Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 8316 ggr
Konstigabaralillajag
4/3/08, 11:48 PM

gabapentin? Ngn som använt den medicinen?

Fick ett brev från min läkare på smärtkliniken att jag ska trappa ut Tryptizolen och börja medicinera med Gabapentin istället för att se om det kan hjälpa mig mot smärtan…

Blev nojig när jag läste biverkningslistan :( Den var lång

Ngn som äter eller har ätit den medicinen? Hinner inte mycket info när jag söker på den…

Annons:
Rita-S
4/4/08, 12:06 AM
#1

Fass har lite info.
100 mg
300 mg
400 mg

Hela sökningsresultatet här 

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Konstigabaralillajag
4/4/08, 10:11 AM
#2

Fass har jag redan tittat i men jag hittar ingen "information" om personer som ätit den mm. Vill veta vad folk som provat den tycker och upplevt det :)

 Men tack för ditt svar :)

mongu
4/4/08, 11:10 AM
#3

Det är så individuellt vad man får för biverkningar.

Ett tips är att inte läsa alla biverkningar. Ta bara reda på dom allra vanligaste o strunta i dom som kanske drabbar nån enstaka person.

Fråga din läkare om skäl till att detta ska va bättre istället. Våga prova. Tror knappt att läkaren skulle ändra om han inte trodde det skulle bli till det bättre.

Risken för att just du ska få de värsta biverkningarna är ju jätteliten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Konstigabaralillajag
4/4/08, 11:23 AM
#4

Jo, att biverkningarna är individuellt förstår jag men jag skulle vilja veta saker som om den fungerat som medicin mot smärta vid fibromyalgi. Listan med vanliga biverkningar är lång:

dåsighet, trötthet, yrsel, huvudvärk, sömnlöshet, viktökning, aptitlöshet, svullnad, kraftlöshet, ökad aptit, försämrad muskelkoordination, ofrivilliga ögonrörelser (nystagmus), darrningar, minnesförlust, myrkrypningar, muskelryckningar, förstärkta eller försvagade reflexer eller bortfall av reflexer, nedsatt vakenhet, nedsatt koncentrationsförmåga, tankestörningar, talrubbningar, försämrat minne, onormalt sätt att gå, kräkningar, illamående, diarré, muntorrhet, matsmältningsbesvär, förstoppning, buksmärta, tandköttsinflammation, sjukdomskänsla, nervositet, nedstämdhet, förvirring, humörsvängningar, oro, synstörningar såsom dubbelseende och nedsatt syn, ledsmärta, muskelsmärta, ländryggsmärta, benfrakturer, lågt antal vita blodkroppar, kärlutvidgning, högt blodtryck, nästäppa, inflammation i svalget, hosta, klåda, småblödningar i huden, utslag, urinläckage, urinvägsinfektion, impotens.

Söker man på tex google på Tryptizol finns det en uppsjö med personer som skrivit hur de upplevt mediciner, om de blivit hjälpta mm. Men denna mediciner finns inget sådant, därför frågar jag här ifall ngn ätit denna medicin…

Rita-S
4/4/08, 11:55 AM
#5

den kanske är rätt ny i så fall?

Men faktisk, om du kikar på bivärkningar på alvedon är det skrämmande mycket även där. Stirra dig inte blind på listan utan notera dig vad dom kan va, och eventuellt återkom till listan för att reda ut om det är vanligt.
Va även uppmärksam på att riktig många får bivärkningar.. ett tag, sen, när kroppen vant sig vid medikamentet så försvinner en del igjen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Highlandertess
4/4/08, 3:12 PM
#6

Gabapentin är densamma som den tidigare Neurontin. Neurontin har jag haft i många år och den är jättebra! Tyvärr hjälper den bara kortvarigt. Märket Neurontin har nu försvunnit så jag ska övergå till Gabapentin (som är samma sak, som sagt). Enda biverkning jag märkt är att jag kan bli dåsig vissa gånger jag tagit den. Men jag tror det beror på att jag förlorat extra sömn då, för andra gånger blir jag riktigt pigg (jämfört med normalt).

Annons:
Konstigabaralillajag
4/4/08, 3:38 PM
#7

Oh, tack #6 för ditt svar. Då ska jag söka lite på Neurontin och se om jag hittar lite info där… Blir man trött av medicinen på samma sätt som tex Tryptizol?

mongu
4/4/08, 3:43 PM
#8

Tycker att du ska lita på din läkare om han anser att du kanske kan va hjälpt av denna medicin.

Förmodar att du ska smyga in medicinen så du kanske inte alls får några direkta biverkningar.

Tyvärr så stirrar många sig blinda på listan med biverkningar. Då kan man ju gå miste om en medicin som kanske hade hjälpt.

I början av en behandling så känner ju många av nåt på alla mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pisan
4/4/08, 4:45 PM
#9

http://www.ukfibromyalgia.com/forums/viewtopic.php

Hittade en tråd på detta engelska forum om Gabapentin. Där finns svar från flera som tagit detta preparat.

Trevlig helg!!  Glad

Sue_Ellen
4/5/08, 2:27 AM
#11

¤4 inte lite biverkningar där:( Vete sjutton om jag skulle vågat ge mig in på det.

Highlandertess
4/5/08, 3:55 AM
#12

#7 - Jag har inte tagit Tryptizol så jag vet inte…Bästa sättet jag kan beskriva det är lite svävande dåsig. Alltså dåsig på ett bra sätt. Musklerna slappnar av mycket mer. När tabletten går ur känner iaf jag hur musklerna "kryper ihop" igen och blir mer spända. Jag tar dem nämligen inte varje dag utan varvar med värktabletter och smärtstillande. Men p.g.a. neurontin/gabapentin så kan jag under tiden de verkar, röra mig mer. Kan t.o.m. simma utan att få så ont som jag får om jag inte tagit dem :-)

Konstigabaralillajag
4/5/08, 2:30 PM
#13

Det låter för bra för att vara sant :)

Tryptizolen tas för det mesta kvällstid ngn timme innan man gå och lägger sig för man blir trött av den medicinen. Ska kika mer och höra med läkaren eftersom jag har sömnproblem, märker av det nu när jag trappar ut tryptizolen. Svårt att somna och överhuvudtaget klara att sova… Kanske går att komplettera med ngn sömntablett. Får se om sömnproblemen kvarstår när jag börjat med medicinen…

Tack så jättemycket för dina svar!

Annons:
Highlandertess
4/5/08, 4:37 PM
#14

#13 - Lycka till med medicinen! Hoppas det går bra för dig!

indiana
4/5/08, 9:55 PM
#15

Hej jag har fått gabapentin  av min läkare jag åt lyrika före men tyckte inte om dom. Men jag tycker inte om dom här tabletterna heller jag har fått så mycke huvudvärk nästan varje dag och dom hjälper inte alls mot de, och jag har blivit så spänd i käkarna det är jätte jobbigt helst när man ska sova på kvällen. Har även fått svullnads känsla. Jag har provat det här nya migrän nässprajet svindyrt men det funkade inte till min huvudvärk heller så man börja bli desperat det är så jobbigt att ha huvudvärk varje dag.

mongu
4/5/08, 10:50 PM
#16

En bra sak o tänka på när man får en ny medicin är att inte ge upp för tidigt. Det är oftast den första tiden som kan va jobbig. Sen när man är uppe i rätt dos o kroppen vant sig så brukar många biverkningar ge med sig.

Så om ni kan håll ut.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Farwuq
9/27/11, 5:32 PM
#17

Själv tar jag 3x3x300mg Gabapentin/dag detta sedan ett halvt år tillbaks och jag har inte direkt känt av några större biverkningar.

Men så har jag också MS, biverkningarna drunknar nog i symptomen.

FlörtTungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
shiba123
9/14/17, 8:40 PM
#19

Jag tror att det nu är klassat som narkotika då det är mycket beroendeframkallande.  Det kan fungera mycket bra, men den dag man ska sätta ut så kan man bli sängliggande i flera månader. Så ta det försiktigt, det är lika svårt att sätta ut som benso.

Aleya
9/15/17, 8:23 PM
#20

#19 nej. Gabapentin är inte narkotikaklassat. Det är ett antieleptika. Men finns ingen narkotikaklassning. Så vet inte var du fått det från, kollar på fass.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mia-45
9/22/17, 10:18 AM
#21

Fick UVI av Gabapentin. Så nej tack.

Aleya
9/22/17, 10:43 AM
#22

#21 kontrar med att jag hade ett spykalas på bussen och sedan pajade resten av magen. Så jag gav upp. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
9/22/17, 10:43 AM
#23

Jag äter Gabapentin nu sedan någon månad med ganska god effekt på neuropatisk smärta. Jag kombinerar den med morfinplåster .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
9/22/17, 10:50 AM
#24

Men Aleya…hahahah..förlåt att jag skrattar. 🤐
Det kan inte vart för roligt.

hellah
9/22/17, 11:12 AM
#25

"21 vad är UVI?

hellah
9/22/17, 11:16 AM
#26

#15 Lyrica är ett namn på en av alla sorters  gabapentin. Lyrica var den första sorten.

Mia-45
9/22/17, 11:16 AM
#27

#25

Urinvägsinfektion.

Annons:
Aleya
9/22/17, 12:16 PM
#28

#24 man får skratta. Var ju inte kul då det hände. Men gabapentin var bra men synd att jag inte tålde det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hellah
9/23/17, 4:10 PM
#29

borttaget

Maria
9/23/17, 4:13 PM
#30

Vilka doser äter ni?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hellah
9/23/17, 4:21 PM
#31

#26, 15 NEEJ Jag har tänkt fel! Och blandat ihop gabapentin med Pregabalin ( som jag äter) Förlåt alla! kan tyvärr inte ta bort mitt inlägg # 26

Upp till toppen
Annons: