Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1349 ggr
[VSK]
2014-12-05 18:04

Hjälp mig med information

Hej.

Jag skulle uppskatta nåt oerhört om ni vill berätta för mig om era symptom och om hur ni upplever de.

Anledningen till att jag undrar är för att jag själv har svårdiagnoserade smärtor och behöver lite kött på benen.

Givetvis kan jag berätta om mina åkommor om ni vill veta.

Annons:
Ladydragon
2014-12-05 23:24
#1

Tycker den bästa infon hittar du på Fibromyalgiförbundets hemsida Länk

[VSK]
2014-12-05 23:32
#2

Hade föredragit tvåvägskommunikation, men eftersom ingen vill, så får jag nöja mig med envägs. Tack för länk.

[JeanetteK]
2014-12-07 19:43
#3

För mig är det så här: Jag har ont i muskler och leder. Värst är det i axlar, handleder, händer, fotleder, fötter och höfter. Jag är stel och värkig på morgonen och allmänt seg innan jag kommer igång. Sen finns det en till smärta som är lite svår att förklara som bränner eller hugger eller vad jag ska säga. Den kan dyka upp lite var som känns det som. Ena dagen har jag ont i en axel, nästa i ena knät, sen i en arm osv. Det är värre i kyla men kan bli sämre även i värme. På vintern är det skönt med en varm dusch och mitt i varmaste sommaren en kall dusch. 

Utöver värken är det en galen trötthet. Jag känner det som att kroppen väger ton och vissa dagar vill jag bara gå i ide. Min hjärna är som en deg och tankeverksamheten går inte alls som den gjort tidigare. Sen kan jag ha en toppenperiod och det känns som att allt är bra igen. Tar man i för mycket då så ramlar man ner med deg i huvudet och värk i kroppen igen. 

Hoppas att du får hjälp för det är hopplöst att gå och ha värk utan att riktigt veta varför. 🤗

[VSK]
2014-12-07 20:16
#4

#3

Måste göra en kort förklaring till att jag vill ha information. Jag har lidit av smärtproblematik i drygt 25 år nu varav ryggen började för ca 22 år sedan. De kroniska sömnproblemen uppstod ungefär samtidigt som ryggsmärtorna. har gjort en del undersökningar och läkarna hittar liksom inte orsaken.

Läste faktiskt Symptomlistan för fibro samma dag som jag fick länken av Ladydragon, och kunde bocka av en hel del. Samtidigt så såg jag flera symptom jag sökt hjälp för, för åratal sedan.

Det där med muskelvärk du skriver om. Känns det igen om jag beskriver att det känns som om nån med stark tumme trycker in den i en muskel? Eller som en blandning mellan träningsvärk och växtvärk?

Jag föredrar oxå långa varma duschar som får värma upp kroppen. 

Det där med trötthet har jag oxå sökt hjälp för, men givetvis så hittade de inget som kunde orsaka den.

Du nämner att smärtorna vandrar i kroppen. I mitt fall så är det likadant men vissa smärtors symptom kan vandra sakta, och vissa andra blixtsnabbt. Har du sett hur ett redigt åskoväder ser ut från rymden med alla dess blixtar, så förstår du hur jag upplever de snabba vandringarna.

Senaste veckan eller något mer, så känns det som jag har stukar båda fotlederna. 

Blir det nån skillnad för dig när du rätar ut ryggraden? När jag intar ryggläge så dröjer det inte många minuter innan jag börjar frysa om fötterna. Sedan så kommer uppskattad 30% bortdomning och med den smärtor. Även underarmar och händer får sin dos.

Har faktiskt ramlat några ggr och slagit mig illa pga att fötterna inte känt marken/golvet. Det är ungefär som att försöka resa sig upp och gå om fötter/ben har somnat. Skillnaden är att det här kommer blixtfort, så befinner jag mig i en trappa tex så får man hoppas man går uppåt och inte nedåt.

Gjorde faktiskt en dubbel Mollbergare förra våren i en trapp på väg ned som inte slutade alltför skönt.

[JeanetteK]
2014-12-08 11:59
#5

#4 Muskelvärken skulle jag nog jämföra med hur det känns när man har influensa ungefär. 🤔Jag tycker att det är så svårt att beskriva smärta. 

Ja, det här med åskovädret känner jag igen - det är så man hukar ibland. 

Nej, ingen skillnad när jag rätar ut ryggraden. Däremot kan jag känna domningar i framför allt i händerna. Har inte sett något sånt samband med att jag reser mig dock. 

Det här med att läsa symtomlista och inse att många symtom hör ihop och målar upp en bild av fibro känner jag igen. Det var både en sorg och en lättnad när man kunde få en förklaring. 

Hur är det med din sömn då? Det var det första som dom korrigerade för mig när jag fick min diagnos. Trots att jag sov jämt blev jag aldrig pigg. Då utgick läkaren från att jag hade dålig kvalitet på sömnen och jag äter nu saroten på kvällen. Det är avslappnande bland annat och man blir sömnig av det (därför tar man på kvällen). Sover bättre, är mindre stel och tycker jag orkar lite mer sen jag börjat med den.

[VSK]
2014-12-08 15:21
#6

#5

Låg på sömnlab, Akademiska en vecka  2006 där de konstaterade att mina kroniska sömnproblem berodde på smärtproblematik. Har haft sömnproblem sen början på 90-talet då värken började bli alltför störande.

Du nämnde influensa och den tröttheten tycker jag att jag nästan jämt har. Finns liksom ingen kraft att ta ifrån. Min trötthet har blivit akut mkt värre det senaste 1.5 åren. jag kan känna mig hyfsad vaken för att bara på ett par sekunder vara totalt supertrött.

Men när jag höll på att somna på moppen i våras (jag nickade till) så förstod jag att nåt felar rejält och sökte hjälp för det, men standardproven visade som vanligt nada.

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-08 16:40
#7

Titta bland trådarna här inne. Cahira har postat en länk till ett föredrag som en amerikansk läkare har om fibromyalgi. Den är på engelska men jättebra. Jag tycker att det gav mycket.

[JeanetteK]
2014-12-08 16:40
#8

Här är länk till tråden.

[VSK]
2014-12-08 16:47
#9

Tack för länk.

Cahira
2014-12-12 08:06
#10

Min värk är molnande eller skarp. Allt från "i bakgrunden" till den grad att man vill bli medvetslös ibland. Jag har domnande fötter och ena handen (men inte andra, vet inte varför) och skarp nervsmärta ut i fötterna likt en blixt som du så perfekt beskrev det som. Det är mest min rygg, nacke och axlar som värker men jag har värk i lårmusklerna emellanåt. Jag är trött jämt och försöker vara snäll med kroppen med tillskott och jag kan inte sova utan sömnpiller. Jag har enorm muskelstelhet på morgonen så inte nog med att jag är zombie på morgonen och tröttare än jag var innan jag somnade utan musklerna känns som att jag håller på att återuppstå från de döda. 

Jag har till och med ont i nerverna runt huvudet ibland, plus spänningshuvudvärk. Som Jeanette sa så har man bra dagar med och då känner jag mig klarare i huvudet och mer utvilad och sedan BOOM dagen efter så undrar man vilken gud man gjorde arg medans man sov. 

Det är mycket jag inte kan göra med min värk. De säger att värken blir värre med åldern så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta när jag blir äldre för jag tycker detta är illa nog som det är. Var en dag jag rent av hade värk under fötterna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-12-12 09:28
#11

#10 Jag har hört att man faktiskt kan bli bättre med tiden också. Helst om man accepterar sin situation och jobbar med sin kropp och inte mot den. Inte så lätt att veta vad det innebär dock, men jag antar att det är att man tänker efter före och försöker vara snäll mot sin kropp.

Cahira
2014-12-12 09:31
#12

#11 De flesta jag hört från har sagt "Du vet vad du har att vänta" i princip. Men det är ju logiskt dedär med att lyssna på kroppen om man kan. Jag försöker arbeta så ergonomiskt jag kan och öka långsamt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[VSK]
2014-12-12 10:17
#13

Tack alla, för era berättelser och tips. 

Har ni problem med Tinnitus oxå?

I mitt fall så brusar det mest. Tjuter ytterst sällan. Ju mer ont jag har, ju mer tinnitus har jag. Mången gång eskalerar tinnitus före jag registrerar smärtökning. Hur nu tinnitus vet det 🤔

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-12 10:22
#14

#13 Nej, ingen tinnitus här. Däremot känner jag så här (har kopierat min diss från hiss och diss-tråden). 

Diss: Har tappat bort min hjärna tror jag. Ingenting fungerar och det skrämmer livet ur mig. Små grejer missar jag hela tiden och visst kan man skratta åt dom men när det händer 10-15-20 gånger på en dag då är det inte kul längre. Idag glömde jag fylla i vatten i kaffebryggaren vilket ledde till os i köket, jag vet inte hur många rundor jag gått fram och tillbaka för att jag glömt vad jag skulle göra, jag kör min tvätt för tredje gången nere i källaren för att jag missat ta upp den, på paraffinbadet fick jag en ny tid nästa vecka "tack och hej och god jul om vi inte ses innan jul" säger jag sekunden efter jag bokade mötet… Jag får verkligen ta sats för varje sak jag ska göra och jag känner att jag står på en gräns mot något helt nytt. Det känns jätteläskigt. Har haft en utmattningsdepression och vill inte dit igen. På min önskelista: Ny alternativt lagad hjärna… 

[VSK]
2014-12-12 10:42
#15

#14

Jag tycker mig känna igen din beskrivning ganska väl. Hjärnan orkar helt enkelt inte med att ta in och sortera jämt. Speciellt inte om smärtsignalerna är elaka.

Upp till toppen
Annons: