Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1836 ggr
Cahira
2014-07-05 04:02

Utredning

Hej! Detta ar mitt forsta inlagg har pa fibro iFokus. Jag bor i USA och min dator la av sa denna lanedator saknar prickar och cirklar men jag hoppas ni kan lasa vad jag skriver anda. :) 

Jag har precis fatt startad utredning for min smarta och lakaren sa att det ar mycket mojligt att jag har fibromyalgi efter sa manga ars smarta och sa utmattad som jag ar.

Jag har lamnat blodprov for att se om jag har nagon autoimmun eller annan sjukdom som kan forklara varken eller mina andra problem med kroppen. Jag ska pa magnetrontgen imorgon (lordag) och efter det borde jag fa lite svar och resultat, hoppas jag. 

Jag ar sa otroligt lattad (och radd) over att antligen tas pa allvar. Jag har gatt med vark i tolv ar och tva av dom har jag haft kronisk huvudvark. Hander och fotter domnar och min mage + immunforsvar strular konstant. Fotterna och vaderna aven svaller ibland. Listan over mina fysiska besvar ar langa och efter jag last pa om fibro sa kanns det som att det skulle forklara otroligt mycket. Vi far se hur det gar men tankte ha denna trad for att uppdatera hur detta gar.

Laskigt och spannande. Hoppas verkligen att denna utredning leder nagonstans och de inte bara gor denna rontgen och sedan sager att allt ser normalt ut och inte tror mig till slut som alla andra lakare.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2014-07-05 08:29
#1

Jag håller tummarna för dig!♥

Cahira
2014-07-05 18:46
#2

Tack :) Magnetrontgen gick bra, han sa att bilderna blev skarpa och fina. Jag far veta resultaten nagon gang nasta vecka och kommer da fa en kallelse for att ga igenom vad dom hittat eller inte hittat. 

Dromde inatt att dom hittade cancer i min ryggrad, visste att jag var nervos men visste inte att min hjarna hade sana ideer for sig. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-07-05 19:25
#3

När jag fick veta att det var fibromyalgi tyckte jag det var skönt på ett sätt. Just för att man kunde släppa tankar på värre saker. Hoppas nu att du får positiva provsvar.

Cahira
2014-07-05 19:36
#4

Ja min storsta skrack just nu ar att dom sager att allt ar normalt, att min smarta finns inte och att jag bara hittar pa. Vore inte forsta gangen de kallar mig hypokondriker. Inte i detta land men overlag.

En del av mig vill ha svar sa jag har svart pa vitt vad som ar fel och fa battre forstaelse for min kropp och en annan del av mig orkar inte bry sig for smarta ar smarta vad man an kallar det. Men en diagnos kanske kan hjalpa mig i framtiden pa hur mycket jag klarar av att arbeta m.m. utan att behova slass om det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-07-06 11:26
#5

Tyvärr kan det ju vara så att proverna är normala.. mina värden är på topp… men om din läkare säger att det kan vara fibro så gör de ju en annan utredning. Vad jag vet ser man inte fibro på prover. Men hur som helst så är det ju toppen att dom utesluter annat! 

Diagnos är ju viktigt. Jag fattade inte hur viktigt i början. Men dels för at kunna lägga upp en plan inför framtiden, och dels för sitt eget lugn.

Rita-S
2014-07-06 14:40
#6

#5 de håller på utveckla två olika prov baserat på forskningsresultater från två olika läkare nu faktisk, men de är inte klara än. Osäkert när de proverna blir klara, jag har iaf inte hört något mer om dom än.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2014-07-06 16:49
#7

#6 Det är ju toppen om man skulle kunna ta ett prov och se! Då skulle ju alla som säger att fibro är hitte-på verkligen få bevis för att det är på riktigt. Hoppas de lyckas!

Cahira
2014-07-07 02:45
#8

Bevis vore toppen!

Ja de kollar autoimmuna sjukdomar och annat forst. Far svar pa allt nu i veckan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-07-12 03:04
#9

MRI och blodprov var normala.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-07-12 14:24
#10

Det var ju bra! Och lite frustrerande kan jag tro. Vad blir nästa steg?

Cahira
2014-07-13 02:22
#11

Ingen aning.. de skulle kalla in mig och skickade ett brev istallet. Vet inte om lakaren tycker vi far boka in ny tid eller vad.. jag vet inte.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-07-19 03:07
#12

Idag fick jag diagnosen fibromyalgi. Snacka om blandade kanslor.YAY for diagnos och NAY for att jag hade ratt, typ.

Kanns underbart att doktorn tar mig pa allvar. Jag fick somntabletter, refill pa varktabletterna jag haft i tva veckor nu och en medicin som brukar lugna nerverna vid fibro. Lyrica heter den. Nagon som har vana av Lyrica? Vet inte om den heter nagot annat i Sverige. 

Jag fick ocksa en remiss till en smartklinik. Kanns otroligt skont att inte leva i ovisshet langre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-07-19 10:53
#13

Grattis… eller typ… ja du vet… 🤐 Det är ju så delat. Men ändå bra att veta vad det är. 

Toppen med remiss till smärtklinik. Lyrica har jag läst om… kanske att det var här eller möjligen på ångestsjukdomar. Sök lite. Har för mig att det fanns mycket åsikter om den. 

Hoppas att du nu kan jobba mot att må bättre! Det är ju den allra största grejen med att få en diagnos tycker jag. Man kan lite slappna av och börja jobba framåt. kram ❤️

Annons:
Cahira
2014-07-21 04:09
#14

Tack! Ja visst ar det blandade kanslor men jag kande enorm lattnad nar jag sag det svart pa vitt pa pappret. Det kandes verkligen som att jag "inte inbillar mig langre", tror du forstar vad jag menar. Blivit kallad hypokondriker av sa manga lakare att jag slutade ga dit. 

Kram! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2014-07-21 09:02
#15

Tänk det gäller ju nästan alla man pratar med som fått en fibro-diagnos - att man blivit kallad hypokondriker… tycker det är så sorgligt. 😕 Tur att det finns läkare som har koll ändå.

Cahira
2014-07-22 02:27
#16

Sapass vanligt? Shit..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Bettanbop]
2014-08-03 21:19
#17

Skönt för dig att äntligen fått en diagnos även om det inte är kul.  Jag lider i tysthet med min värk. Har sökt läkare tre gånger för värken, men just då jag varit där har jag haft en bra dag, så de har inte trott på mig känns det som. Så är det ju några speciella punkter som man tydligen ska ha ont på när man trycker där. Men när l'karen har tryckt så har det känts men inte gjort så ont den dagen. Men när jag kommit hem och trycker själv så hittar jag punkten som gör ont. Men det känns fel att säga till en läkare att den trycker på fel ställe.

Sen att jag har mer ont på eftermiddagen och kvällen är ju också fel enligt läkaren, har man fibro så ska man ha ont på morgonen och ha svårt att sova pågrund av smärtan.

Cahira
2014-08-04 02:54
#18

För värkdagbok och ta med är mitt bästa råd. Jag skulle också prata med annan läkare som har vana inom fibro om jag var du. 

Vad jag gjorde var att skriva ut ett papper på alla symtom ( http://fibromyalgi.se/1.0.1.0/571/1/ på svenska) och strök över med överstrykningspenna alla symtom som jag kände igen mig på och visade läkaren.

Kram 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Bettanbop]
2014-08-06 19:50
#19

Tack vännen! den ska jag skriva ut jag med👍

Upp till toppen
Annons: