Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 8481 ggr
[Bettanbop]
9/17/14, 1:32 PM

Trigger punkter

Om man har fibromyalgi så ska man tydligen ha ont i de 12 trigger punkterna.  Har ni det? Hur ont ska det göra för att det skall godkännas som ont? Hur ont har ni på dessa punkter?

Försökte googla på det men alla bilder visar lite olika. Vilka är de rätta punkterna?

Annons:
Zadeira
9/17/14, 5:37 PM
#1

Det här med triggerpunkter är tydligen nuförtiden inte helt tillförlitligt fick jag höra när jag fick min diagnos i början av sommaren. De har kommit fram till att även friska människor kan ha ont vid tryck på Triggerpunkterna, samt att man som fibromyalgiker inte alltid är känslig för tryck på 11 av punkterna eftersom smärtan är väldigt flytande och flyttande. Jag har enorm smärta vid tryck på punkterna i svanken näsrtan dagligen, medan vissa av punkterna brukar göra ont nån gång ibland. Dvs det är inte var dag jag har ont vid tryck på samma trigger-punkter.

Det finns 18 triggerpunkter och man ska ha ont vid tryck i  minst 11 av dem. Tror inte att det finns någon fullständig kartlagd beskrivning på nätet på vilka punkterna är. Hittade detta "The 18 sites used for the fibromyalgia diagnosis cluster around the neck, shoulder, chest, hip, knee, and elbow regions. The finger pressure that your doctor must apply to these areas during an exam is just enough to cause the nail bed to blanch or become white." (http://www.fmnetnews.com/fibro-basics/diagnosis)

[JeanetteK]
9/18/14, 8:51 AM
#2

När jag fick min diagnos så läkaren att man hade kunnat rita upp kartan med triggerpunkter efter mig. Jag visst inte ens att jag kände av dessa punkter innan hon undersökte mig. 🙂 Men jag kan lova att dom kändes. Lite olika på olika punkter och också är det ju så klart olika från person till person. 

Två ställen som var lätta att känna själv är framför nedanför axeln  och vid armbågen. I mitt fall är det mer ömt en väldigt ont och när man trycker så känns trycket långt efter man slutat trycka. 

För tillfället så har min hjärna lagt ner och jag minns inte riktigt hur undersökningen gick till mer än just detta. Men jag återkommer om/när jag har startat om hjärnan… 🤪😴

mrsLadybug
9/19/14, 10:34 AM
#3

När jag har en dålig period är jag öm i mina punkter när läkare känner efter. Men är smärttålig så det är inte så att jag hojtar till när de gör det ;) Däremot gör det alltid ont en stund efteråt, men det gör det ju eg var man än trycker… När jag har en bra period ömmar de dock inte alls :)

Ladydragon
9/19/14, 12:24 PM
#4

#2 samma för mig jag reagerar ordentligt på alla 18 punkterna för mig kvarstår smärtan i cirka 1 dygn och jag kan flera timmar efter man har tryckt på Triggerpunkterna exakt markera var man tryckt

sctp
12/10/14, 8:51 PM
#5

Skulle vilja rätta till ett fel. Punkterna som används vid diagnosticering av fibromyalgi är inte så kallade triggerpunkter. På engelska så kallar man dessa punkter "tender points" och även fast dom kan ligga på samma ställe som TriggerPunkter (TrP) så gör dom inte alltid detta. TrP är ett helt separat problem. Du kan ha TrP utan att ha fibromyalgi och du kan ha fibromyalgi utan att ha TrP. Med detta sagt så bör jag dock påpeka att många med fibromyalgi har TrP och dessa är en stor källa till muskelbaserad smärta. Hur vet jag då detta, jo jag har själv diagnosen Myofasciellt Smärtsyndrom (MFS, triggerpunktssyndrom). TrP är lokala spänningar i muskler och bindväv som leder till lokal och utstrålande/refererad smärta. TrP går att behandla med till exempel akupressur. Fibromyalgi är en störning i kroppens smärtsystem som leder till att olika smärtimpulser och normalt sett icke smärtsamma impulser förstärks (central sensitisering). MFS och fibromyalgi blir en extra jobbig kombination eftersom TrP genererar smärta och den centrala sensitiseringen i smärtsystemet förstärker den. Om ni vill läsa mer om detta så rekomenderar jag boken "Fibromyalgia and Chronic Myofascial Pain" av Devin J. Starlanyl.

Annons:
[JeanetteK]
12/11/14, 9:27 AM
#7

#5 Japp du har helt rätt! Triggerpunkter är fel ord. Minns inte vad läkaren kallade de för dock.

Upp till toppen
Annons: