Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 931 ggr
Perolow
9/30/14, 2:05 PM

Ensam med värk

Det är en ganska avskild upplevelse det här, att vakna klockan 2 på natten med känslan av en brinnande kropp och veta att ingen kan hjälpa en. De där ensamma timmarna innan någon enda klar tanke dyker upp, man är ju så borta; jag undrar vad de där timmarna gör med ens personlighet och karaktär. Sedan så sakteliga kommer idén om att ta kombo Ipren/Alvedon eller en Citodon. Men jag är aldrig så klartänkt de där timmarna. Lätt dum i huvudet faktiskt. Har ett härligt engagemang i en förening och driver företag som utbildar i kajakpaddling och fridykning. Men värken är min ensamhet. Vill inte ge mig! Vill inte vara sjuk…

Annons:
[Bettanbop]
9/30/14, 6:44 PM
#1

Vilken bra fråga. Vad gör det med sin personlighet och koppen. Även sinnet blir ju påverkat. Jag har ingen aning om det. Men man kan ju tänka att man blir ju less och deppig av all värk, och då får man mer ont, sen blir det som en domino effekt. Det ena ger det andra. De ena förvärrar det andra. Blir en ond cirkel liksom.

Men någon stans måste man ändå känna sig själv och kunna hjälpa sig själv på något sätt. Göra sådant som gör en glad och lycklig. För glad och lycklig kan man vara trotts värken. 

Att våga röra på sig och utsätta sig för saker trotts att man vet att värken kommer som en räkning med posten. Men man kan ju göra det med måtta

Men som du säger. Värken är min. Ingen ska behöva lida för att jag har ont. Vist kan man få bli på dåligt humör men man för tänka sig för hur man beter sig mot andra.

[JeanetteK]
10/1/14, 9:19 AM
#2

Det är ju sant åt båda hållen.  Även om man har stöd och sånt runt sig så är man ju ensam med sin värk vilket ofta är tungt och ensamt. Sen kan man ju känna att min värk ska ingen annan behöva lida av. Två olika sidor av samma sak. Helt beroende på dagsform.

mrsLadybug
10/1/14, 10:59 AM
#3

Personlighet och värk går hand i hand, tycker jag. Och som min läkare nyligen sade till mig när jag pratade om hur dåligt tålamod jag har med barnen 'det är så klart att du inte orkar alla gånger när du har konstant smärta' 

Ibland behöver man få höra sådana saker, så som att det faktiskt händer saker i hjärnan när man har ont, inte sover, stressar med mera. De flesta vet väl iofs om det, men ja.. Det är trist, men vad skall man göra? 

Bara man inte blir en sådan där gammal gnällig tant till slut…

TjockaBerta
10/3/14, 11:36 AM
#4

Just nätterna är svåra. 

Först vaknar man och tänker: Jag somnar nog om snart och när man inte gör det utan legat vaken i en eller två timmar tänker man: Nu är det ingen idé att ta tabletter för nu har jag varit vaken så länge så jag somnar nog snart. Och så är det för nära morgonen. 

Varje natt samma visa. Det är som du säger att man inte är så klartänkt då.

>>>Malum domesticum<<<

louise11
10/15/14, 12:53 AM
#5

Hej Perolow

Kan du beskriva hur ofta du har denna brinnande smärta i kroppen när du vaknar!jag har den varje morgon och så lättar den under dagen något

Har du alltid brinnande smärta också?eller var det en ny upplevelse?

Är det någon mer som lider av detta?

Louise

[JeanetteK]
10/15/14, 8:43 AM
#6

Det här med hur värk känns är något ganska nytt för mig. Det har bara varit "ont" innan jag hamnade hos värkläkaren. Att sätta olika slags "ont" på värken har varit rätt svårt tycker jag. 

Men för mig är det i alla fall molande värk på morgonen. Den lugnar sig under dagen och kommer tillbaka på kvällen med ny kraft. Den gör en utmattad kan jag lova.  Brännande värk känner jag i huden framför allt i händer och armar. Den värken är tydligare på eftermiddagarna och kvällarna. Dåliga dagar är det stickande/huggande smärta lite här och var, mycket obehagligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: