggen och ut på sidorna. Varierar sida ganska ofta. Så jag tror inte det är njurproblem för de sitter lite högre upp. 
Men detta är asjobbigt!!

Ska till läkaren på fredag och begära intyg så då ska jag ta upp detta med om de kan ta blodprover och skit så det inte är UVI på gång igen.

Mia-45
2015-11-02 10:57
#11

Ska tillägga med att jag slutat med p-sprutan. Har haft den i många år och jag har nog bundit en massa vätska i kroppen då jag gått upp i vikt av den. 
Kan vara detta med som ska ut nu. 
Jag hoppas på att det bara är det.

JonnaCecilia
2015-11-02 21:41
#12

Har du funderat på om det kan vara urinträngningar? Alltså att urinröret (?) blivit smalare? Tror det är hyfsat vanligt hos oss med fibro och smärtproblematik. Jag upplever själv att jag kissar mer när jag är tröttare och sämre i mina sjukdomar, ibland känns det som om allt jag gör vissa dagar är att kissa och dricka vatten och vila. Har hört att det kan hjälpa att dricka surt, tex citronvatten eller osötad tranbärsjuice om man har problem med urinträngningar och UVIer. Lycka till.

Mia-45
2015-11-03 07:34
#13

Ahaaa..
Ja så kanske det är Jonna.Visste inte att urinröret blir smalare av fibro. 
Detta verkar med gå i skov. Nu är det ganska lugnt igen. 
Visst har jag börjat få kissa mer nu sista året men som det vart nu sista dagarna har  vart hemskt. 
Men inatt har jag bara varit uppe två ggr på toan så alltså som vanligt.
Hoppas nu att det lugnar ner sej. 
Det kanske är så med som du säger att när man är tröttare och har ondare att det då kör igång med kisseriet med. 

Ska testa citronvatten. 
Tack 🌺

Annons:
Chestnut
2015-11-03 21:36
#14

#12 urinträngningar är inte samma sak som att urinröret blir smalare och om urinröret blir förträngt (vilket jag antat är vad du menar) har absolut inget med fibromyalgi att göra utan hat med en lokal inflammation i slemhinnan att göra. Urinträngningar är att man ofta känner sig kissnödig. Det har inte med urinröret att göra.

Med vänliga hälsningar
Chess

JonnaCecilia
2015-11-04 00:14
#15

#13-#14 Jag menade inte att det har med fibromyalgi att göra, bara att jag vet många med fibromyalgi och liknande sjukdomar som har problem med detta. Urinträngningar, UVIer och liknande. #14 Vad är urinträngningar då? Vad beror det på?

Chestnut
2015-11-04 06:45
#16

#15 Urinträngning är helt enkelt att man är kissnödig; att det "trycker på" - mao helt naturligt att känna när blåsan är full. Har man problem med täta urinträngningar eller urinträngningar nattetid kan vården hjälpa till på olika sätt; utredning om orsak till besvären, viss medicinering etc.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mia-45
2015-11-04 08:24
#17

Då missförstod jag dej Jonna. 
Jag trodde att det var ett symtom till fibro. 
Det är iallafall lite bättre nu men ska ta upp det med min läkare. 

🌺

trixi120
2015-11-07 10:05
#18

Jag har också problem med urinblåsan. Har fått diagnosen Interstitial Cystitis(Pain Bladder Syndrome)Ej bakteriell inflammation i urinblåsan.Kissa ofta.Molande.tryckande värk m.m.Ev autoimmun tillstånd.Kan även ha andra sjukdommar vid sidan om tex som Fibro. Fick jag välja bort en sjukdom så skulle jag gladligen leva med Fibro och ta bort denna Urinblåsa tillstånd.

IngridSvensson
2015-11-07 16:42
#19

Jag har endometrios också och har sammanväxtningar och härdat vid urinblåsan. Så jag har väldigt ofta urinträgningar.. Tror inte mins urinträgningar sitter ihop med fibron.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: