Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 19316 ggr
Zimba
2008-09-02 00:19

Trigger punkter/ Tender Points

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör en tråd ang detta pga det kom en fråga i en annan tråd. 

 Positionen av triggerpunkterna:                        

  1. Nackmuskeln där den fäster vid skallen
  2. Halvvägs mellan nacken och skuldran
  3. Muskeln över övre inre skulderbladet
  4. 2 cm under sidobenet vid armbågen
  5. Övre yttre delen av skinkan
  6. Höftbenet
  7. Ovanför knäet på insidan
  8. Nedanför halsen
  9. Spetsen på bröstbenet

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Annons:
miffo
2008-09-02 00:31
#1

Tack, vad bra. Nu vet jag vart de finns och att det gör ONT när jag trycker lätt på dom ställena

Zimba
2008-09-02 00:40
#2

Ont e inte ens förnamnet Gråter

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

miffo
2008-09-02 00:57
#3

mm relativt till de övriga delarna på kroppen så.

Konstigt vad jag har vant mig med smärtan. Vissa dagar känns smärtfri, men om jag belastar lite fel så känner jag smärtan.

Zimba
2008-09-02 01:01
#4

Men det e väl så med allting, man vänjer sig o vet att det ska va så här, eller??? Rätta mig om jag har fel. Skäms Ja alltså vänjer sig till viss del, när den hemska värken kommer, då vänjer man ju sig inte. E det nån som fattar vad jag menar, det e en smula rörigt i mitt huvud.

Zimba e ovänn med sin hjärna igenTyst

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

miffo
2008-09-02 01:06
#5

hehe, du är inte ensammen om det, min hjära har varit idag så …

Det är nog tur att man vänjer sig med smärtan

Anna-Klara
2008-09-02 04:48
#6

heh är helt med på vad du menar Zimba.. om jag har samma förvirrade hjärna som du eller om jag bara helt enkelt förstår förtäljer inte historien Tungan ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: