Annons:
Etikettsmärta-anhöriga
Läst 3061 ggr
vegasmatte
4/6/14, 2:41 PM

Hur bemöta snack från jobbet? Gnäll mm

Hej på er alla, Har haft fibromyalgi diagnosticerad sedan 2009 samt en trasig disk i ländryggen. Har som ni andra mycket problem med värk, vissa dagar värre andra lite bättre. Jag arbetar halvtid på ett kontor och företaget får bidrag för mig (lönebidragsanställning). Jag har sambo och en son på 6 år. Arbetet lägger beslag på mina bästa timmar på dagen och oftast är jag helt slut när jag kommer hem. Vissa helger brukar jag ligga och sova stora delar av dagen. Min sambo ser ju på mig hur jag mår så han hjälper till och hittar på en massa roliga saker med vår son på helgerna så att jag ska få vila. Nu är det så att min sambo har råkat ut för en olycka och ligger sjukhus med bruten handled och ett knä som har hoppat ur led. Lyckligtvis är det skador som inte är livshotande eller så, men det blir en lång rehab. Detta hände förra helgen och jag började veckan med att skjutsa sonen till skolan, jobbet, hämta från skolan, laga mat, diska, och allt sånt man "ska klara av"… I onsdags mår jag så dåligt att jag får någon stressreaktion och knappt kan andas och sedan blir helt andfådd… Värken är överjävlig… Jag pratar med min chef och tar ledigt torsdag och fredag och har fått lov att sjukskriva min son för att jag mår så dåligt så jag inte orkar skjutsa honom till förskolan… På torsdag kväll ringer ekonomitanten på jobbet upp mig och frågar lite om hur det är. Då säger hon "welcome to the real world" och menar på att det är ju bara att bita ihop och klara av detta de veckor min sambo ligger sjuk. Det förstår jag också men hur ska man förklara för folk att man håller på att gå under av den press som "vanliga människor" klarar av galant? Hon om någon vet ju att jag har en funktionsnedsättning (pga kronisk depression, GAD, fibromyalgi och min trasiga disk i ryggen) eftersom hon har sett mina intyg och dessutom gladeligen cashar in pengar till företaget varje månad eftersom jag har lönebidrag. De brukar säga lite ironiskt på jobbet att "jag är helt slut jag tror att jag har gått in i väggen". Så det är ju den andan som råder på arbetsplatsen. Jag blir väldigt orolig och undrar hur jag ska orka med detta… Tur är att jag har smärtmedicin att ta till annars skulle jag inte ens orka med att arbeta överhuvudtaget. Detta blev ett långt inlägg med mycket "tycka synd om" och jag ber om ursäkt för detta. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig med allt, och jag läser ofta här på fibromyalgi i fokus så jag tänkte att jag drar iväg ett inlägg… Mvh Vegas matte

Annons:
[JeanetteK]
4/6/14, 3:00 PM
#1

Ja du… det där är ju galet frustrerande. Otroligt okänsligt sagt av ekonomitanten. Men tyvärr är det ju pga okunskap, oftast inte av elakhet. Det syns ju inte att man har ont och då tar dom det inte på allvar. Det hade varit lättare om du kom dit med gipsat ben.

Jag har ingen diagnos och har nyligen påbörjat min resa inom sjukvården för att eventuellt få det. Det här att "komma ut" med sitt mående är en tuff process och man får förklara och försvara sig på alla möjliga plan.

Har tyvärr inga bra tips, men jag vill visa att jag läst och känner med dig. 🤗

vegasmatte
4/6/14, 7:23 PM
#2

Hej JeanetteK, Tack för ditt svar! Ja, "ekonomitanten" kan ofta vara väldigt klumpig när hon uttalar sig… Jag ångrar att jag har sagt vid något tillfälle att jag har legat och sovit hela helgen för min son och hans pappa har varit hos farmor. Det låter nog väldigt illa i andras öron som inte mår som jag gör emellanåt. Det var ytterligare en sak hon lyckades få till i vårt samtal "nu är det ju slut på att ligga och sova på helgerna" Jag får nog helt enkelt inse att min arbetsplats inte är förmögna att förstå mina tillkortakommanden . Lycka till med din resa inom sjukvården, håller mina tummar för dig! MVH Jenny

FruJag
4/8/14, 10:30 PM
#3

Jag tycker du ska gå in på fibromyalgiförbundets hemsida och beställa hem lite broschyrer. Det är gratis. Så kan du lägga dem på jobbet. Och ge en till ekonomitanten med och säg "det här och lite till är min verklighet". Så får man inte bete sig. Så enormt mkt okunskap som råder i omgivningen. Men du får försöka säga ifrån så mycket du orkar. Finns en bra youtubefilm med. Sök på fibromyalgi så borde du hitta den. Är fibromyalgiförbundet som gett ut den. Lycka till!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

[JeanetteK]
4/9/14, 9:58 AM
#4

Bra tips FruJag! Jag har sett den filmen och den är jättebra! Ska visa den själv för familj och nära.

vegasmatte
4/9/14, 5:21 PM
#5

Hej FruJag och JeanetteK, Tack för era svar och tack för tipset med broschyrerna FruJag! Videofilmen ska jag leta fram och visa för min familj. Tyvärr så är det så att på jobbet så försöker jag göra så bra ifrån mig som jag kan och det enda som märks på mig är att jag sitter och sträcker ut mig ofta och att jag reser mig upp ofta för att röra på mig och sen att jag inte orkar (och vägrar) att lyfta tunga saker. Jag kan nog uppfattas som virrig också för jag har svårt att koncentrera mig när man pratar med flera personer. När jag kommer hem efter en sådan dag skriker det i kroppen på mig. Jag inser ju nu att jag måste försöka våga säga ifrån mer på jobbet! För jag har ju ingen ork kvar alls till familjen. Mvh Jenny

FruJag
4/9/14, 6:06 PM
#6

Kram! Det är svårt att visa sig svag. Men det är när man vågar visa sina svagheter man är stark på riktigt. :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
vegasmatte
4/12/14, 6:27 PM
#7

Tack för dina tänkvärda ord, FruJag! Kram!

Upp till toppen
Annons: