Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 57945 ggr
Jenny-B
2007-10-03 21:31

Ont under fötterna?!

Hejsan. Jag har problem med att jag har så ont under fötterna. Speciellt på morgonen när jag går upp. Känns alldeles ömt och jag har svårt att gå. Det lättar efter ett tag men kommer tbx då och då under dagen. Är det något som hör till fibro? Någon annan som har samma besvär?

Kram Jenny

Annons:
Mettan
2007-10-03 21:41
#1

Jodå, det är väldigt vanligt. Just nu har jqag haft det en tid och de senaste dagarna har det varit rent tokigt. Ska se om det hjälper att sitta med fötterna i vatten en stund, för de känns ganska svullna under "trampdynorna". Men de ser inte svullna ut, det bara känns så. Obehagligt att röra på tårna är det, eftersom det "tar emot" helt enkelt.

Jenny-B
2007-10-03 21:46
#2

Jag misstänkte att det hörde ihop men var inte säker! Idag känns hela jag svullen, men som vanligt syns det inget. Hade nästan varit bättre att det syntes, för då kanske folk kunde förstå att man har ont och inte känner sig bra.

Kram Jenny

Nenne
2007-10-05 02:41
#3

Japp lika här, men det kommer och går. Jag kom på att det hjälper inte med att "Vila bort" värken utan det var bara ett sätt för mig at t få det att släppa och det var att pina mig själv. Ut och gå.. varje dag.. tillslut klingade det av.. inte gå så man blir helt slut utan lite i taget. Så att man "Tränar" bort det försiktigt. Raka motsattsen till vad man vill göra.. helst undvika att gå på onda fötter. Ha bra skor med sviktande sula. (Det var ett råd jag fått av min svägerska som är sjukterapeft)

TantAlma
2007-10-06 19:44
#4

massage linement är skönt att ha när det känns svullet.

mudkip
2007-10-07 12:51
#5

jag kan inte "träna" bort det. tvärtom. när jag gått en stund blir det bara värre och värre till slut vill jag inte sätta ner fötterna alls. har inte hittat nåt som lindrar..men det e inte så vanligt som man tror ..en del har det..visst.men många har "klarat" sig

Jenny-B
2007-10-07 13:36
#6

"Träning" funkar inte för mig häller. Är jag ute ochpromenerar så vet jag inte hur jag skall komma hem ibland, så ont gör det. Det är jobbigt men jag haoppas att man hittar något som kan lindra det.

Kram Jenny

Annons:
anki1
2007-10-07 19:00
#7

Jag får oxå ont under fotbladen, då oftast i de främre fotvalven (trampdynan) jag brukar massera och trycka upp fotvalven. Ibland gör jag "hemmagjorda" inlägg i mina skor. Jag sätter fast 2 st plåster i skorna, just där de främre fotvalven är (där det inte är nåt avtryck efter foten). Det brukar ta bort smärtan. DEt är nog väldigt individuellt hur många och var man ska sätta "inläggen", prova med att plåstra på foten, så vet du var i skon den ska sättas.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Hopi
2007-10-07 22:07
#8

Ja jösses ja.. vad ont det ofta gör under fötterna.. Har hundar, så jag måste gå promenader ändå, fast det gör så ont så jag inte vet hur jag ska kunna gå.. Men hundarna måste ju ut o gå.. så jag har inget val.. Men går kortare när det är för illa o går längre när det är bättre.

pottsorken
2007-10-10 23:33
#9

är också jämt svullen under fötterna och det gör ont när man ska gå

isnornin
2007-10-12 13:07
#10

Jag har också ont i fötterna o under, fotbad, massage, zonterapi o liknande tycker jag kan vara bra:)

MVH Isnornin

Ham-Madam
2007-10-12 16:38
#11

trodde inte träning skulle funka för mej heller då beröring gjorde så in i bomben ont.

var envis å behandlade fötterna var dag med ljummet/varmt fotbad, filade bort förhårdnader.

sen gick jag över till massage med hela handen. senare zonterapi men oj så ont det gjorde, stod bara ut nån 10dels sekund, ökade på den behandlingen dag för dag å underhöll fötterna så det inte bildades nya förhårdnader.

använde sen kruskaveln(brödkavel för tex knäckebröd, gör gropar i brödet)la den på golvet å höll fotsulan mot i början, ökade sen på med att röra foten över .

numera är fötterna nästan värkfria.

känner jag att nåt är på g så kör jag med kruskaveln. funkar vid datan,fikat,tv tittandet osv.

kunde tidigare inte gå på fötterna då de värkte så in i bomben.

massage sulor funkar lika bra som kruskaveln el tofflor med noppad insida/sula.

tror att hålls blodcirkulationen igång så minskar värken i fötterna.

ibland har det gjort så ont att man velat dö men envisheten å hoppet vann å extra plågan gav utdelning.

angelica75
2009-05-14 10:43
#12

Om det gör ont. Det känns som man går på kuller stenar hela tiden. Rynkar på näsan Har svårt att ta sig över golven.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Mollam
2009-05-15 00:04
#13

jag har börjat använda magnetsulor,och har inte ont alls under fötterna längre.

Glad

Annons:
MonicaHansen
2009-05-15 12:04
#14

Japp lika här, men det kommer och går… jag gör så här för att kunna gå upp och gå på fötterna..

Innan jag går ur sängen tar jag på mig ett par lagom mjukhårda stödstrumpor, det är jätteskönt att använda när fötter och ben är som värst..

kan köpas billigt och provas från www.din-k.se

Om jag inte måste till toa först, väntar jag med att gå upp och har vatten och morgonens värktablett på sängbordet som jag tar innan jag går upp..

Ett bra liniment kan också vara till hjälp innan man går upp, eller under dagen.. jag använder gärna Moov Hot/cold..

Det kanske låter tokigt också med tanke på att fötterna känns som svullna ballonger som är ömma som blåmärken, men jag tycker att ett par massage badtofflor typ scholl, med piggar av hård plast under foten som drar igång blodcirkulation hjälper bra..

Kolla dina värden på vårdcentralen om du har någon brist, eller gikt och uteslut annat så kommer du veta om det är fibron.

jecki
2009-05-15 17:05
#15

Har jätteproblem emellanåt med mina fötter och vrister. Hjälper inte att gå,blir bara värre. Jag har beställt tid till ortoped,se om jag kan få hjälp med nåt ilägg i skorna. Man måste ju ialla fall kunna gå Flört

lola45
2009-05-25 16:36
#16

ja det är vanligt. O det är jätte jobbigt. Det hör till fibron.

Det är så kul med denna " vän" som ställer till det för oss. Hahha

men det är bara så att man får acceptera det

LisaAx
2009-05-26 12:40
#17

Jag har fibro och också ont under fötterna och ovan på med. Det värker, svider och hettar och oftast är det värst på morgonen och när jag har varit på någon kort promenad

miffo
2009-05-26 23:51
#18

Ofta när jag kliver upp på morgonen är det som jag har två klumpar till fötter.

Liebre
2009-08-02 03:14
#19

Jag har precis så som andra beskrivit det här med mina fötter. Jag kan knappt gå när jag vaknar och får även ont i fötterna annars också. De känns helt trasiga. Jag har ont i hela kroppen, men fötterna är värst eftersom dem måste jag ju gå på. Står inte ut… Mina fötter är så stela på morgonen och när jag rör dem så "krasar" det i dem. Det känns som om de "rostat fast" och att gå på dem är inte lätt. Är det fler som har så?

Jag har värk nu hela tiden i hela kroppen, mest i bäckenet, nedre delen av ryggen, nacken, händerna och fötterna. Vänster fot känns helt förstörd. De har röntgat och hittar ingenting. Jag har ingen diagnos, men en läkare sa att det kan vara fibromyalgi.

Vad tror ni? Mvh/helene

fibro
2009-08-02 11:09
#20

#19  Visst kan det vara fibro…men oxo nåt annat som har liknande symtomer…Finns ju flera sjukdomar med liknande symtomer, men har du tender pointsen så vet man. Kolla med läkarn.

Säger de lärda….Obestämd

Annons:
helberand
2009-08-03 02:46
#21

Jag känner ofta att det sticker till som nålar på sidan av fötterna.

Ibland känns det som det gör ont helt in i skelettet…

Om jag går för mycket bränns det.

Blir inte klok på den här sjukdommen. Skrikandes

leijasmatte
2009-08-06 06:34
#22

Nej inte är det mycket som man blir klok på när det gäller fibron. Alltid kommer det något nytt som bråkar med en när man tycker att jobbigare kan det inte bli.

kram

fibro
2009-08-06 10:12
#23

Förvånad  Men jag undrar ju…ÄR det verkligen från fibro alltihop kommer??? Jag kan tycka det mesta SKYLLS på fibro, då ingen annat vettig förklaring finns…

mongu
2009-08-06 10:30
#24

# 23 Det är ju det svåra att skilja ut vad som är "hönan och vad som är ägget"

Säkert så skylls mycket på fibro som kan va nåt annat men samtidigt så har ju fibro en rad olika "ansikten" så vad är vad?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
2009-08-06 10:35
#25

#24  Jaa…symtomlistan är ju låååång på fibro…

Men ibland kan jag bli rädd att man drabbats av nåt annat som bara skylls på fibro…som sen senare visar sig vara nåt annat och har blivit jätte sjukt bara för man skyllt på fibro….Förstog du det där??

Nästan lite synd om Herr Fibro som får skit för nästan allt…Obestämd

mongu
2009-08-06 10:45
#26

# 25 Visst är det synd men samtidigt så är Herr Fibro (för det måste väl va en hanSkrikandes) faktsikt orsak till väldigt mycket.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
2009-08-06 10:57
#27

#26  Jaadå, jag tror det är en man som är bitter på kvinnor (och några män) Förvånad

Det är ju övervägande kvinnor som drabbas…

Ja fyy vad det orsakar mycket besvär…

Annons:
spoketlaban
2009-08-10 23:38
#28

Jag ahr också denna problematiken med fötterna. Tycker det är fruktansvärt jobbigt. Det kommer när man minst anar det och sedan hänger det i. Blir jag stressad så blir det 100ggr jäkligare. Är så trött på denna sjukdom.

Skönt att detta forum finns.

Safirblomman
2009-08-20 14:00
#29

Hej! Här är en till som också har väldigt ont under fötterna, särskillt på morgonen, men även ont över huvud taget, svårt med skor som jag inte får ont av. Älskar att gå promenader, men mina onda fötter begränsar mig. Skönt att det finns detta forum, där man märker att man inte är ensam om sina problem.

jecki
2009-09-03 15:54
#30

Fibron har många symtom och även sk "följdsjukdomar" Men man ska inte bara acceptera och skylla på fibron om det dyker upp nåt nytt besvär…det har jag gjort i alla år,men nu har jag gett mej den på at  de får gå igenom hela mej…provtagningar och allt,för att ev utesluta någon annan sjukdom.

Ha det gott//Kram

babo
2009-09-04 11:37
#31

I enlighet med vad #11 skrivit - kanske en "spikmatta" att gå och stå på…?

Kan tänka mig att det gör väldigt ont, förhoppningsvis bara i början…

Jezzz
2009-09-04 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

det här med fötterna… jag bifogar en bild som jag tycker beskriver det fruktansvärt bra…

/Jezzz

ersexn
2009-12-17 00:01
#33

Ja har haft ont i kroppen i väldigt många år, och min VÄRSTA VÄRK sitter faktiskt under fötterna…….Jävligt jobbigt…att ha smärta där 24h! man behöver ju liksom belasta dessa för att överleva! Och, jag är kille, lite halvovanligt………..

Skruttan22
2009-12-18 14:28
#34

ja, det är smärtsamt att ställa sig upp efter att ha suttit ned ett tag. både på morognen och närj jag suttit en stund framflör tv:n efter en aktiv dag .

får stå upp en stund innan jag kan gå iväg. ibland känns det som om något är trasigt i fötterna.

vissa dagar är det lite okej, men sen är det där igen.

och ibland vet inte jag heller hur jag ska ta mig hem när jag gått iväg på prommenad.

Annons:
anki1
2009-12-18 17:25
#35

"Foppatoflor" är skönt att gå med iaf inne och på slät mark.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cackan
2010-06-05 00:09
#36

Har inte fått diagnos fibro men har sökt mycket på det på nätet o hamnade nu här av en slump när jag sökte på "ont i fötterna". Har varit på många kontroller o undersökningar pga värk men inget verkar vara fel. Nu håller mina fötter på att göra mig tokigt, både under o uppe på. Har ont vid hälsenorna och övriga kroppen känns ofta som världens träningsvärk. Värst är det på morgonen eller om jag varit stilla länge. Tyvärr har denna värken gjort att jag inte längre kan promenera som jag vill och med det resultat att jag gått upp i vikt vilket kanske inte heller är så bra.

Tycker ni att detta låter som fibro? Måste söka läkare igen men det känns så jobbigt när jag varit där flera gånger o när inget händer…känns som om dom inte tror mig.

mo12
2010-06-05 01:00
#37

Det var så det började för mig. Jag hade ont under fötterna, kunde knappt gå om jag suttit stilla en stund. jag stapplade fram, men jobbade ändå. Trodde att det kanske var hälsporre, men efter att ha varit till läkare och dom inte hittade nåt fel, blev jag orolig att det var MS eller nåt. Jag blev väl undersökt, men inga fel hittades. Ett år sedan fick jag tennisarmbåge och sen så bröt fibron ut:( Lite svamligt kanske, men jag hoppas du förstår ungefär. Det gick så småningom om i fötterna, men fibron fick jag tyvärr behålla.Lycka till med din fortsatta undersökning.

bluemary
2010-06-08 03:03
#38

Jag får ont under fötterna när jag sitter på sängen med min
laptop i knät. Då så får jag ont i fötterna trots att jag har
fötterna på sängens mjuka underlag.

[marion69]
2010-09-06 18:05
#39

Jag har också väldigt ont i fötterna på morgorna och under vissa tider på dagen.

Jag börjat fundera på om jag kan ha fibro, för jag har även ont i kroppen olika dagar.

pia63
2010-09-07 15:23
#40

Samma här. Ibland är det helt enkelt enklast att krypa på knä ett tag på morgonen - för min del alltså- tills det värsta lagt sej och jag kan stapla kring på de där värkande klumparna som siter därnere*s*

Värktabl o vatten på sägbordet har jag med, men jag vaknar även nattetid av värken.

Promenad ens korta bitar  var länge sedan jag klarade av.

[marion69]
2010-09-07 16:51
#41

Jag vaknar också av värk på nätterna. Svårt att sova Obestämd

Annons:
svenssons
2010-10-15 18:53
#42

Jag har ett stort problem med mina fötter när jag går så är det som man hällt syra under dom samt nån som sticker upp knivar . Jobbigt då jag ska försöka komma ner i vikt samt konditionen blir dårlig . Läkare säger att det är fel på skor men jag kan inte köpa skor för flera hundra kr då jag inte kan jobba pga doftöverkänslighet o förmiskad lungfunktion ,Vissa dagar kan jag inte röra mig pga värk i hela kroppen ,blir kall på fler ställen på krppen samt att jag lider av köldallergi . Min syster har Fibromyalgi så jag börjar tro att jag fått detta också. Finns det fler som har detta .

elisabeth@ratplejs.se

[marion69]
2010-10-15 19:07
#43

Nu har jag tagit reuma-prov och väntar bara på resultatet.

pia63
2010-10-15 20:57
#44

*räcker upp handen* 

 Samma här.. jäkla fötter att kunna värka Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: