Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 4703 ggr
Zadeira
4/5/15, 10:30 PM

Fibro och vikt.

Jag vet att det här med vikten kan vara känsligt för vissa, så om detta inlägget känns stötande behöver du inte lämna svar eller läsa vidare.

Jag har funderingar kring det här med fibromyalgi och vikt. Ni som lider av fibro, hur påverkar det er vikt, er möjlighet att hålla en hälsosamt vikt och motionera på ett sätt som är bra för er? Har ni lättare att gå upp eller ner i vikt, och vad påverkar er vikt (både uppåt och neråt)?

Har ni gjort några reflektioner angående vikt och hälsa i samband med er fibro som antingen hjälper eller stjälper er till en hälsosam vikt (och livsstil)?

Annons:
Zadeira
4/5/15, 10:46 PM
#1

Jag själv är väldigt överviktig nu pga borderline, depression samt grova ätstörningar, plus då min fibro. Jag har hamnat i en ond cirkel där det är svårt att röra mig, fibron kickar igång på 2 minuters promenader eller om jag diskar mer än 2 minuter åt gången. Därför kan jag inte röra mig som jag vill och önskar, och viktminskningen till en hälsosam normalvikt uteblir.

Just nu känns det hopplöst då kroppen inte mår bra av vikten och därför gör mer ont än nödvändigt, samtidigt som kroppen inte orkar motionera för fem öre och därför är vikten så svår att bli av med. Jag försöker intala mig själv att det inte enbart har med motion och träning att göra, utan att jag kan hjälpa kroppen genom hälsosam mat och att leva "nyttigt". Givetvis lyckas jag sämre pga min bulimi, men det är för mig i den änden jag får jobba eftersom ajg inte alltid kan räkna med att kroppen fungerar.

Jag har inte upplevt någon viktökning eller viktminskning pga fibron just, utan snarare pga biverkningar och efterffekter av smärtan som fibron ger. Jag var normalviktig när min diagnos sattes och eftersom smärtan blivit värre har jag även rört mig mindre och ökat i vikt, och det blir en ond cirkel. Mamma med fibro har däremot inga problem med att hålla vikten trots att hon inte heller tränar, går på diet eller lever på något särskilt hälosamt liv.

Gisslén
4/15/15, 12:42 PM
#2

Jag är också en "tjockis" har en övervikt på nästan 50 kg enligt BMI och läkarna (enligt mig själv är jag väl överviktig med 25-30 kg men det är fortfarande för tungt) Min neurolog sa att vi som har smärtproblematik har rätt till vård inom grupper för överviktiga. Sedan vet jag om de med smärtproblematik och övervikt som blivit hjälpta av gastric bypass. Jag skulle i första hand prata med en person på en fetma grupp. En gastric bypass skulle för min del vara sista utvägen.  

Fetma handlar inte bara om kost och motion, utan också om gener och hur man mår psykiskt. Vissa utav oss som lever med fibro håller smärtan för oss själva och det tar på psyket. I mitt fall så är jag en overdoer, jag gör saker även fast jag har åt helsike för ont, och får betala för detta genom att vara sängliggande i ett par veckor, nu har jag dock äntligen fått beviljat hemtjänst 2 timmar per vecka så jag har mer energi att lägga på annat nu. Generna. På  både mormors och farmors sida blir de flesta runda och goa. Vi är många som sliter med vikten. Vissa så till den milda grad att de fått kirurgisk hjälp, andra har fått följdsjukdomar. 

Jag har lyckats gå ned lite i vikt genom att äta ännu mindre än innan och försöka äta minst tre gånger om dagen, små mängder, och mest till första målet, dricker massvis med vatten, är uppe på 3½ liter om dagen nu, precis som när jag tränade som mest. Har också dragit ned på kaffet och dricker detox te varje dag innan jag lägger mig. Magen jobbar mycket bättre och jag är inte lika förstoppad eller har samma problem med hemorrojder.

Min viktökning beror inte enbart på fibron, då jag tränade varje dag i 2-5 timmar dagligen innan 16 års ålder (fick fibro som 8 åring) Genomgick en total hysterktomi  för 3 år sedan, och ett par månader efter det fick jag min MS diagnos. Efter nyår tillkom ett gäng andra diagnoser. Pga att jag inte producerar östrogen och inte tål de mediciner man vill att jag ska proppa i mig, så sätter sig alla godsaker runt midjan. Men jag är en bit på väg iaf 🙂

Allt för våra små vänner http://www.reptillagret.se/

Myrrami
4/21/15, 11:36 AM
#3

För mig funkar det snarare tvärt om. När min fibro är sämre går jag ner i vikt och det känns som att smärtan tar all energi och kroppen tar alla reserver.

flocken
4/23/15, 7:39 PM
#4

Jag är 163 cm & ca 80 kg. Enl BMI kraftigt överviktig. Men inte enligt min omgivning eller blodprover.  Jag går lätt 1 mil/dag. Annan träning är helt uteslutet. Kroppen gör för ont. För stel. Men jag tror att alla mina mediciner gör sitt med vikten. Sen att jag mer än gärna äter gott.  Men min vikt nu gör mig inget.  Älskar mitt liv som det är. Trots mina sjukdomar är jag mer aktiv än många andra, eget hunddagis, 2 barn, man, hus, 4 kaniner & 14 marsvin. Vikten är en bagatell

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Ravynsfair
5/6/15, 10:30 AM
#5

Jag är ca 157 och väger ca 63kg, rätt okej vikt med något extrakilo. 
Har en hund som tvingar ut mig varje dag oavsett smärta vilket hjälper mig då jag får mer ont av att bara vila. 
(Jag var hundlös i ca 2mån för snart 1,5 år sedan. Aldrig haft så ont som jag hade då)
Under mina bra dagar kan jag gå upp till 2 mil (uppdelat över dagen) i skogsterräng samt rida en sväng då jag även har häst. 

Jag försöker att inte äta onödiga onyttigheter, minskat på Gluten och laktos vilket gett resultat i form av mindre värk. 
Går även till sjukgymnast en gång i veckan samt tränar i varmvattenbassäng, även där en gång i veckan.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Erna
5/12/15, 4:12 PM
#6

Jag har gått upp och ner i vikt,  men aldrig märkt att  min fibro har blivit bättre. den är densamma vilket som.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Rita-S
5/12/15, 7:05 PM
#7

Jag var normalviktig när jag vart sjuk med fibro. Har i eftertiden gått en del upp, och sen ner, men värken har inte ändrat sig åt det ena eller det andra hållet varken som normalviktig eller överviktig, utan varierat upp och ner presis lika mycket. Fakta är att under första tiden med mycket fibrosymptom var jag normalviktig och hade hur ont som helst sammanliknat med exempelvis nu. Jag rekomenderar dock inte att gå upp i vikt bara för att testa alltså, men min egen upplevning från hur det är för mig är att: Det gjorde ingen skillnat åt det possitiva hållet at vare sig vara normalviktig eller överviktig, det var när jag var normalviktig jag värkligen insjuknade med fibroen och mådde som sämst.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Torpedtass]
5/16/15, 10:45 PM
#8

Jag har 30kg övervikt pga två graviditeter. Jag har lätt för att gå ner och jag har lätt för att gå upp. jag kan inte träna då jag har mer än bara fibro vilket sätter stop men jag går promenader och det har gjort att vikten (enligt kläderna) har gått ner lite men inte mycket. 

Visst skulle mindre vikt underlätta, mindre belastning på mina trasiga leder, men samtidigt vet jag att det medför andra komplikationer för min del (ej fibro relaterade) så jag skulle nog inte gå ner till de 70kg jag egentligen skall väga för jag vill eller måste ha fett på kroppen för att funka, målet är ner till 80kg åtminstone sen får jag ta ställning.

Jag är rätt säker på att jag kommer ha lika ont trots viktnedgång med undantag för mindre belastning.

IaAbrg
5/24/15, 12:37 PM
#9

Jag har haft fibro sedan tidiga tonår. På den tiden var jag normalviktig (fast åh vad jag hatar det ordet!), sportade m.m. Fick dock ge upp sportandet pga fibron.
När jag fick barn gick jag upp mkt, båda gångerna, och ca 20 kg av det är kvar så jag väger för mycket. Men, ingen större skillnad.

Så i mitt fall har vikten inte haft någon betydelse.

Upp till toppen
Annons: