Annons:
Etiketterforskningnyheter
Läst 4007 ggr
Rita-S
2013-04-23 10:25

Har ni läst aftonbladet?!

Artikel där i dag!

"Fibromyalgi kan bero på inflamation i centrala närvsystemet"!

Kan det vara sant?! 😮

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
MiaaiM
2013-04-23 10:27
#1

What?? Nääääää!! Det har jag inte hört! 🤔 😉

Kul dock att få se en bild på kvinnan jag skrivit om! 😃

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

Rita-S
2013-04-23 10:36
#2

:D

Underbara nyheter är det i vilket fall! Nu håller jag tummar att detta leder till en ny undersökning som fastslår en gång for alla och inte minst: 

En medicin som hjälper dom som råkar ha just denna inflamationen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
2013-04-23 10:55
#3

.Det låter inte alls orimligt. Jag har alltid velat ha det till att finns någon typ av inflamation eller liknande. Jag har alltid upplevt det som en kronisk förkylning eller virus som ligger vilande inne i kroppen och cirkulerar omkring ,ibland poppar upp till ytan och känns mera aktiv.

~ mayolica ~

Rita-S
2013-04-23 10:59
#4

Just så, mayolica :) Många känner nog som du! Själv har jag ju brukat likna det som flunsan och den värken som man får i kroppen, fast det är ju genomsnitt av hur jag mår (och jag anser mig vara lindrig endast). Det är inte alls så lite när jag mår som sämst, och det händer sig jag har bättre dagar med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Swty33
2013-04-23 11:16
#5

Läste artikeln och som nydiagnostiserad känns det som att hoppet åter har tänts 😃

Och den enda gången jag fått vara smärtfri är när jag åt indometacin (för en annan åkomma i hjärnan (!) ) som just är anti-inflammatoriskt men betydligt starkare än vanliga nsaid-preparat….Den tillverkas inte längre så fick den gjord speciellt för mig…

mayolica
2013-04-23 11:19
#6

Ja visst värken känns som vid influensa. Borrelia ger ju oxå liknande värk, jag har åkt på det ett par gånger och gått med det ett par veckor innan jag förstått att det är mer än bara fibron.  Fibron och alla turerna hos läkare har gjort att jag drar mej för att gå iväg till vårdcentralen i onödan.

Min fibro har blivit värre med åren, senaste tiden har jag även blivit mer och mer överkänslig för dofter, blir jättesjuk av det mesta som luktar även svaga dofter som andra inte känner upplever jag luktar jättestarkt( troligtvis kemisk intolerans?) Jag misstänker att det är en vidareutveckling av fibron?… Inte en dag för tidig att dom forskar ordentligt och hittar bot.

~ mayolica ~

Annons:
JonnaCecilia
2013-04-23 12:16
#7

Läste precis, helt fantastiskt om man kan få en förklaring, i framtiden medicin och snabbare diagnos. Så himla bra, hon blir hjälte för så många, denna kloka Diana! 😃

Rita-S
2013-04-23 12:41
#8

jag skulle gärna skickat en blombukett. Undra hur det skulle sett ut hos hon om alla vi fibrisar skickade buketter?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ladydragon
2013-04-23 13:39
#9

Underbart 🙂🙂

#6 det finns nåt som heter Doftallergi kanske är dert du har? 
Länk till mer information

sen om doftallergi hör ihop med Fibro det vet jag inte riktigt det är  2 olika diagnoser i alla fall 🤔

Rita-S
2013-04-23 13:40
#10

ja doftallergi kan man ha utan fibro, och jag som fibris har ingen doftallergi. känner inte heller någon med fibro som råkar ha det heller faktisk

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

BrittaD
2013-04-23 15:11
#11

Det är ju den avhandlingen som presenterades i den här sajten och som är inlagd på första sidan här:

Avhandling kan leda till nya läkemedel

Den artikeln lades in här den 26 januari.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

MiaaiM
2013-04-23 18:29
#12

#11 Japp, det var jag som skrev den artikeln efter att ha läst om hennes avhandling! 😃

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

[Lilla Fröken]
2013-04-23 18:36
#13

#12 men då kan du ju inte ha blivit så förvånad ;)

Annons:
MiaaiM
2013-04-23 18:46
#14

#13 Hahaha, nä men man kan väl låtsas! 😉

Jag tycker det är toppen att Aftonbladet har skrivit en artikel om detta. Jag var på ICA kvantum i Piteå idag och de hade en stor löpsedel uppe om just denna artikel! Ju fler som läser den desto bättre! De kanske får en större förståelse för sjukdomen och att det inte är en "slaskdiagnos".

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

[Lilla Fröken]
2013-04-23 18:55
#15

#14. ;)

Malinsson
2013-04-23 19:06
#17

Ja, det var kul att Aftonbladet publicerade artikeln. Mer spridning till allmänheten är bra. Och visst hopppas man på klarare diagnoser och bättre behandling. :)

Rita-S
2013-04-23 19:35
#18

Det stämmer at avhandlingen är gjord egen artikel om men i dåläget var det inte riktig 100% klart om läkarn hade hittat och bevisat spåren eller endast hittat dom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

FruJag
2013-04-23 20:10
#19

Toppen! Hoppas det blir bevisat ännu mer så att provtagning kan bli verklighet. Tänk vad lätt det kommer bli då :) Och vad mycket mer förståelse det blir så fort man kan säga orsaken! :) och av nån anledning tycks förståelsen vara större när man kan ta ett prov o bevisa det.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Rita-S
2013-04-23 20:18
#20

så fort man kan stoppa et papper med blodprov upp i näsan på folk så blir det plötsligen en helt annat läten i instrumenterna! Konstigt det där..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
MiaaiM
2013-04-23 21:35
#21

Ja, även om tanken på ryggmärgsprov är skrämmande så skulle jag lätt genomlida det om jag kan få papper på vad som händer i min kroppoch att de kan se det via ett prov!!

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

BrittaD
2013-04-24 12:06
#22

#18

Det var precis lika mycket bevisat i avhandlingen (26 januari) , som när Aftonbladet nu skriver om det. 

Det är ju inte AB som gjort några nya forskningar. Skillnaden är att en artikel i AB är mer lättläst och når ut till fler.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

bogrenjohanna
2013-04-29 15:47
#23

Härligt! Hoppas det stämmer…

Upp till toppen
Annons: