Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2735 ggr
MaMaMade
2013-11-12 10:44

ME, fibro el vad?!

Jag ska utredas för ME, kroniskt trötthetssyndrom, men tycker att jag är "för frisk" för att det ska stämma in på mig.

Fibromyalgi stämmer bättre in då jag har värk som kommer o går, ganska pigg vissa dagar, stela muskler, särskilt på morgonen el då jag suttit stilla en längre stund. Men där tror jag inte att jag uppfyller alla tender point o Triggerpunkterna smärtar inte alls för vad jag själv kan komma fram till. Kan man ha fibro i varierande grader? Dvs kan en del funka hyfsat i livet medan andra blir jättedåliga?

Kan det vara så att det jobbiga blir en vana…såpass att man känner sig piggare (har mindre ont) än vad man egentligen? Mår bra av värme o varm fukt, då orkar jag plocka bär o gå ner till båten (OK, jobbigt men kul o jag slocknar inte efteråt även om jag blir trött).

Förvirrad…

Annons:
JonnaCecilia
2013-11-12 17:30
#1

Jo jag tror man kan ha fibro i varierande grader, och dessutom är ME och fibro väldigt nära besläktade så det är vanligt att symptomen liknar varandra eller att man har båda två.

hellah
2017-02-11 16:42
#2

Läste just att Gottfries-kliniken beräknar att 60 % av oss som har fibromyalgi, också har ME.

Bra hemsida för riksföreningen för ME: http://www.rme.nu

Sundaychild
2017-02-12 20:13
#3

Jag känner igen mej helt i det du beskriver. Var till en reumatolog som klämde på Triggerpunkterna och konstaterade att de inte var sjuka. Han tänkte då på ME. Men själv tror jag att det är samma sjukdom i lite olika uttryck. Har själv mycket varierande värk, från ganska bra dagar till riktigt jäkliga, jobbar heltid i alla fall.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Ankan76
2017-02-16 15:24
#4

Har dom kollat att du inte har reumatism?

Mia-45
2017-02-16 19:30
#5

SLE?

love-child
2017-03-02 19:01
#6

Visste ni att gottfidskliniken nu är en privat klinik och att ett besök kostar 2850 kr. Allt för att politikerna inte vill hjälpa till ekonomiskt. (kan bara inte komma på orden jag letar efter) Misstänker att de känner att vår sjukdom är en inbillsjuka. Blir sååååå ledsen. Man måste vara väldigt stark för att orka vara sjuk.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
Upp till toppen
Annons: