Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 15059 ggr
[Maine]
2011-06-11 00:25

Norspan

Någon som använder eller har använt det plåstret? Vad tyckte du om det?

Jag har fått det utskrivet, men tycker att det verkar vara en hel del biverkningar jämfört med Citodon.

Annons:
[Maine]
2011-06-12 09:06
#1

Många som läst, men ingen har testat? Hmm, det kanske inte är så vanligt att detta blir utskrivet?

Nu har jag i alla fall satt på ett plåster på 5mg, så får jag se vad som händer. Fungerar det? Med eller utan värre biverkningar?

[Maine]
2011-06-12 14:51
#2

Hade mer värk idag än vanligt efter träning och städning. Efter tre timmar med plåstret gav jag upp, då nacke och huvud höll på att sprängas av värk. Tog mina två Citodon, och det kapade toppen inom kort. Så nu blir det inget mer plåster.

Malinsson
2011-06-12 15:48
#3

Lät inte alls skönt. Men ibland reagerar man olika på medicin, vid olika tillfällen. I alla fall jag. Kanske en idé att prova någon gång till och se om det blir likadant varje gång?

Ladydragon
2011-06-12 15:53
#4

har du inte fått instruktioner hur du ska använda plåstret?

enligt Fass så tar det 3 dagar innan full effekt nås och plåstret ska sitta på 7 dagar

står även att i början så kan man behöva komplettera med andra smärtstillande

jag hade gärna provat plåstret men först så måste jag hitta en läkare som är villig o skriva ut det åt mig

[Maine]
2011-06-12 17:31
#5

#3  OM jag skulle testa igen, då ska jag inte göra det när jag har som mest värk.

#4  Visst har jag fått det! Men om jag har en dundervärk, och det inte hjälper då jag behöver det, då tar jag mina vanliga Citodon. Och nu har jag dagar framför mig då jag behöver använda bilen, och vill inte riskera att få några hemska biverkningar, om jag kombinerar det och tar full dos Citodon.

Dessutom så fick jag faktiskt lite klåda, men det var inte därför jag avlägsnade den. Har lite plåsteröverkänslighet

Jag tycker för övrigt att det var skrämmande mycket biverkningar. Jag hoppas att jag får testa Norgesic istället.

Malinsson
2011-06-12 17:41
#6

Hoppas bara att du tycker att Norgesic hjälper i så fall. Det är ju inte alls så starkt.

Annons:
[Maine]
2011-06-12 17:45
#7

#6  För min del skulle det hjälpa enormt om muskelvärken i nacke och axlar kunde lindras, det är mitt största problem/funktionshinder. För övrigt så skulle jag kunna ta Alvedon oftare. Men det är just denna värk som jag behöver kapa toppen på, och det gör inte Alvedon.

Malinsson
2011-06-12 18:22
#8

Mm, tror helt klart att det vore värt att testa, speciellt med tanke på att de inte är så starka. Jag håller tummarna för att du får prova och att de hjälper.

[Maine]
2011-06-12 18:24
#9

#8  Tack, ja jag ska diskutera lite mer med läkaren. Glad

mongu
2011-06-12 20:43
#10

Du kan inte helt avskriva Norspan efter 3 timmar då det ju tar tid innan du når full effekt av plåstren.

Kanske inte plåster är din grej om du inte har tid att vänta tills effekten hinner bli så bra som möjligt.

Har själv haft plåster när min rygg var som värst det var vad som hjälpte mig att klara av smärtan. Fast man måste upp i koncentration av läkemedlet precis som vid alla medicinbyten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-06-12 21:06
#11

#10  Jo det kan jag Flört. Den värken som jag hade då var väldigt intensiv, och då jag inte blev hjälpt inom tre timmar, så vågade jag inte chansa med Citodon som tillägg.

Om jag ska ha ett läkemedel som behöver tre dygn på sig att verka, så är det inget för mig. Jag behöver ha något för att ta den värsta värken som uppstår till och från. Jag har inte så ont varje dag, utan det är när jag ansträngt mig, vilket jag har gjort några dagar.

mongu
2011-06-12 23:42
#12

De allra flesta läkemedel behöver en viss tid på sig för att verka optimalt. Det går inte på en eller två timmar för de allra flesta om man inte menar läkemedel så är mer snabbverkande.

Norspan och liknande mediciner måste man ha tålamod för att komma upp till en lagom dos. För det är olika för oss alla vad som är lagom. För en räcker det med lägsta dos medans andra behöver höga doser.

Det var väl tänkt att du skulle ta Norspan ihop med Alvedon, eller hur? Så du har läkemedel som har effekt på dels perifera smärtor som på kraftigare smärta?

Vet inte om du har haft nåt annat just nu som bara hjälpt lite men som du tagit regelbundet för i så fall skulle kanske Norspan sättas in och det andra läkemedlet sättas ut. För att komma upp i lagom dos för just dig.

Om du anser dig kunna avskriva Norspan helt så är det inte den typen av mediciner du behöver.

Du skrev att "om ett läkemedel behöver tre dygn på sig att verka så är det inget för dig"

Tyvärr så kanske det i så fall inte finns några läkemedel som är nåt för dig. För de allra, allra flesta behöver en viss tid för att hjälpa och komma upp i rätt dosering.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
2011-06-13 02:39
#13

som jag förstår det så fungerar Norspan plåsterna så att dom dämpar smärtan på lång sikt och gör att smärtorna minskar eller försvinner 
och du skulle oxå slippa få så himla ont när du gör något ansträngande

sen blir jag lite mörkrädd då du verkar inte ha fått någon vettig information om hur du ska ta dom och vad du kan förvänta dig utav dom
extra beklagligt är det att din läkare så lättvindigt skriver ut något som är väldigt beroendeframkallande

sen måste du tänka på bara för att du ryckte bort plåstret för tidigt så har du ju kvar medicinen i blodet ett antal timmar
rådfrågade du någon innan du tog Citodon eller gissade du bara?
man ska inte blanda Citodon och Norspan

o listan över biverkningar är inte speciellt hårresande många gånger får man knappt några av dom biverkningarna 
Citodon har i för sig en rätt kort lista utav biverkningar men man kan få betydligt fler än vad det står där

jag råder dig till att alltid läsa Fass om dina läkemedel och har du fler frågor och funderingar så kontakta din läkare sjukvårdrådgivningen Läkemedelsupplysningen eller Apoteket

tur det gick bra den här gången i alla fall men nästa gång kanske det går illa så läs på och fråga hellre 1 gång för mycket än för lite

Annons:
[Maine]
2011-06-13 03:26
#14

#13 Lättvindigt? Jag har ätit Citodon i fyra år nu, så jag tycker inte att det var lättvindigt. Och jag fick fyra plåster till att börja med.

Jag läser ALLTID Fass innan jag tar något nytt läkemedel. Kan liksom inte förstå varför ni tror att jag är helt ovetande om detta plåster.

Det jag efterlyste vid senaste läkarbesöket var något som hjälpte den mer akuta smärta som uppkommer vid ansträngning, och nu vid träningen. Så detta blev lite fel, men det är inget som inte kan rättas till. Annars kör jag på Citodon i fortsättningen med.

Och jo, jag kunde använda Norspan och använda Citodon vid behov.

Nu tycker jag allt att ni låter lite negativa.Flört

Rita-S
2011-06-14 13:41
#15

Det kanske var så tänkt att om det tar tre dygn varända gång man tar medlet och så vidare?

Nu har jag ingen egen erfarenhet med Norspan plåster, men jag har en kompis som har tagit det nu en tid efter sin operation i knäet. Hon fick norspanplåstren och skulle ta en varje dag nu en tid. I början med komplement medans hon var på sjukhuset av tabletter, dock vet jag inte vilka.

För henne fungerade norspan rätt bra, dock den första veckan var såpass mycket värk att plåstret ensam hade inte hjälpt alls .

Tror det är planerat så att norspanplåster skal användas över en längre tid än bara "för dagen" så att om man vet man har regelbundna perioder på någon vecka eller mer kan man ha plåstren medans om man bara skall ta topparna just den dagen kan det kanske vara behov för annan form av smärtlindring.

Jag hoppas iaf att du hittar något som kan hjälpa dig med topparna!
Själv har jag citodon för dom sämsta dagarna, medans när jag behöver ta lite toppar någon gång tar jag två voltaren och två alvedon. Detta fungerar bra for mig.
Nu är det inte så att jag har behov att ta mediciner på daglig basis utan det blir några gånger under en månad, sällant på sommarn.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2011-06-14 15:27
#16

Ja Rita Norpan är inte ett läkemedel som man kan ha enbart v.b. utan som du säger under en längre tid. Vid långvarig smärta.

Det tar ju ett tag att få upp koncentrationen i kroppen och det måste man va medveten om när man börjar ta medicinen vad det nu än är. Det ska läkare och apotekspersonal tala om.

Sen behöver man särskilt i starten med Norspan och en hel del andra läkemedel ha andra som man kan ta till som v.b. mediciner.

Reagerade du inte själv på att du fick smärtplåsterP Maine? För det är ju en läkemedelsform för långvarit smärta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-06-14 16:50
#17

#16  Vi pratade om ett annat läkemedel och då frågade hon om jag kunde tänka mig att prova plåstret. Men det gav inte mig den effekt jag behöver. Nästa vecka ringer läkaren mig för uppföljning och då får vi diskutera vidare.

Jag vet inte, men det verkar som att du mongu, tvivlar på mig och mina åsikter och vilken info jag fått? Om inte, så har jag missuppfattat dig.

Jag behöver något som tar de värsta topparna. Jag behöver inte stark medicin dygnet runt, men något vid de mest akuta tillfällena. Nu finns det inget annat än Alvedon och Citodon att välja på, så då blir det C. Det vore bra om jag kunde använda Alvedon 665mg, och kanske ha komplement till det. Ska prata med läkaren. Annars får jag väl tuffa på som jag gör nu och har gjort i några år.

mongu
2011-06-14 16:59
#18

Tvivlar inte på dig men det är konstigt att läkaren ger dig plåster för att kapa dom värsta topparna. För plåster är mera för de långvariga smärtorna som behöver nån starkare medicin. Alltså ingen v.b. medicin.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-06-14 17:06
#19

#18  Hon tänkte som så att det har fungerat bra på många fibropatienter, och frågade om jag ville testa. Sedan kunde jag använda Citodon och Celebra som komplement.

Rita-S
2011-06-14 20:56
#20

har du fått rådet att att använda citodonen tillsammans med alvedon? Det fick iaf jag, att jag kunde ta en till två citodon av den styrkan jag har tillsammans med en till två vanliga alvedon.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Maine]
2011-06-14 21:27
#21

#20 Nej, jag har alltid blivit tillsagd att inte överskrida 4g per dygn. Jag tar antingen Citodon eller Alvedon, eller rättare sagt, nuförtiden enbart Citodon. Så jag får hålla koll hela tiden så jag inte tar mer än maxdosen.

FunnyFlyer
2011-06-16 14:27
#22

Jag har använt plåstret i 2 år och är det tacksam för oerhört mycket :)

det har hjälp mej väldigt mycket. de 3 första dagarna mådde jag illa av det men efter det har allt bara varit positivt. häng inte upp er så mycket på vad det står i fass angående biverkningarna, det är ju inte så att det alltid stämmer eller att man automagiskt får alla.

jag kompleterar mitt plåster med panocod 3 st per dag. och det funkar. hoppa det kommer funka för dej med!!!

[Maine]
2011-06-16 14:34
#23

Jag kommer inte att testa plåstret mer.. Flört Kul att höra åsikter från någon som testat/använder det ialla fall!

pat_08
2012-01-16 15:32
#24

Nu vill min husläkare att jag ska börja med Norspanplåster istället för tramadol som jag äter 50 mg 3 ggr/dag. Tramadolen fungerar så bra på mig att jag förstår inte varför jag inte får fortsätta med det; har haft det nu i ca 3 år och är lite rädd att börja med Norspan som kanske inte har samma antidepressiv verkan vilket jag behöver. Kan man kompinera Norspan med lågdos av tramadol?

mayolica
2012-01-19 12:42
#25

Detta verkar lite konstigt? För det första så är Norspan ingen behovsmedicin för tillfällig smärta  som tex citodon,den är till för att få regelbunden smärtlindring under längre tid.

Verkar oxå konstigt att du skulle ta Citodon samtidigt? Dom krockar,Alvedon passar bättre.

Har inte provat  Norspan men Temgesic,som innehåller samma verksamma ämne(buprenorfin) fast i tabletter. Av alla värktabletter har dom varit bäst hittills.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: