Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 1953 ggr
Zadeira
2015-03-11 15:55

Fibromyalgi tillsammans med reumatisk värk

Tänkte höra här inne om man kan ha både fibromyalgi och någon form av reumatisk värk samtidigt, eller om det är en eller den andra diagnosen som gäller.

Diagnosticerades med fibro för ett år sedan. Har nyligen bytt läkare som tog nya blodprover och undersökte mig. Nu kom provsvaren att jag har förhöjda inflammationsparametrar. Han skickar en remiss till reumatolog för att "säkert se att det inte är någon reumatisk muskelvärk". Min fundering då är om man kan ha både nån reumatisk diagnos samtidigt som fibro-diagnos eller om man skriver om diagnosen. Behandlingen räknar jag med blir liknande ändå, smärtlindring och den hjälp man kan få mot värken.

Annons:
Rita-S
2015-03-11 17:21
#1

jag kan inte se att det ena uteslutar det andra faktisk, tror nog det är fullt möjlig att ha fibro tillsammans med något annat. Det är ju faktisk mycket vanligt att få whiplash-skada och sen utveckla fibro som följd så varför inte ha både fibro och reumatism ? Är nog fullt möjligt. Men sen kan det ju va du har fått nån seninflammation nånstans i kroppen som följd av spända muskler pga fibrovärken med, så det är bra det kollas upp nogrannt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zadeira
2015-03-11 18:14
#2

Tack för svar! Pratade även med mamma idag som har fibro hon med och hon var också ganska säker på att det ena inte utesluter det andra. Har dessutom reumatiska sjukdomar både hos farfar och mormor, samt mamma med fibro, så det finns ju allt möjligt skit i släkten. Förvånar mig inte om jag har mer än fibro.

Annamors
2015-03-12 20:51
#3

Ja, detär inte ovanligt med andra reumatiska sjukdomar, när man har fibromyalgi. Tyvärr är det tvärtom ganska vanligt. Har själv flera diagnoser- jobbigt…

Mona22
2015-03-30 18:22
#4

Jag har både fibro och reumatism (As) så det är inte omöjligt.

Mysan59
2015-06-25 18:00
#5

Jag har också fibro och även artros i flera leder

Upp till toppen
Annons: