Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 9937 ggr
[Maine]
7/14/11, 6:39 PM

Tramadol

Jag har både Tramadol Actavis och Tramadol Hexal hemma, 50mg. Enligt Fass innehåller de samma verksamma ämne, men ändå så är det helt olika "vanliga doser" på dem. Undrar varför?

Actavis = 1-2 kapslar 3-4 ggr dagl

Hexal = 1 kapsel 3 ggr dagl

Annons:
Malinsson
7/14/11, 6:46 PM
#1

Men vad underligt. Nästan så det är läge att ringa Läkemedelsupplysningen. (Om man är som mig och inte kan hejda sig. ;) )

[Maine]
7/14/11, 6:50 PM
#2

#1  Lika nyfiken som jag? Flört

Malinsson
7/14/11, 6:56 PM
#3

Haha, typ Skrattande

[Maine]
7/14/11, 7:12 PM
#4

Cool

mongu
7/14/11, 8:07 PM
#5

Ingen aning för det borde va lika då den verksamma substansen är samma. På Tramadol Actavis står det att man inte ska överskrida 8 kapslar per dygn/ 400 mg per dygn.

Det står inget sånt på Tramadol Hexal så det är ju en skillnad på 250 mg per dygn om man skulle ta fulldos av de båda.

Skumt tycker jag, kolla gärna upp det så får vi veta vad som ligger bakom skillnaden.

Många gånger ser man nog inte detta om man inte som du råkar ha båda hemma samtidigt och läser på båda.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

cajzzza
7/17/11, 11:02 AM
#6

Detta var intressant.

Min första fundering var, att Hexal var den depottablett…
Men både Actavis och Hexal finns även som det.

Däremot kunde man se på fass att Hexal finns som både 50mg och 100 mg. Och tar man 100mg 3 ggr/dag så närmar man sig dosen på Actavis….
Men det är ändå kostigt…

Är det någon som ringt läkemedelsupplysningen?

Annons:
mongu
7/17/11, 3:58 PM
#7

Det är ju samma sorts tablett för de jag tittade på var depottabletter  båda. Annars så klart att det kan va skillnad.

Men konstigt är det. Har inte ringt till läkemedelsupplysningen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

MsJess
7/18/11, 8:21 PM
#8

Som jag har förstått det är Hexal långtidsverkande, dvs släpper ifrån sig lite åt gången. Actavis är en mer aktiv tablett som ger full effekt efter en stund. 
Hexal har man som en kur (ex min sambo mot ett envist ryggskott) medans Actavis tas vid behov (ex jag mot fibro och annan smärta).

Det kanske finns fler skillnader men detta är vad jag fått höra av min läkare Glad

/Jess

[Maine]
7/18/11, 8:36 PM
#9

#8  Enligt Fass så är det inte så, och det är ingen information jag fått heller. Om de skulle vara långtidsverkande så heter de väl Retard?

Nej, Hexal och Actavis är olika tillverkare bara helt enkelt. Eller?

Chestnut
7/18/11, 9:29 PM
#10

Hexal och Actavis är bara olika tillverkare, stämmer bra. Var det på "klisterlappen", din personliga dosering där det står olika doser? I så fall kan det helt enkelt röra sig om en glömsk läkare.

Med vänliga hälsningar
Chess

MsJess
7/18/11, 9:35 PM
#11

Se där ja, dags att byta läkare känns det som Obestämd
Undrar om han bara drog till med något eller om han faktiskt inte visste skillnaden själv..

Skönt att ni andra fanns och täckte upp med riktig info Glad

[Maine]
7/18/11, 10:02 PM
#12

#10  Jag har citerat "de vanliga ordinationerna" på Fass.se (#0)

Och därefter har då också läkarna skrivit sina ordinationer till mig, ser det ut som.

#11  Ibland kan man ju undra hur läkarna tänker. En läkare sa till mig att Panodil Forte var bättre än Alvedon Forte.. Obestämd Det är nog bra att dubbelkolla med Fass, det gör jag alltid med nya mediciner.

Upp till toppen
Annons: