Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 8888 ggr
Nettan4
2/9/14, 5:24 PM

Myofasciellt smärtsyndrom?

Hej alla!! Ny här och vill bara skriva av mig lite, enligt en smärtläkare jag träffade i ca 20 min så har jag myofasciellt smärtsyndrom och vad jag förstått är det besläktat med fibromyalgi. Jag är inte riktigt överrens med den diagnosen och undrar om det är nån som har det här, som lyckats träna bort symtomen för det sa den här smärtläkaren att man kan göra. Min värk är nu konstant i ländrygg, Hö höft och knä samt kommer och går i resten av kroppens leder/muskelfästen. En reumatolog jag träffade sa att det är muskelfästinflammation och eftersom jag inte hade någon aktiv infl så kunde inte de hjälpa mig. Äter nu 20 mg Saroten till natten och alvedon + tiparol vid behov samt tränar regelbundet med program jag fått från sjukgymnast men inget tar bort den här värken helt, är så trött på den:(

Annons:
FruJag
2/10/14, 12:23 PM
#1

Jag har!! Är väl inte helt överens heller om diagnosen. Men får Hjälp av vc ändå. Åt med saroten men blev så nedrans trött av dem. Så bytte till gabapentin o då blev jag som en annan person. Så nu har vi hoppat över till cymbalta o hoppas på det bästa. Jag tränar på sjukgymnastiksgymmet och har börjat på lättgympa via vc. Tycker nog det funkar lite mot värken iaf. Skulle vilja test vattengympa men inte kommit dit ännu. Jag fick dock göra en ordentlig utredning. Men läkaren satte den diagnosen från början också för att kunna skriva ut tramadol vid behov. Det har jag fortf vid behov men tror inte jag får ta dem längre med cymbaltan.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Nettan4
2/10/14, 2:39 PM
#2

Tack för svar, känner väl inte att vc tar mig på allvar, visst förstår min läkare och så men eftersom varken prover eller röntgen visar nåt så kan han inte göra mer säger han utan vill att jag ska fortsätta med Saroten och tramadol och alvedon vid behov och sen är det bra tycker han.

FruJag
2/10/14, 8:43 PM
#3

Jag med samma diagnos får hjälp av både sjukgymnast, arbetsterapeut o läkaren på vc. Jag fick göra utredning med ovanstående samt psykolog där alla gjorde varsin undersökning och sen sammanstrålade resultatet. Om medicinen inte hjälper så kräv en annan. Eller byt läkare.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

JonnaCecilia
2/10/14, 9:12 PM
#4

#1 Om tramadol bara är vid behov någon enstaka gång kan du sannolikt ta dem trots Cymbalta. Bäst är väl kanske att rådfråga läkare men jag tar någon enstaka tramadol som jag fått av en kompis (alltså utan recept, har ingen bra läkare än) och rådfrågade min morbror som är läkare angående Cymbalta och tramadol. Men man ska nog inte ta det varje dag ihop liksom.

[Lilla Fröken]
2/10/14, 11:31 PM
#5

#4 Kan inte din morbror som är läkare undersöka och ev ge recept om det behövs istället för att du får av kompisar? Sånt skulle jag aldrig tordas ge någon annan om denne inte haft recept som tagit slut. Det är starka grejer.

mongu
2/11/14, 8:23 PM
#6

Man ska aldrig ge bort av sin medicin till kompisar. För tänk om den man ger till inte tål medicinen och blir sjuka. Det kan va livsfarligt. 

Så oavsett om man inte hittat nån bra läkare så får man avstå från den medicinen i så fall. Det är ändå inte kompisarna eller man själv som ska ordinera medicin.

Det klassas till och med som langning då detta är en medicin som det krävs särskilda recept för att få. Så det tål att tänka på att det faktiskt är brottsligt också.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
JonnaCecilia
2/13/14, 11:01 AM
#7

Ja, alltså det var två tabletter, en gång. Min morbror bor inte i samma stad, han kan dessutom inte behandla familj. Bara för att man har släktingar inom sjukvården betyder ju inte det att de kan skriva ut medicin hur som helst till en person de inte undersökt! Jag har inga läkemedelsallergier och rådfrågade läkare innan användning så jag känner inte att det är en stor grej. Men det klart, om man skulle sätta det i system är det ju inte bra.

[Lilla Fröken]
2/13/14, 12:07 PM
#8

#7 Naturligtvis kan han inte skriva ut läkemedel till någon hur som helst. Det tror jag inte att någon menat. Får man inte behandla släktingar?

mongu
2/13/14, 7:26 PM
#9

# 7 Det har ingen betydelse om det är en gång eller tio. Lika olagligt för det. 

Sen är det som jag skrev man vet inte hur man reagerar. Kan bli jättedålig av ny medicin. 

Vad skulle du säga om du kom in dålig om var du fått medicinen ifrån. Den som inte finns med i dina journaler. 

Det är en sak om man får en Alvedon som ju är receptfri när man inte har med sig själv. Men att ta andras receptbelagda är inte bra alls.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JonnaCecilia
2/18/14, 2:30 PM
#10

Glad att ni har förstående läkare och fått smärtstillande. Själv blev jag desperat, so sue me! Det var väl inte detta tråden handlade om, hade jag vetat hur man gör hade jag tagit bort mina inlägg.

Nettan4
2/20/14, 8:00 PM
#11

JonnaCecilia har full förståelse för hur du tänkt och agerat, gjorde själv en kanske dum grej då min mamma tyckte jag skulle testa värktabletter som hon inhandlat i USA som inte finns här, man gör saker ibland som man kanske inte ska göra och så här i efterhand kan man va klok.

sctp
12/11/14, 2:48 PM
#12

"vad jag förstått är det besläktat med fibromyalgi."

Myofasciellt Smärtsyndrom (MFS) är helt separat från Fibromyalgi (även fast många symptom är likartade). MFS orsakar kronisk muskulär smärta och det är den största gemensamma faktorn. Om man inte behandlar MFS så leder den ofta till sensitisering i det centrala nervsystemets smärtfunktioner och detta kan med tiden utvecklas till Fibromyalgi. På grund av detta så har många med fibromyalgi MFS (MFS var inkörsporten till Fibromyalgi och blir sedan den viktigaste försämrande faktorn in detta nya tillstånd). 

"En reumatolog jag träffade sa att det är muskelfästinflammation "

Det är ingen inflammation inblandad. Myofasciellt Smärtsyndrom beror på så kallade Triggerpunkter (TrP) i kroppens mjukdelar. TrP är lokala spänningar i muskler och bindväv som leder till lokal och utstrålande/refererad smärta. Vem som helst kan få TrP, till exempel ifall dom är med om en plötslig kraftig överansträngning (som Whiplash eller annan skada) eller en långvarig lågintensiv överansträngning (som dålig kroppsposition/ergonomi på arbetsplatsen dag efter dag under lång tid).

MFS betyder att du har många TrP och kroniska migrerande smärtor i flera delar av kroppen. Du har sålunda inte MFS bara för att du har en TrP i nacken som ger axelspänningshuvudvärk. Det finns inget enkelt sätt att ställa diagnosen och det blir rätt subjektivt, men ifall du har TrP i flera delar av kroppen och påverkas av detta dagligen så uppfyller du antagligen diagnosen MFS.

Triggerpunkter kan behandlas och försvinner då temporärt eller permanent. Om dom kommer tillbaks så beror det ofta på någon bakomliggande förevigande faktor som t.ex. långvarig stress, dålig hållning/ergonomi, asymmetri i kroppen, för lite sömn/återhämtning, näringsbrist eller hormonstörning. Om man åtgärdar dessa faktorer så är utsikterna att bli helt återställd bra. Därefter så måste man behandla TrP så att dom försvinner och sedan stärka upp drabbade muskler med mycket försiktig träning.

Repetetiv och krävande sjukgymnastik kan förvärra problemet mycket mer än det hjälper. När du haft TrP en längre tid så måste musklerna sträckas ut (stretching) och tränas med mycket låg belastning.

Nettan4
12/11/14, 5:03 PM
#13

Tack för svaret #12 Dock har du inte fått hela kakgrunden och varför jag ej är överens med mfs-diagnos är att jag fått olika diagnoser under alla år samt att jag har en psoriasis i botten och att jag inte har ont i musklerna utan i och runt leder vilket nu en reumatolog bekräftat att mitt problem är psoriasisartropati.

Annons:
broman
12/11/14, 10:55 PM
#14

Hej scpt!

Hoppas du kan hjälpa mig, var kan man träffa nån som kan ställa  MFS diagnos? Jag har haft triggerpunkts-problem under säkert 10 år och sprungit på läkarbesök hos allmänläkare, ortopeder, urologer, magläkare, naprapater, kiropraktorer och ingen har nämnt MFS-diagnosen för mig, som jag misstänker starkt att jag har. Jag snubblade över några böcker som jag läst nu och börjat självbehandla mina triggerpunkter ( Triggerpoint therapy workbook och a headache in the pelvis) Upplever att de fungerar bra emot symptomen men har mer eller mindre problem varje dag. Jag vill komma i kontakt med nån som kan utreda detta och förhoppningsvis ge mig rätt verktyg för att handskas med detta.  

Hoppas du kan leda mig i rätt riktning,  jag bor i stockholm och var senast hos min husläkare som såg ut som ett frågetecken när jag ville utreda MFS. Husläkaren ville att jag skulle ge denna info om var man kunde få en MFS-diagnos och så skulle jag berätta det för husläkaren som sedan skulle remittera mig dit..

Oerhört tacksamm för tips!

sctp
12/12/14, 8:53 AM
#15

Eftersom du läser "A Headache in the Pelvis" så antar jag att du har bäckenbottensmärtor som jag. Då har antagligen olika läkare försökt stämpla dig med diagnosen Prostatit. Jag har skrivit ett par hundra inlägg i Prostatit-tråden på Flashbacks forum, bland annat om hur du behandlar triggerpunkter och andningsproblem själv (sök på användare SCTP). Du kommer antagligen inte hitta någon läkare som är kunnig nog att palpera fram triggerpunkter. Detta spelar dock mindre roll för utsikterna att få diagnosen. Det finns ju ändå ingen erkänd standardmetod för att diagnostisera, läkaren måste utgå från din beskrivning av symptomen. Jag har varit remitterad till smärtklinik där dom åtminstone känner till fenomenet. Ett utlåtande därifrån var tillräckligt för att min husläkare skulle ställa diagnosen Myofasciellt Smärtsyndrom (ICD-10: M79.1 Myalgi). Graden av problem påverkar sedan ifall du kan bli sjukskriven eller inte. För triggerpunktsbehandling så har du störst chans att hitta någon bra terapeut bland professionella massörer (gärna sådana som är skolade utomlands). Det finns vissa naprapater, kiropraktorer och osteopater som kan lite om triggerpunkter men räkna inte med det per automatik.

broman
12/12/14, 4:03 PM
#16

Tack för svar sctp! Jag kan också relatera till det du nämnde tidigare gällande varför man får det här , obalans i kroppen etc.. jag har alltid varit aktiv i form av löpning, fotboll etc. Nu börjar mina symptom drabba min förmåga att utföra dessa aktiviteter som i sin tur leder till att jag får mer triggerpunkter.  Kör nu ortopediska inlägg i vardagsskor och träningsskor men börjar uppleva att det hjälper för stunden men obalansen sitter annanstans tex quadratis lumborum och psoas etc..

Kan du rekommendera nån smärtklinik i Stockholm som känner till fenomenet?

sctp
12/12/14, 8:15 PM
#17

Jag känner tyvärr inte till några kliniker i Stockholm men jag antar att dom större smärtenheterna (på olika sjukhus) i huvudstaden är minst lika bra som dom mindre ute i landet. Om du få en tid på någon så borde dom kunna slussa dig rätt. Jag provar just nu en ny behandlingsform mot triggerpunkter, för tidigt att säga om det blir succe än. Vill inte rekommendera en dyr behandling innan jag vet att den hjälper. Jag meddelar dig eventuell framgång här på forumet när jag hunnit utvärdera effekterna (februari ca), det krävs nämligen flera behandlingar.

Upp till toppen
Annons: