Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2172 ggr
Mixa20
2014-09-02 20:36

Ledsen för att man inte är trodd!

Började ett nytt jobb för fem veckor sedan. Har för 2 månader sedan fått nya smärtområden och då under fötterna och i fingrarna. Har så ont ibland att jag gråter och blir uppgiven. ( hade så ont under fötterna i 8 dgr så jag inte kunde gå eller stå ordentligt) Kollega på jobbet har klagat för att jag varit hemma 3 dgr på 5 veckor. De blir jag ju inte friskare av. Känns rent av skitjobbigt. Hon har slutat prata med mig. Va 17 ska jag göra när jag har ont? Vad gör ni? Orkar inte försvara mig mer snart.

Annons:
Cindy S
2014-09-02 20:43
#1

Jag har själv en mamma och pappa som ofta har värk(ej fibromyalgi), och jag behöver ibland bli "påmind" om att de behöver hjälp/inte kan hjälpa mig med att hämta det och det för att jag är lat. Så ta i, är väl det jag vill säga. Säg ifrån till själviska idioter som mig(ok, nu är jag väl inte så illa för det mesta). Vi ska inte diktera vad ni kan eller inte kan.

Men om hon helt enkelt inte tror på dig, då är hon inte värd att bry sig om. Det finns många människor i världen som haft "turen" att inte fatta att folk har olika behov.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Paddiz
2014-09-02 21:13
#2

Lider med dig - vet hur ont det kan göra i fötterna. Det är kanske inte så dumt att din kollega inte vill prata med dig - egentligen skulle du sluta prata med henne för att hon inte tänker längre än näsan räcker. Jag är kanske hård - men jag är så trött på att alla friska idiotförklarar oss med värk. Bara för att värken inte syns - ja, då har vi inte ont. Ibland önskar jag att alla friska fick testa ha Fibromyalgi (eller andra sjukdomar) i bara en vecka eller två.

Vet inte vad du ska göra när du har ont - har inte kommit på något som lindrar mitt egna onda. Kan bara skicka lite kramar till dig.

Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Mixa20
2014-09-02 21:44
#3

Tack för ert stöd! Har gråtit ikväll och har nu fått energi av era ord! Ont har jag hur eller hur. Kram tillbaks! :-)

[Bettanbop]
2014-09-02 21:57
#4

Jag har ju turen med förstående kollegor. Jag brukar säga till dem som inte förstår att "Likna det med värsta träningsvärken du kan tänka dig och ha det så jämnt".  Att ha fibromyalgi kan egentligen inte jämföras med träningsvärk, men för de som inte vet hur det känns så kan de få en aning om det. Fråga om de har stukat foten någon gång. Hur ont gör inte det att gå på en stukad fot. Så känns det i fötterna ibland, eller hela kroppen.

Du skulle kunna få prova en healing, för det hjälper mig med det värsta, men just nu är jag själv ur balans så då blir det inge bra. Men annars rekommenderar jag  massage och zon terapi. Tapping terapi är också ganska skönt att få.

Jag brukar även be ärkeängel Gabriel  om hjälp att lindra mina smärtor. Kanske låter lite knäppt för någon som inte tror på änglar. Men även om man inte tror så kan man be om änglarnas hjälp.

Skickar ljus och värme till dig 🤗

[JeanetteK]
2014-09-03 08:41
#5

Det är svårt när man inte blir trodd. Jag har kämpat med att min familj inte riktigt tagit mig på allvar - jag har känt att de tycker att jag överdriver. Nu när jag fått min diagnos och vi har pratat mycket och jag har förklarat så känner jag att jag har deras stöd. Jag kan jobba för att må bättre istället för att tvingas bevisa att jag mår dåligt. Så jag förstår dig. 

Jag fick tips av FruJag som brukar vara här inne ibland att det finns material på fibromyalgiförbundet. Det finns en film där tex som beskriver väldigt bra hur man känner och fungerar när man har fibromyalgi. Det finns även skrivet material som vänder sig både till dig med fibromyalgi samt anhöriga och folk i ens omgivning. 

Kanske du kan prata med er chef? Om chefen är insatt i din situation kanske han/hon kan informera dina kollegor om din situation?

Stor kram till dig. 🤗

Mixa20
2014-09-03 08:54
#6

Vad underbara ni är som ger mig just tips och hjälp!

Ska försöka göra mig tydligare med min sjukdom som jag nästan själv inte förstår mig på. ;)

Stor kram till Er alla! 

Ps. Jag tror på änglar och healing . Vet bara inte hur det funkar ;-)

Annons:
[Bettanbop]
2014-09-04 07:07
#7

Du kan kika på min hemsida om du vill. Har beskrivit lite där om healing och änglar🙂

Jag har skrivit ut denna från fibromyalgiförbundet och markerat allt det som stämmer på mig och lagt fram på jobbet och hemma. visar till de som inte förstår. Då brukar de hajja till.

Symptom

PRIMÄRA SYMPTOM: Smärta & trötthet
Huvudsymptomen vid fibromyalgi är en ständig smärta i vila - kronisk smärta - samt en onormal trötthet. Intensiv och långvarig smärta är en stressfaktor och stressrelaterade symptom som t.ex. huvudvärk och magbesvär är därför vanliga hos patienter med fibromyalgi. Smärtan påverkar även sömnen och dålig sömn leder till ännu mer smärta och ännu mer stress, vilket i sin tur ger ytterligare försämrad sömn. Slutresultatet blir en onormal trötthet. 

Muskelsmärtan påverkar motoriken och gör det svårt att röra kroppen obehindrat. Ofta klarar man inte längre av att uträtta vissa saker, som t.ex. att springa, gå i trapport eller lyfta tunga saker. Många med fibromyalgi lider även av stela muskler (framför allt på morgonen). Domningar och stickningar förekommer hos mer än hälften av patienterna, utan att de har någon nervskada.

SEKUNDÄRA SYMPTOM
Förutom de primära symptomen ovan kan personer med fibromyalgi även uppvisa olika kombinationer & svårighetsgrader av följande sekundära symptom:

GENERELLA SYMPTOM

  • Fördröjda reaktioner på fysisk ansträngning eller stressande händelser
  • Svettningar
  • Feberkänsla
  • Kalla händer och fötter
  • Ökad törst
  • Låg kroppstemperatur
  • Nedsatt immunfunktion
  • Lågt blodsocker
  • Lågt blodtryck
  • Insulinresistens
  • Kraftlöshet
  • Oförklarlig viktuppgång eller viktnedgång
  • Sug efter kolhydrater och choklad
  • Huvudvärk och migrän

MUSKEL- OCH VÄVNADSRELATERADE SYMPTOM

  • Lätt till svår smärta som flyttar sig runt i kroppen
  • Stelhet (speciellt morgonstelhet är vanligt)
  • Muskelkramper/-spasmer
  • Diffus svullnad i kroppen (synlig svullnad el. en känsla av svullnad)
  • Ländryggssmärta

BIHÅLE- OCH ALLERGIRELATERADE SYMPTOM

  • Baksnuva
  • Rinnande näsa
  • Känslighet för mögel och jäst
  • Andfåddhet/andningsrubbningar
  • Öronvärk och kliande öron
  • Tinnitus
  • Tjockt sekret i bihålorna

SÖMNRELATERADE SYMPTOM

  • Lätt eller avbruten sömn, icke välgörande
  • Trötthet/utmattning
  • Känsla av "fallande" vid insomnandet
  • Krampande muskler nattetid
  • Tandgnissling

FORTPLANTNINGSSYMPTOM

  • Menstruationsproblem
  • Minskad sexlust

MAG- OCH MATSMÄLTNINGSRELATERADE SYMPTOM

  • Uppblåsthet och illamående
  • Magkramper
  • Bäckensmärta
  • Täta urintömningar/urinträngningar

KOGNITIVA SYMPTOM (FIRBRODIMMA)

  • Svårigheter att hitta ord
  • Förvirring
  • Minskad förmåga att urskilja olika färgtoner
  • Försämrat närminne
  • Koncentrationssvårigheter
  • Helt blankt i hjärnan innan den "sätter igång"/börjar fungera
  • Oförmåga att känna igen välbekanta omgivningar

SENSORISKA SYMPTOM

  • Känslighet för lukter
  • Känslighet för tryck, temperatur och fuktighet
  • Ljuskänslighet
  • Ljudkänslighet
  • Försämrat mörkerseende
  • Sensorisk överbelastning (när sinnena ger för mycket information)
  • Parestesi (onormala känsloupplevelser) – känslor av domningar, stickningar och sveda i armarna

NEUROLOGISKA SYMPTOM

  • Taktil allodyni (överkänslighet för beröring)
  • Yrsel
  • Dåligt balanssinne

KÄNSLOMÄSSIGA SYMPTOM

  • Panikattacker
  • Lätt för att falla i gråt
  • Odefinierad ångest (som inte har samband med en situation eller ett objekt)
  • Häftig ångest
  • Humörsvängningar
  • Oförklarlig irritation

HJÄRTRELATERADE SYMPTOM

  • Snabb, orolig och ojämn hjärtrytm
  • Smärta som liknar den vid hjärtattack - (ofta beroende på inflammation mellan bröstben och revben)

HUD-, HÅR- OCH NAGELRELATERADE SYMPTOM

  • Tydliga, markerade nagelvallar
  • Naglar som böjer sig nedåt
  • Fläckig hud
  • Lätt för att få blåmärken och skärsår
  • Tillfälligt håravfall
  • Hastig vävnadstillväxt (icke-cancerogena tumörer kallade lipomer, inåtväxande hårstrån, tjocka och kluvna nagelband)  

ÖVRIGA SYMPTOM

  • Hemorrojder
  • Näsblod
  • Läkemedelskänslighet
  • Intolerans mot alkohol
Cahira
2014-09-04 17:00
#8

Stå på dig. Berätta för kollegan att du har fibromyalgi, en smärtsjukdom som orsakar nervsmärtor. Att du jobbar jättehårt på att ha ett normalt liv och det sista du vill är att gå hemma på bidrag för du förtjänar samma arbetsfrihet som alla andra. 

Sprid kunskap, det är enda sättet att stoppa detta.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mixa20
2014-09-05 16:42
#9

Ni är för underbara! Tack för att ni finns och delar med er och ger tips!!

Kramar :D

Upp till toppen
Annons: