Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 7959 ggr
hellah
2013-01-01 13:12

Tryptizol

Började med Tryptizol i förrgår för att få bättre sömn/bättre allmäntillstånd. Mot smärta tränar jag qi gong och får fmt-sjukgymnastik, även om det inte hjälper 100%.

Mycket liten dos Tryptizol, 2,5mg, eftersom jag är så medicin/biverkningskänslig. Blev otroligt avslappnad i musklerna, men kunde inte somna på flera timmar. Sen sov jag som en stock i 4 timmar. Härligt :-) Fick även flera biverkningar, ska ringa HC imorgon fra om "stick" i hjärtat.

Har läst flera trådar här, och tack för tipset någon, att inte ta det precis innan sänggåendet. Tror det skulle passa mig.

Någon som provat att ta varannan dag? eller vid behov (eftersom jag får omedelbar effekt)?

Hur påverkar Tryptizol Levaxindosen?

Jag har brukat ta 2,5mg Stilnoct 1 gång/vecka, och enligt apoteket kan jag fortsätta med det ifall jag behöver.

Annons:
mongu
2013-01-01 16:35
#1

Personligen tror jag att det är bäst med att ta en liten dos varje dag då får du en jämnare verksam substans i din kropp.

Risken för biverkningar är ju störst när det blir toppar och dalar i kroppen. Men fråga din behandlande läkare om råd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

hellah
2013-01-01 16:59
#2

"Personligen tror jag att det är bäst med att ta en liten dos varje dag då får du en jämnare verksam substans i din kropp"

Ja, mongu , det tror jag också. Men tror inte jag lyckas dela tabletterna mer än till 1/4 ;-), och det känns just nu som om det är för mycket

mongu
2013-01-02 17:08
#3

Det är inte lätt att få så små bitar av en tablett helt klart. Kolla med din läkare hur du ska göra.

Sen kan det va så att när du har ätit Tryptizol ett tag kanske t.ex. en halv tablett kan va lagom dos.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mariadottir
2013-01-04 17:45
#4

Hellah, kanske är det "bara" nu i början som det känns för mycket?

När jag började med Tryptizol så blev jag väldigt, väldigt trött men det gav med sig efter någon vecka. Men innan den enorma trötthets effekten hade lagt sig var det jätte jobbigt.

Kanske vet du det redan men Tryptizol har utgått. Att du har fått den beror på att apoteket hade kvar av dem. Ersättningen som finns heter Saroten. En del har samma effekt som av Tryptisol medan andra inte alls blir hjälpta av dem. Ville bara skriva det så du vet om/när du ska hämta ut ny omgång

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

Simson
2013-01-06 19:32
#5

Aha! Då är det kanske därför jag haft så erbarmerligt svårt med sömnen sedan jag vart tvingad att byta från tryptizolen till Saroten!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mariadottir
2013-01-08 16:05
#6

Det är inte alls omöjligt Simson! Kanske är bra att ta upp det med din läkare.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

Annons:
mongu
2013-01-08 19:06
#7

Egentligen ska det inte kunna va den anledningen då det är precis samma verksamma substans i Saroten som i Tryptizol. Det som skiljer är olika bindemedel och liknanande.

Men det är ju olika från person till person.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Simson
2013-01-08 20:23
#8

Det är lika med Tradolan som jag har. En massa biverkningar. Bara en variant av den mår jag "bra" på så jag är konstig…min mor reagerade konstigt på alla möjliga vis så jag är nog släkt med henne… Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

hellah
2013-01-09 11:54
#9

#4 Maridotter. Tack, upptäckte nyss det när jag kollade fass. Då måste jag fundera på hur jag ska göra. Sarotenen är  filmdrageerad, så då är den svårare att dela.

Jag får ju tex olika effekt av Panodil och Alvedon, så det är väl trpligt att jag kommer att få det av dessa också. Fler tabletthjälpmedel i Saroten också

[Lilla Fröken]
2013-01-17 13:47
#10

Jag har provat Tryptizol, fick hemska myrkrypningar och läkaren sa att jag då skulle avbryta behandlingen. Provade lägsta dosen några nätter, men det funkade bara inte. Även om det är samma verksamma substans i läkemedel så kan man ha olika biverkningar av dem. T.ex. som Sumatriptan som jag tar mot migrän, en del ger mig biverkningar, en del inte, det är olika på märke.

mongu
2013-01-17 18:52
#11

Det är de olika bindemedlen som man reagerar på, trist för det gör ju att det blir fel för många.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

hellah
2013-01-22 10:57
#12

Mongu, vet du mer om biverkningar av bindemedel?

Jag slutade efter 2 veckor av 2,5 mg Tryptizol varannan kväll, pga biverkningar. Hela mitt vardagsliv (sömn,träning,hushållsarbete) slogs sönder :-(, som jag byggt upp under mycket möda.

Men kände att det skulle kunna finnas något bra, kanske på en tiondel av nivån. Men så små doser finns ju inte :-( Har fortfarande, 1,5 vecka efter att jag slutat, kvar biverkningar.

[Lilla Fröken]
2013-01-22 11:37
#13

#12  har du pratat med din läkare om det finns andra alternativ?

Annons:
mongu
2013-01-22 17:59
#14

Tyvärr så vet jag inte det hellah. Det jag vet är att det alltid är samma verksamma substans när ett läkemedel byts mot ett annat, annars får inte apoteken byta. Samma när som nu Tryptizolen inte finns så är det Saroten med samma verksamma substans.

Men som sagt bindemedlen i tabletterna kan vara olika.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: