Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 54855 ggr
Tessen
5/31/12, 10:16 AM

Knakande leder och ryggrad.

Är det någon annan som upplever att deras leder ofta knäpper och knakar? Det kan vara allt ifrån att man trycker till ena fingret så smäller det, men samma när jag legat stilla en stund och ska gå upp så kan det smälla till i ena höften eller i bäckenet. Om jag rör axlarna, handlederna och fotlederna på vissa sätt så knakar dom och knastrar som om det vore grus i dom, speciellt handlederna. Nacken kan knaka till rejält ibland vilket är obehagligt.

Jag skulle nog eg behöva gå till en kiropraktor varannan vecka för kotorna ligger åt alla håll och kanter. Vilket ofta gör att jag känner en tryckande smärta längs ryggraden. Då jag absolut inte har råd att gå till kiropraktorn mer än när det känns absolut akut att något verkligen ligger fel, ibland har jag inte ens råd då, så brukar en kompis trycka ut bröstryggen på mig om vi varit ute och gått en sväng, gått i affärer eller liknande för då kommer alltid den tryckande känslan i bröstryggen och när han trycker på båda sidorna om ryggraden (aldrig mitt på) så kan det smälla till på upp emot 8 - 10 ställen sen känns det lite bättre någr timmar.

Jag har fått Fibrodiagnos av 2 olika läkare nu. Men vad jag vet är detta inte några Fibro-symptom. Kanske har jag bara ömtåliga leder som jag belastar fel när jag har ont och ryggproblemen kanske bara beror på skoliosen. Men är det någon som känner igen detta?

Vet inte om jag lagt i rätt grupp, flytt om det är fel.

/T

Annons:
Chestnut
5/31/12, 4:04 PM
#1

Är du överrörlig? T ex nå golvet med fingrarna utan att böja på knäna? Kan tummen nudda underarmen? (finns flera exempel på hur man kolla överrörlighet).

Med tanke på att du har skolios och "ledknak" låter det som om du tillhör gruppen som fått feldiagnos och kanske har HMS istället för fibromyalgi.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
5/31/12, 4:21 PM
#2

nej, det knakar inte och knäpper hos mig, förutom någon enstaka gång om jag är hos sjukgymnasten/läkaren och det ska undersökas, då kan det knaka till i knän och axlar, men inte till vardags så att säga. jo, när jag träningscyklar, då knakar det i ena knät, men det gör inte ont.

TjockaBerta
5/31/12, 5:22 PM
#3

Jag har precis som du. Om allt är rätt så har jag itne ont på det sättet. Jag känner direkt om någon kota hakar upp sig. Nu går det nästan inte att manipulera mig längre. Det sitter så hårt att det bara inte går och jag kan knappt andas längre.

Mina bekanta har också tryckt på mig men det går inte längre.

>>>Malum domesticum<<<

Tessen
5/31/12, 6:46 PM
#4

#1 Jag har tränat yoga i många år så att jag lätt kan nå golvet utan att böja knäna tror jag väl inte beror på överrörlighet. Men ja, tummarna får jag ner mot underarmen. Läkarna har även sagt för länge sedan att jag är överrörlig i knäna så att ledbanden dragits ut och det är därför mina knän gjort ont länge.

Skoliosen är jag född med och att det knäpper, knakar och låter som jag har grus i lederna har funnits där så länge jag kan minnas, det har dock blivit mkt värre i höfter och bäcken senaste året. Ska på återbesök den 26e juni så får väl ta upp det med läkaren då. Är det ungefär samma symptom och behandling som Fibro? Finns det någon sida där man kan läsa mer om HMS?

/T

Tessen
5/31/12, 6:55 PM
#5

#2 Okej, det är bara i ryggraden det kan göra ont, det andra känns mest lite obehagligt om det knakar i t ex bäckenet om jag flyttar ena benet när jag är nyvaken.

#3 jag kanske uttryckte mig fel, jag har inte direkt ont av det mer än obehagskänslor och liknande när det knakar och låter som grus i lederna, det är mer när det verkligen känns att något ligger fel i ryggen vilket det kan göra ibland så att en kiropraktor måste ta loss det genom att använda elbehandling på musklerna runt om kotan som låt sig eller lagt sig fel, sen massera, allt för att mjuka upp musklerna eftersom dom stelnar för att stabilisera upp ryggraden, sen efter det får dom trycka, bända och bryta i mig vilket är någon smärtblandad njutning för när dom tar i mig gör det ont, men när det knakar till i kotorna så släpper så otroligt mycket spänningar i hela kroppen. Det är bara lättare kompressioner jag får när jag gått lite för mycket eller stått för länge som en vän kan trycka loss på mig. Men då kan det smälla till på ganska många ställen i bröstryggen och upp emot nacken.

/T

Chestnut
5/31/12, 7:01 PM
#6

#4 Finns flera artiklar på Hypermobilitet iFokus kring detta. GladDenna till exempel är en enkel uppställning över de vanligaste symptomen hos barn med HMS-diagnos.

Att du är överrörlig, vad jag förstått relativt ung och har medfödd skolios pekar absolut för att du har någon överrörlighetsproblematik i grunden typ HMS (hypermobilitetssyndrom) eller kanske till och med EDS (Ehlers-Danlos Syndrom). Även knäbesvären talar mycket starkt för att du har HMS/EDS.

Är ungefär samma symptom delvis med smärta men många HMSare har dessutom problem med huden (hyperelastisk, sammetslen, mycket bristningar etc) och för EDS diagnos krävs överrörlighet + hudbesvär som ovan + sköra kärl (mycket blåmärken, riklig mens mm) + släkthistoria på liknande besvär då det är en ärftlig sjukdom (nymutationer förekommer). Behandlingen skiljer sig väsentligt från den vid fibromyalgi.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Tessen
5/31/12, 7:24 PM
#8

#6 Okej tack så mycket för tipset. Jag är väl inte särskilt gammal (även om kroppen känns som 70 vissa dagar), fyller 27 om 2 månader.

Jag har kritvit och enligt många väldigt len hud, om den är mer elastisk än på andra vet jag inte men jag kan ta tag i och dra ut huden en bit på händer och på magen(är ganska smal), men det gör väldigt ont och det är inget jag märkt av att jag har mer elastisk hud än andra.  Bristningar har jag bara några på höfterna från att jag gick upp 14kg på en sådär 4- 5 månade av en medicin vilket vem som helst skulle få av en sån viktuppgång.

Blåmärken har jag ofta, men det ses ju även på många med Fibro då man knappt behöver stöta emot något innan man fått ett nytt färgglatt märke. Mamma har överrörliga knä, kan få in tummarna mot handlederna och har blåmärken hon också. Men hon har ingen sån extrem smärta i kroppen som aldrig släpper, och heller inte dom sömnproblemen eller tröttheten jag har.

Men att jag har överrörliga knän står i min journal och ändå har två läkare satt diagnosen Fibro. Men jag ska läsa mer om det och sen ta upp det med läkaren när jag ska dit nästa gång,

/T

TjockaBerta
5/31/12, 7:26 PM
#9

Jag har nog snarare EDS. Menjag orkade inte tjafsa längre när  FKs utredande läkare ville sätta diagnos fibromyalgi.

'Jag kanske har båda.

>>>Malum domesticum<<<

Tessen
5/31/12, 7:38 PM
#10

Jag tycker att fler symptom stämmer in på mig vad gäller Fibro än HMS. Men vad vet jag, är ju inte läkare och känner bara vad jag känner och tyvärr stämmer väldigt mycket in vad gäller Fibro. Allt för mycket för att jag ska tro att 2 läkare satt fel diagnos när dom vet att jag har överrörliga knän. Men ska ändå prata med läkaren om det finns någon risk att dom satt fel diagnos, vilket jag inte tror. Men lika bra att fråga.

/T

Chestnut
5/31/12, 9:19 PM
#11

#8 Många läkare känner övht inte till HMS och EDS tror dem är så hiskeligt ovanligt så att det inte existerar. Är jättevanligt att man får fibrodiagnos först och sedan HMS/EDS diagnos när man träffar en läkare som stött på syndromet tidigare. Eftersom överrörlighet i sig inte är något sjukligt (5-20% av världens befolkning är hypermobila i en eller flera leder) men överrörlighet + smärta = HMS har många läkare svårt att få ihop pusslet.

För mig låter du verkligen som att du har HMS. Sen kan man ju ha fibro och HMS.

Ökad blödningsbenägenhet (blåmärken) är inte ett fibrosymptom utan pekar väl snarare mot möjlig feldiagnostik.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tessen
5/31/12, 9:48 PM
#12

#11 Här bland "Hud- Hår- och nagelrelaterade symptom" står det "Lätt att få blåmärken och skärsår" och jag skär sönder mig på allt möjligt som knappt är vasst likväl som jag får blåmärken om jag bär en kasse med en mjölkpaket i t ex och det stöter emot så ha jag nytt märke.

Men av dom symptom som står där så stämmer alldeles för många in för att det ska vara ett rent sammanträffande. Men vem vet, någon läkare kanske ändrar min diagnos nån gång.

Nu ska jag försöka sova medan både huvudet och kroppen är trött eftersom det sällan är så pga Insomnia som följdsjukdom/del av min kroniska PTSS. Så lika bra att passa på att vila.

/T

Chestnut
5/31/12, 10:00 PM
#13

#12 Och det är jag väl medveten om står där men sorgligt nog har fibromyalgiförbundet fel. T o m några läkare har skrivit till dem och påpekat detta men av någon anledning har det ej blivit ändrat. Är flera saker på deras lista som ej stämmer utan bör föranledda misstanke om diff. diagnos, exempelvis HMS.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Tessen
6/1/12, 5:42 AM
#14

#13 Nog för att läkaren sa att mycket på den sidan är fel, men trodde knappast listan på symptom vad fel. Men men.. både mamma och jag får lätt blåmärken och har utslitna knän och hon har som sagt inga smärtor eller sömnproblem så det är inget som går i släkten iaf. Det började i ländryggen, innan jag fick problem med lederna och jag reagerar på 17 av 18 triggerpunkter och har ont i dagar efter sån undersökning. Men jag vet inte, det kan vara Fibro, HMS/EDS eller så är något absolut helt annat. Det är inte som att man kan ta ett blodprov och kolla vilken sjukdom det är direkt.

/T

IaMiaMaria
6/20/12, 4:46 PM
#15

Ang knakningar så knakar jag precis överallt. Stiger jag upp ur soffan efter att suttit där en stund så knakar det i höfterna, knäna och i fötterna när jag går.

Min ena höft "klonkar" vid varje steg jag tar och har nu börjat göra jätte ont efter ca 10 minuters promenad =( Är född med luxation i den.

Då jag vrider på huvudet så smäller det i nacken. Samt som du beskriver så låter det som att jag har grus under skulderbladen.

Ibalnd kan jag få plötligt ont i handen eller handleden och kan då behöva knäcka till den för att smärtan ska släppa.

Jag är rejält överrörlig i fotleder, samt översträcker knäna.

Har ingen diagnos mer än att min värk anses vara pyskosomatisk.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
6/20/12, 10:25 PM
#16

#15 Tittat något på EDS/HMS, med tanke på att du föddes med en höft ur led?

överrörlighet + långvarig smärta = HMS.

Med vänliga hälsningar
Chess

IaMiaMaria
6/20/12, 10:56 PM
#17

#16 Jo har läst lite om det, stämmer till viss del, men är inte så överrörlig överallt så jag tror inte jag får tillräcklick med poäng enligt skalan.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
6/20/12, 11:00 PM
#18

#17 Inte ens för att uppfylla HMS kriterier? Har du varit mera överrörlig tidigare och nu stelnat med åren? Tycker absolut att det är sådant du ska ta upp med läkare så att du får rätt diagnos på din smärta. Om jag inte minns fel har du IIH också? Finns ett samband mellan hms/eds och chiari missbildning som kan ge IIH.

Med vänliga hälsningar
Chess

IaMiaMaria
6/21/12, 4:03 PM
#19

#18 Jo jag kunde göra mer som barn än nu, det som inte stämmer är väl det att jag kan inte få tummen till underarmen samt lyfta lillfingret 30 %. Men förut kunde jag tex utan problem sätta händerna i golvet då jag stog, nu nuddar jag bara med fingertopparna då det gör så ont i knäna och höfterna att börja sig så.

Jo det stämmer att jag har IIH, enligt läkarna så syns det inget på mina röntgenbilder, har ändå gjort 3 mrt så tycker att de borde upptäckt om jag har en missbildning då. Men det var intressant info som jag har läst lite om Glad

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Chestnut
6/21/12, 9:30 PM
#20

#19 Nu är jag lite utanför mitt kunskapsområde men vill minnas att en del chiarimissbildningar endast syns om man gör MRT av hjärnan + nacken då missbildningen sitter såpass långt ner, var något prat om det i höstas när mina röntgenplåtar såg normala ut. Iofs gjorde jag bara en DT-hjärna, inte MR.

Nudda golvet med raka ben + översträcka knäna + översträcka armbågarna = 5 poäng vilket är fullt tillräckligt för HMS diagnos ihop med övriga symptom. Beightonskalan är långt ifrån perfekt och jag till exempel är jätteöverrörlig i fotleder och höfter men inte särskilt mycket i armbågarna (är på gränsen där).

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Keramikfibblaren
4/2/22, 10:27 AM
#21

#0:
Såg att det var länge sedan du skrev. Jag har precis samma symtom. Har haft de sen jag blev tonåring och är nu 51 år. Har du hittat vad det är du har? Har du fått ordning på det? Jag letar fortfarande svar och går regelbundet till kiropraktorn för att "lossa" lederna som fastnar. //Anna

Upp till toppen
Annons: