Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1942 ggr
Ajont
3/18/14, 2:31 PM

Input önskas!

Hej!

Ny här! Kvinna 44 år.

Har ingen diagnos, men funderar ibland på om det kan var fibro.

Mina symptom:

Värk i underarmar. Känns som djup molande stark värk, alltid båda armar. Värken dyker upp varje dag, men kommer och går lite under dagen.

Värk i händer/fingrar. Mer av huggande karaktär, som om någon stack till med kniv. Kommer och går under dagarna. Ibland även mer molande värk. När jag har som ondast är ofta blodådrorna uppe på händerna samt utmed handlederna (undersida händer) väldigt kraftiga och stora. Detta går sedan tillbaka. Överlag ofta tunga armar, känns som spaghetti. Handflatorna är rödare än tidigare, speciellt röd över fingertoppar. Händer/fingrar känns svullna och svåra att knyta på morgonen. Upplever viss muskelsvaghet och "fumlighet i händerna.

Värk fötter. Ömhet, skor som tidigare har funkat känns obehagliga att gå i. Hugg av samma karaktär som i händer. Fötterna känns ofta trötta.

Värk i båda fotleder, men mest högra.

Värk i låren. Alltid båda samtidigt. Känns som det sitter ganska djupt, ev i muskler. Kommer och går under dagarna.

Värk i axlar och nacke. Detta har jag haft längre än övriga symtom, kanske i 3-4 år. Framförallt i axlarna känns det som "klassisk muskelvärk", spänningar.

Andra symtom:

Känner mej trött. Ibland någon form av inre darrighet. Mjölksyra i benen ibland av att gå i trappor. Dålig ork, promenader funkar men annan träning har jag fått lägga ner. Hjärtklappning tex av att gå i trappor.

Armar domnar "sover" på nätterna och vid uppvaknade. Mer av detta i höger arm. Ibland samma "sockerdrickskänsla" i fötter också.

Överlag värk både dag och natt. Inte alltid på alla ställen samtidigt utan ibland värker underarmar, ibland lår etc. Men mest fokus och mest dominerande är nog ändå händer och underarmar.

Har tagit ryggmärgsprov där borelia, MS och några andra neurologiska sjukdomar uteslöts.

Har ej brist på B-12

Sköldkörtelprov ser ok ut.

Ska till reumatolog nästa vecka.

Min smärta sitter alltid i båda armar samtidigt, båda ben, däremot kan "huggen" hoppa mer mellan höger och vänster. Någon mer med såpass symetrisk smärta som min? Eller hoppar er smärta mer mellan vänster/höger sida av kroppen?

Någon med liknande symtom som mina som har fått diagnosen fibro?

Vad har ni blivit utreda för mer innan ni fick diagnosen?

Om någon har tid och ork med lite input till en trött, smärtfylld och ledsen medmänniska så är jag oerhört tacksam!!

Annons:
Bly
3/19/14, 6:18 AM
#1

Har du värk i musklerna kan det nog vara fibro men sitter värken inne i benen eller lederna kan det vara något reumatiskt.Skulle inte ge mig utan be att få en diagnos på din värk.Om inte din läkare kan det får dom remittera dig vidare till en reumatolog eller smärtläkare.

hansson57
3/20/14, 7:18 PM
#2

Jättebra att du ska till reumatologen.

Jag vill inte spekulera eller skriva något om det kan vara fibromyalgi eller inte. Återkom gärna när du har varit på reumatologen!

Lycka till.

Ajont
3/23/14, 3:54 PM
#3

Tack!

Ska till reumatolog på tisdag. Återkommer.

Ajont
3/25/14, 1:22 PM
#4

Varit hos reumatolog, inga tecken på något reumatiskt.

Och det är ju bra. Men mina symtom kvarstår…

Upp till toppen
Annons: