Annons:
Etikettsmärta-anhöriga
Läst 2990 ggr
FruJag
4/10/13, 12:28 PM

Hur tacklar ni värken med småbarn?

Skrev just ett långt blogginlägg om mitt ständigt dåliga samvete över att vara en dålig mamma när jag har så ont.

Jag klarar inte av att ta mig ut med barnen, det känns som ett för stort projekt. Ibland gör jag det visserligen ändå. Men jag vet att det är på bekostnad av min kropp.

Jag har en snart 2.5 åring och en 9 månaders.

Min just nu enda medicinering är tramadol och dem funkar liksom ändå inte så jättebra.

Så hur gör ni`? Hur får ni vardagen att gå runt med småbarn? Vad har ni för aktiviteter som funkar fast man har ont?

Jag hatar verkligen det här dåliga samvetet som hela tiden hänger över mig och säger att jag är en dålig mamma för att jag inte kan göra allt som "alla andra" gör.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
Annie66
4/11/13, 11:30 AM
#1

Hej!

Dåligt samvete känner jag igen och mina grabbar är nu ändå 19! Trots detta slår man på sig själv då man inte klarar att leva upp till den bild MAN SJÄLV oftast har skapat om sitt föräldraskap! Dina barn är lyckliga då de får mysa och vara med DIG! Inte blir de lyckligare av att ränna runt på en massa aktiviteter. De behöver din kärlek, dina kramar, dina pussar, ditt mys, dina samtal för detta. Samtidigt lär de sig omtanke av att du delar med dig av hur du ha det. Gör familjen till ett team där även barnen har en självklar och viktig del. Den 2,5 åring som får hjälpa mamma med att till exempel städa lite eller krypa under soffan efter något borttappat känner sig viktig och behövd. Massera mammas axlar. Bara fantasin sätter stopp. Sen kan du väl fundera på aktiviteter där din värk kan lindras samtidigt som ni har kul, bada i badkaret ger dig värme och barnen skoj. Eller om du har varmvattenbasäng i närheten av där du bor. Mysa i mammas stora säng med en film eller lek ger barnen mys och dig lite vila. Det där att "alla andra" är sååå duktiga är bara en myt! Och om de "lyckas" hinna med alla dessa aktiviteter så stressar de antingen sönder sig själv eller barnen. Jag har jobbat i förskolevärlden och hade massor med barn som var superstirriga för de under helgen hade flängt runt på en massa aktiviteter( oftast initierade av föräldrarnas bild av den lyckliga familjen) det tog oss flera dagar att få barnen lugna. Förskolan är tuff, ofta tuffare än föräldrarnas arbetsdag då barnen är på "sitt jobb" ännu längre så de behöver lugn kärleksfull tid med familjen då de är hemma!!  För en niomånaders människa är ett besök på biblioteket spännande för de har inte gjort detta förr. Ankan i parken kan bli dagens höjdpunkt ur barnets perspektiv och förälderns behov av fika på cafe eller ränn i varuhusen orsakar bara gråt! Släpa ut det dåliga samvetet på sophögen nästa gång NI hjälps åt med städningen. Massor med kramar blandat med lite dammråttor är en bra syn på livet vare sig man är stor eller liten! Var rädd om dig, ju bättre du mår desto bättre mår dina barn. Det finns en anledning till att man ska sätta på sig själv syrgasmasken före sina barn vid flygplanstrubbel! Om du kraschar helt har de ingen som kämpar för dem men man kan kämpa bra även om man får göra det ur sängen! Kram på dig och pussa dina små!!

/

Annie66
4/11/13, 11:31 AM
#2

Oj, jag glömde ju: Tramadol kan du enligt vad min läkare sagt till mig göra "cocktail" på med två alvedon för bättre effekt! Prata med din läkare först bara!!!!!

/

[Lilla Fröken]
4/11/13, 11:46 AM
#3

#2  Precis, har läkaren sagt det så. Jag fick Alvedon 665 g för att ta till Tramadol.

Måste säga att jag hade tur som inte hade denna värk då min var liten, det kom allteftersom.  Idag hade jag aldrig skaffat barn, både för min och barnets skull.

FruJag
4/11/13, 1:23 PM
#4

#1, tack för ett långt fint svar. Jo min 2,5åring gillar att hjälpa till. Och visst behöver det inte vara så stora saker man gör tillsammans. Men jag har svårt att klara av att ens gå ut i trädgården med barnen. Ännu mindre åka hemifrån med båda. #2, jo jag tar allt panodil till. Men hjälper ändå bara en kort stund. Och biverkningarna gör mig konstig. #3, jag vet inte om jag hade vågat skaffa barnen om jag hade vetat att jag skulle få all värk. Så det är ju tur att jag inte visste det.. För mina hjärtan är ju det finaste jag har :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

[Lilla Fröken]
4/11/13, 1:42 PM
#5

Precis, det är tur att man inte kan sia om framtiden, då är det mycket man inte hade gjort..

Annie66
4/11/13, 3:39 PM
#6

Och kanske ännu mer man HADE gjort,,,innan det tvärdök upp trubbel!

Oj vad jag hade ställt till det för mig då kanske! hihihi.

Allt det roliga, det där man fegade för ibland, fallskärmshopp, tågluffning, dansmaraton, bus, ja, fyll i själv, nu saknar jag det jag inte ens visste att jag ville då, när värken var en okänd sängkamrat!

/

Annons:
Upp till toppen
Annons: