Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 15725 ggr
Dsvv
2013-07-29 13:06

Tryptizol Saroten

Jag har ätit Tryptizol i flera år mot kronisk smärta men har ju blivit tvungen att byta till Saroten när inte Tryptizol finns mer. Det har varit jättejobbigt - fastän det skulle vara samma så har jag fått biverkningar som hög puls (kan vakna med härtklappning), torr i munnen, huvudvärk och värst av allt: jag sover jättedåligt. Börjar känna mig rätt slut, och orkar snart inte jobba mer. Läkarna säger förstås att det är konstigt men har ingen förklaring. Såg att det var någon mer här med samma problem. Är det någon som nu efter ett halvår fått något alternativ som funkat? Man måste ju själv veta allt nu för tiden i sjukvården för att kunna få hjälp…

Annons:
Maria
2013-07-29 18:20
#1

Jag äter Saroten för huvudvärk.

Har testat Lyrica utan att det har hjälpt.

Jag började med 25 mg Saroten i två veckor och ökade till 50 mg men då blev jag fruktansvärt torr i munnen så jag äter numera 25 mg och det funkar bra.

Jag har fortfarande huvudvärk dagligen men den är inte lika intensiv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dsvv
2013-07-31 14:58
#2

Tack för ditt svar, Bumbleboo

[snyting]
2013-08-04 23:44
#3

Saroten verkningslöst.  Behöver annat.  adhd medicin me d amfetamin sägs göra underverk.

m

FruJag
2013-08-08 16:09
#4

För mig funkar sarotenet rätt bra. Dock får jag inte ta dem för sent på kvällen för då är jag supertrött hela dagen efter. Särskilt på morgonen. Blir yr om jag måste upp på natten o ta nåt ledset barn eller på toa. Så ska se om det går ta en lägre dos o komplettera med nån annan medicin ist. Jag äter 50 mg om dagen. Eller ja kvällen.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Maria
2013-08-08 16:45
#5

#4 Jag upplevde att det var en stor skillnad mellan 25 mg och 50 mg när det gäller biverkningar men däremot så känner jag samma verksamma effekt och då är 25 mg perfekt för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FruJag
2013-08-09 09:14
#6

#5, Men den finns ju som 10 mg med. Varför inte testa 30 eller 40 mg o se om det funkar bättre men med mindre biverkning?

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
Maria
2013-08-09 09:17
#7

Eftersom 25 mg fungerat såpass länge nu så tycker jag det är OK. Jag ska t.om trappa ner nu för att försöka sluta med den helt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FruJag
2013-08-09 18:26
#8

#7, men det är ju jättebra! :) Jag tolkade det mest som att du tänkte att det var 25 eller 50 som gällde. Men det är ju kalas att du ska försöka sluta! Så lite medicin som möjligt är ju skönt om man klarar av det :) All lycka till med det!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Dsvv
2013-08-09 22:17
#9

Tack för era svar! Tar gärna emot fler erfarenheter!

Myrrami
2013-08-16 09:17
#10

Jag tycker Saroten funkar bra förutom att jag blir torr i munnen, men jag har köpt salivstimulerande tabletter på apoteket

injag
2013-08-27 11:27
#11

Hej är ny här och har diagnosen fibromyalgi sen många år tillbaka och fick ganska nyligen fick jag diagnosen Tietzes syndrom.  Jag åt Tryptizol innan och fick som er andra gå över till Saroten. Jag provade ett tag men den medicinen funkade inte och jag sa det till min läkare. Ni kan smälla i mig vad som helst men tryptizol och Saroten är inte samma sak och ger inte samma effekt. Har vägrat att ta medicinen. Sen fick jag för mig att jag skulle bevisa för mig själv att jag hade rätt att det är inte samma sak och dem funkar inte lika dant och då kom jag åt information om det på läkemedelsverkets egen sida Tryptizol och Saroten är inte utbytbara. det är inte samma verksamma substanser i. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivning/Utbytbara-lakemedel-/Tryptizol-och-Saroten-ar-inte-utbytbara-/ 

Jag har haft rätt hela tiden. Jag är glad för er Saroten användare som det funkar på men för mig funkar det inte alls och jag är hellre utan dom än att äta medicin som inte funkar som det ska och bara ger mig hemska biverkningar. Jag vill ha mina tryptizol tillbaka och slippa denna fruktansvärda bränande svidande kännsla i så stort som hela huden på hela överkroppen ner på armarna och handflator och fotsulor. nätter och morgon är värst. känns som jag har brännskador på i stort sätt hela kroppen och det gör mig galen. Nu frågar jag snällt om någon vet vad man kan äta i stället som hjälper.

Mvh Ingela

ODS
2014-02-08 14:18
#12

Hej! Är ny här, har ni gått upp i bikt när ni ätit tryptizol eller saroten?

FruJag
2014-02-08 17:26
#13

Hej, ja jag tror jag ökade med hjälp av sarotenet. Hunniy byta medicin två gånger sen jag skrev sist.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
Walfrida
2015-06-04 17:45
#14

Tryptizol har fungerat bra på mig, men Saroten fungerar inte. Det ska vara samma substans men Saroten är 13% starkare. Nu får jag leva med en sämre sömn. Dåligt!

Upp till toppen
Annons: