Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 848 ggr
[brinker]
2015-01-22 14:26

Vad är det för fel...

Hej,

För ca 1 månad sedan efter en undersökning diagnotiserade min läkare mig med Tietze Syndrom, jag hade/har haft värk v.revben sedan augusti-2014 och sjuk sedan dess. Gått på många läkarebesök innan min diagnos oxå.

Blodproverna var dock fina (förutom järnbrist vilket jag brukar ha)

För 1 v sedan blommade värken upp ordentligt, bröstben, ländrygg, revben, höft, nacke, v.arm. Kunde inte röra mig o tog över gräns på alvedon o ipren (får magkatarr av ipren).

Sjukgymnasten sa jag skulle ta ett ordentligt snack med min läkare.

Har problem med att sova pga smärtan, är orolig hela tiden över smärtan vilket säkert förvärrar det hela.
Har ju inte tänkt på detta innan, men har haft värk i ländryggen i säkert 1 år.
Har även haft/hsr sömnproblem/trötthet/koncentrations+minnessvårigheter i  över 2 år, vilket jag ständigt klagat över hos läkarna genom åren.

(idag) Nu sa läkaren att hann tyckte jag skulle knapra vidare på alvedon o naproxen (gjort det i 3 v utan resultat) o blir det inte bättre om 2 v skulle jag komma in o få remiss till gastroskopi.

E väl bra att kolla magsäcken, men…

Kändes som om han tog tillbaka diagnosen Tietze eftersom blodproverna visade inget.

Värken blir värre vid ansträngning o tunga lyft (vilket egentligen inte är tungt)
Jag  kan bli  riktigt stel ibland, brukat skämta att jag är som en gammal tant.
Är 28, kvinna.

I grund och botten är jag väldigt aktiv, promenerar med hunden varje dag, tränar några ggr i v, dock sedan august-14 har jag gått upp 6-7 kg och mår riktigt dåligt över detta, har inte kunnat röra mig på samma sätt som innan, och tröttheten har blivit värre sedan augusti också, då även smärtan kom. Är redan överviktig från början, men ändå!

Mamma har fibro o finns reumatiska sjukdomar på min farmors sida… vilka vet jag ej o hon finns ej kvar så jag kan fråga.

Låter detta reumatiskt eller har ni möjligtvis någon aning om vad det kan vara?

Känns som om jag inte får svar någonstans, bara att jag ska äta piller och inte stressa.

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-23 10:49
#1

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Stelhet framför allt på morgnarna. Värk i muskler och leder. Trötthet och koncentrationssvårigheter. Knasig mage.

Det tog tid innan jag hittade en läkare som tog allt detta på allvar. Jag tycker du ska fundera på att byta läkare. Kanske din mamma har något tips på läkare om hon har fibro? Eller hon kanske kan följa med dig? 

Värk är hopplöst. Hoppas du kan hitta någon som kan hjälpa dig. ❤️

Upp till toppen
Annons: