Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 21885 ggr
Helsdotter
4/23/08, 6:47 PM

För lite vita blodkroppar?

Ringde o frågade efter mina provsvar i dag. Allt var bra utom vita blodkropparna, de var för lågt. Värdet 2,6 normalt 6-8 sa dr så nu blir det merablodtappning. Han vill ha ett specat prov på de vita o jag fick tid redan i morgon. Brukar inte gå så fort på lab, de brukar ha rätt mycket så nu åker jag mellan att tycka det var en bra dr i alla fall som tar tag i mitt ärende och oro för att det är ngt alvarligt när det går så fort…

Jag har aldrig hört om för låga vita förr, bara för höga, någon som varit med om detta?

Annons:
Rita-S
4/23/08, 7:10 PM
#1

Inte jag iaf, nån annan?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
4/23/08, 7:11 PM
#2

Fast vänta nu, jag har hört från flera håll att många med fibro får sänkt imunförsvar när dom blir sjuka med fibro. Tydligen händer det då att oss med denna diagnosen får sämre imunförsvar, och det är ju dom vita blodkropparna som håller ordning på immunförsvaret?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

rockyboy
4/23/08, 7:54 PM
#3

Jag hade det när jag runt 11 år.Men jag blev inlagd på sjukhus i 3 veckor!Men då visste dom inte först vad det var för nåt.Får du blåmärken som kommer av sig själv?Det fick jag,så för att inte slå mig band dom fast mig i sängen.

Helsdotter
4/23/08, 8:44 PM
#4

Jo, nu närdu säger det.. har inte tänkt så mycket på det men jag har blåmärken då o då som inte gör ont.

Sue_Ellen
4/27/08, 3:20 AM
#5

#1 Om du har för lite vita bld.kroppar så be att få tagit en elfores.i det provet ser man mycket bl.a immunförsvaret.

Helsdotter
4/28/08, 11:10 AM
#6

Jaha, nu har jag fått lämna en dunk urin och ett blodprov för elfores. Känns som jag blivit nästan blodlös med allt de tagit sedan torsdag. Hoppas bara det visar nå't. Vill ha en diagnos, om inte annat så kanske tonårssonen begriper att han faktiskt måste hjälpa till mer. Känner mig bara trött o gnällig i dag. Snuvig ont i halsen och koffeinbrist. Fast den senare håller jag på åtgärda, blir nog gladare när det blir normal nivå på koffeinet.

Annons:
Rita-S
4/28/08, 7:26 PM
#7

Du måste berätta hur det har gått, och vilka svar du får på testerna!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Helsdotter
5/6/08, 4:25 PM
#8

Fick lite svar i dag på proverna. I alla fall på de som var bra :) Och de vita + leverprover får jag prata med dr om, eller vänta tills jag får tid på medicinkliniken som han skickat remiss till.

Mest undrar jag över leverprovet, vet inte om jag fick blod när jag opererade bort blindtarmen. Minns bara att jag fick vara kvar länge på lassa med ett par snälla gamla tanter i samma sal. Jag var 10-12år tror jag. Hur som helst såg jag att man ska kolla för hepatit C om man fått blod mellan 65-91 tror jag det var. A och B har jag hört om, och läst en gång i tiden när jag blev vårdbiträde, men C visste jag inte fanns.

Hoppas det går någotsånär fort att komma till medicin, vill ha någon sorts diagnos på papper, lättare för både barn och AF att inse att jag inte alltid orkar som förut då. I alla fall inbillar jag mig det.

mongu
5/6/08, 6:24 PM
#9

Ta kontakt med den klinik där du blev opad. För då kan du få svar på om du fått blod eller inte. Det är inte vanligt att man behöver det i samband med blindtarmsop. Att du låg kvar länge kan ju varit att vårdtiden var sån då. Nu vet jag ju inte hur länge sen du var inlagd. Men mycket har ju ändrats med hur länge man är inlagd.

Hepatit C är vanlig i Sverige räknar man med att det finns ca 40000 kroniska bärare av sjukdomen. Det finns också flera undergrupper av Hepatit C.

Smittar via blod, sprutor, sprutspetsar. Risken att smittas via sexuella kontakter eller mor till barn vid förlossning bedäms som liten, t.o.m. väldigt liten. : taget från hepatit.se/smittorisker/

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Helsdotter
5/6/08, 9:24 PM
#10

Jag fick vara länge pga infektion i såret. Den höll på spricka när jag kom så det blev akutop här istället för på det stora lassarettet i Boden. Måste vara runt 35- 40 år sedan nu, jag har ju fyllt 50 i julas.

kroniskt-ont
5/7/08, 1:49 PM
#11

Min mamma fick blod 1984 och genom det blodet fick hon Hepatit.Det var väldigt många som blev smittade just vid den tiden och många har fått skadestånd för det.

Men det var ju nått specielt som de gjorde fel på,de testade ej blodet el nått.Tror inte att det är hepatit från din op som liten som spökar,det kan ju vara ett virus eller medecin el nått.

Det e ganska vanligt med virus,min sambo fick det.

Anatinae
9/26/11, 12:02 PM
#12

Helsdotter: hur gick det sen?

Jag har litet lågt värde av vita blodkroppar (strax över 3), men vet inte varför och hittar inte mycket information om det.

Upp till toppen
Annons: