Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 4559 ggr
emariave
10/4/14, 11:25 AM

"Du behöver träna"

Kämpar på med daglig värk (dock ganska lindrig men ändå tröttsam) i armar, ben, axlar, nacke, höfter, fötter, händer. Kraftlöshet i musklerna, ryckningar, domningskänslor, ont i huden, morgontrötthet/stelhet. Svidande ögon, ljudkänslighet, tinnitus(?), lätt yrsel, ibs m.m.

Har sökt hjälp några gånger, och var till läkare i början av året pga en väldig trötthet/orkeslöshet, värk och "klump i halsen" bland annat. Lämnade sköldkörtelprover och div andra prover, men allt såg fint ut som vanligt. Men sedan dess har värken tilltagit mer, bortsett från en lite bättre period under sommaren.

Har också gått till sjukgymnast och kiropraktor de senaste åren för mina problem i höfter, axlar och nacke, utan någon större förbättring. De vet inte vad problemen beror på. Inklämningssyndrom i axlarna är enda "diagnosen" jag fått. Haft dessa problem sedan flera år tillbaka. Rör mig inte jättemycket alltid, men har inte ett stillasittande jobb. Jag går/står mycket, använder armarna mycket. Promenader på helgerna främst, då tid finns. Annars sköter jag allt hushållsarbete på kvällarna. 

Nu kontakatade jag vc igen för några veckor sedan. Var trött på att alltid vara så trött och ha ont. De tyckte dock inte att de kunde hjälpa mig på något sätt, eftersom alla prover sett bra ut vid tidigare besök, och att det därför förmodligen fortfarande inte är något fel på mig. De föreslog att jag skulle få en samtalskontakt…vilket jag tackade nej till då jag inte känner att det är problemet. Fick tid hos sjukgymnast i alla fall. Sedan kontaktade dock en läkare mig och sa att jag kunde komma och lämna prover innan besöket hos sjukgymasten. Det togs lite av varje, järn, levervärde osv. De gjorde även ett ekg. Väntar på provsvaren än.

Hos sjukgymnasten konstaterades att jag har helt normal, bra, rörlighet. Men ingen uthållighet i musklerna. Av enkla övningar som några knäböj började jag darra i musklerna. Även av något så enkelt som att böja armarna mot mig. Något jag också känner av bara av att hålla i kaffekoppen. Enda förklaringen jag fick var att jag måste börja träna mer(och även att mina problem kanske är psykiska!!). Kändes lite som en käftsmäll, då hon verkade tro att jag var totalt otränad och inte gjorde annat än att vila. Jag köper absolut att träning är bra och viktigt, och jag kommer börja med bassängträning och hemmaövningar, men jag tror inte att alla mina problem börjat pga att jag tränat för lite. Jag borstar ju t.ex. tänderna varje dag, men att nu börja få mjölksyra i armarna av det, kan ju inte bero på att jag sitter stilla för mycket? Vill bara bli tagen på allvar och få reda på orsaken till mitt mående.

Det kanske värsta är att även min sambo håller med om att problemen kan bero på att jag inte tränar… Men varför ska just jag få dessa symptom, när det finns många andra som rör sig betydligt mindre men ändå mår bättre? Jag är 27 år, på gränsen till underviktig (alltid varit), äter normalt och har inga brister vad man hittat…

Ska jag byta vårdcentral igen eller ska jag bara acceptera att livet ser ut så här oavsett orsaken till problemen?

Annons:
VildaVittra
10/4/14, 11:41 AM
#1

Man ska inte få mjölksyra av att borsta tänderna, hur otränad man än är. 

Jag rekommenderar dig att vända dig till en privatläkare istället för VC (med alla deras stafettläkare). De har serviceanda och man får träffa samma läkare varje gång, väl använda pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
10/4/14, 11:49 AM
#2

Tyvärr måste man kämpa och söka hjälp om och om igen.

Jag har haft smärta i 3 år och först nu tack vare min senaste sjukgymnast så har jag fått en vettigare utredning varför jag har ont.
Har också innan bara fått höra att jag måste träna, att det skulle bli bättre när jag fick byta arbetsuppgifter som inte var lika tunga och en läkare påpekade också att det skulle vara psykiskt.

Men att röra på sig och få hjälp via en sjukgymnast är ju ett bra steg. För låt säga att du tränar och dina besvär fortsätter så kan du kanske få hjälp av sjukgymnasten att läkarna undersöker vidare vad som är problemet. 

I många fall är det ju också viktigt att man får rätt diagnos så att man får rätt träning.

Men stå på dig! Jag vet att det inte alltid är så lätt.

[Bettanbop]
10/4/14, 11:58 AM
#3

Jag är ju inte läkare eller kunnig på något sätt. Men jag tycker det låter som det är något med din muskelvävnad.  Vill inte skrämma dig men läs lite om MS.

Träning i någon form är väll bra. Att städa, diska, dammsug och hänga tvått kan man också se som träning. Men för att orka träna behöver man också tillföra näring till kroppen. Nu säger du ju att dina värden är bra men ligger ändå på gränsen till undernärd. Du har säkert fått höra till leda att du måste lägga på dig mer i vikt, så det ska jag inte säga, men du kan med gott samvete äta "skräpmat" några fler gånger i månaden😉 Min son ligger också på gränsen och har alltid gjort, men borde vara överviktig med tanke på vad och hur han äter. Själv har jag det motsatta problemet. 

Vist, prova att börja träna om de tror att det är det som är felet. Men ta det lugnt och känn dig för så du inte bränner ut dig.

🤗

emariave
10/4/14, 12:21 PM
#4

#2 absolut, jag tänker lite så också att jag ska ge träning en ärlig chans, och dessutom med bassängträning som min sjukgymnast själv håller i, så då har jag chans att prata med henne lite oftare om hur det känns!

#3 nämnde min oro för sjukdomar som t.ex. MS för sjukgymnasten men det trodde hon inte alls när hon tittat på mig, och det tror jag inte heller själv. Symptomen tyder inte riktigt på det. Men klart att jag är uppmärksam på kroppen, då jag än så länge är den enda som tar den på allvar…

Och ang. undernärd så var det ju inte det jag skrev, utan på gränsen till underviktig, vilket är en helt annan sak. Att jag skrev det var för att påpeka att jag inte är överviktig vilket skulle kunna tyda på att jag rör mig för lite, och som även skulle kunna orsaka smärta (därmed inte sagt att alla överviktiga rör sig för lite eller har ont pga vikten, försöker febrilt att inte trampa på några tår här ;)) 

Jag har blivit "anklagad" för att äta för lite och att vara undernärd tidigare, när jag egentligen bara ville komma i kontakt med samtalsterapeut/psykolog…… Men de utförliga prover som togs visade att jag får i mig allt jag behöver. Jag äter ganska varierat och normala portioner. Äter även skräpmat (pizza/hamburgare) minst ett par gånger i månaden, och älskar grillat med FETA såser på helgerna ;) Jag har helt enkelt aldrig kunnat gå upp i vikt.

Nettan4
10/4/14, 2:51 PM
#5

Rekommenderar dig att läsa om ME men också undran om de kollat B12-värdet på dig? Jag har mycket utav det du beskriver förutom mjölksyran i armarna men kämpa på och byt våc om du inte får hjälp.

[JeanetteK]
10/4/14, 5:43 PM
#6

Förstår att du blir frustrerad. Jag bor på en gård och har djur vilket innebär ganska tungt jobb. Så jag är hyfsat stark, men jag känner mig verkligen jättesvag och får i perioder kämpa hårt för att orka saker jag vet att jag annars orkar lätt. Och sånt som att hänga tvätt och liknande när man har armarna uppåt är pest. 

Min sjukgymnast förklarade att man behöver träna för att bibehålla rörligheten men att styrketräna i vissa fall inte alls är så bra. Hoppas att du orkar leta vidare efter en bättre läkare. kram🤗

Annons:
emariave
10/5/14, 9:30 PM
#7

Tycker jag läst ALLT om me, b12-brist och allt annat som det här kan tänkas bero på..men jag tycker inte det känns som me beskrivs riktigt.. vet inte om de kollat b12, ska be att få ut alla senaste lab-listorna! Har haft en fruktansvärd helg för övrigt. Mer värk än någonsin! Kan det vara vädret som skiftade från sol till grått?? Igår kväll ont i hela benen och ut i fötterna. Idag är det mer i nacken, armarna och händerna. Orkar knappt lyfta dem. Rycker i fingrar och överarmar. Känns även som jag inte kan slappna av i kroppen. Får små ryckningar/muskelspänningar i nacken när jag ligger ner och försöker slappna av. Någon som känner igen sig?

[JeanetteK]
10/5/14, 10:33 PM
#8

Ryckningar känner jag inte igen. Det låter inte alls kul. Innan jag började äta saroten var jag extremt spänd och stel. Men inga ryckningar. Jag tycker du borde få komma till en neurolog eller liknande. Det kanske är nerver som kommit i kläm eller kotor som trycks ihop eller ngt. Kram

[Bettanbop]
10/8/14, 10:37 AM
#9

Ryckningar i kroppen har jag också ibland. Ibland bara små spasmer men det kan rycka till ordentligt också så att hela armen eller benet lyfter en liten bit.

Oftast har jag extra ont i t.ex nacken eller ländryggen. Och jag tror att jag kanske år lite svullen där då och att svullnaden trycker på en nerv som gör att man får en ryckning.

emariave
10/8/14, 7:05 PM
#10

Haft det lite lättare med värken senaste dagarna. Däremot problem med ökande domningar/elstötskänsla i höger hand, alla fingrar. Är svagare och har svårt att göra saker som kräver finmotorik, t.ex. skriva på mobil eller dator. Försöker fundera om jag bara överansträngt mig..men skriver så sällan på mobilen, och jag har ett varierat jobb och skriver inte på datorn hela dagarna även om det förekommer då jag delvis har kassaarbete. Känner även en konstig svårbeskrivlig känsla i överarmen på samma sida, på samma ställen som muskelryckningarna kommer…som att jag har något lindat runt armen. Där har jag även lite sämre känsel på ett område märkte jag nu…. har även varit yr idag på förmiddagen. Otäckt! Fortfarande inte fått provsvar heller…kanske får ringa imorgon!

emariave
10/26/14, 10:56 PM
#11

Nu har jag äntligen fått svar på proverna! Ett brev från läkaren där hon förklarade att mitt kortisolvärde var för lågt. Jag ska nu ta om det provet, och om det är för lågt igen så ska det utredas ytterligare om mina binjurar fungerar som de ska.. Helgen har därmed ägnats åt att "konstatera" att jag troligen har Addisons, i sann hypokondriker-anda! Värken i armar och ben, aptitlöshet, saltsug, pigmentförändringar, blodtrycksfall, illamående, allt pekar på det. Nej, skämt åsido, vi får se vad proverna säger. Kanske det visar sig att jag inte alls hör hemma här…eller så visar de nya proverna på helt normala värden och jag är tillbaka på ruta 1.

[JeanetteK]
10/27/14, 9:27 AM
#12

#11 Hoppas nya proverna leder till hjälp för dig. Det är hopplöst att gå och oroa sig. 🤗

Walfrida
10/28/14, 4:52 PM
#13

Hej! Har läst era inlägg och känner av hur hopplöst det var innan jag fick en diagnos för tjugo år sedan. Jag blev glad att det "bara" var fibromyalgi! Fast att det skulle innebära ett liv med ständig smärta och isolering tänkte jag inte på då. Nu tycker jag att jag skulle blivit mer utredd och fått hjälp med att inte hamna utanför samhället. Det har fungerat med familjen tack vare smärtstillande men just nu har jag hamnat i en svacka då jag bytt tabletter och lärt mig vad abstinens är. Det svåra är att orka fortsätta kämpa när man är sjuk. Man är ju alltid i underläge mot läkarna och smärta och trötthet är ingen hit för dem!

Annons:
emariave
11/3/14, 5:52 PM
#14

#13 nej visst är det kämpigt att måste "bevisa" hela tiden att man faktiskt inte mår bra. Hoppas att din svacka snart är förbi! :)

Jag har nu varit och lämnat nya prover. Läkaren ringde idag, redan en vecka efter provtagningen, och förklarade läget, vad som kommer hända nu, och undrade om jag hade några funderingar. Känns som jag träffat en bra läkare äntligen!

Mitt kortisolvärde var lägre nu än förra gången. Fortfarande inte superlågt, men det har sjunkit från 380 till 330 en månad senare. Så nu är remiss skickad till medicinavd. dit jag blir kallad för ytterligare provtagning.

De ska eventuellt göra ett långtids-ekg också, för ekg:t de tog på vårdcentralen visade att jag hade kort PQ-tid (vad det nu innebär??). Det var inget som de trodde var något "fel", men eftersom jag då och då har hjärtklappning och hög vilopuls så skulle hon göra en notering om det..

Känns minst sagt rätt förvirrat, men skönt att bli tagen på allvar!

VildaVittra
11/3/14, 6:54 PM
#15

#14 Man skulle kunna säga att en del av hjärtslaget är för långt, vilket kan vara ett tecken på en del tråkigheter. Men oroa dig inte, jag har det också, det är oftast benignt (dagens ekgapparater är superkänsliga). 

Ett tips är att helt sluta med koffein (även te och choklad, det finns koffeinfria alternativ på nätet), hjärtat brukar lugna ner sig något då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emariave
11/3/14, 9:41 PM
#16

#15 jag ska försöka att inte oroa mig… förhoppningsvis är det inget att bry sig om! :)

mrsLadybug
11/5/14, 10:39 AM
#17

Jag känner igen det där! Vissa dagar är hopplösa!

Be din vc om remiss till Smärtrehab, vet inte om du bor i Sthlm, men om du gör det så finns en jättebra sådan på S:t Görans sjukhus. Personalen där är så kloka och duktiga, man får massa bra tips och bra hjälp.

Devilishangel
11/27/14, 7:33 PM
#18

Jag känner igen mej mkt i dina beskrivningar #0!!
Har du diagnosen Fibromyalgi innan o du tror att det är "ngt mer" eller?
Jag har Fibro konstaterad sedan början av -08 (via SmärtRehab i Växjö), men har hela tiden funderat på om det inte är "ngt mer", då jag även har mer symtom… Har läst en hel del om ME/CFS o de flesta av de symtomen stämmer in på mej, o det var det första jag tänkte på när jag läste det du skrivit om dej…
Jag tog upp det med min nya läkare på V.C sist jag var där, men hon verkade inte lyssna el veta alls vad det var för ngt. Ska ta upp det igen med henne…

Hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver o att de kan komma fram till vad det är för fel, för ngt fel ÄR det ju uppenbarligen!! Inte meningen att man ska gå o må så, o det kan omöjligt bara ha med att göra att du inte tränar tillräckligt.
(Då skulle även det stämma in på mej…)

sctp
12/10/14, 9:26 PM
#19

Jag känner igen de flesta av dina symptom. I mitt fall så beror det på "Myofasciellt Smärtsyndrom" och "Breathing Pattern Disorder". Båda dessa syndrom är rätt vanliga (många med milda symptom är inte medveten om att dom lider av detta) men det finns dåliga kunskap om dessa inom sjukvården. Jag har behandlat mig själv och blivit över 90% återställd. http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/myofasciellt-smartsyndrom-mfs-triggerpunkts/ http://www.physio-pedia.com/Breathing_Pattern_Disorders

Torparmor
12/17/14, 2:03 PM
#20

Hur ser dina värden av magnesium och selen ut?  Domningar som inte beror på att nerver är i kläm kan minska med selentillskott. Mot vissa ryckningar i muskler kan magnesiumtillskott hjälpa. Utifrån förstås att det inte är något allvarligt bakomliggande.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: