Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 4371 ggr
Catarinas
2009-04-17 11:59

Ny tablett Circadin

Läste i tidningen 1,6 miljonersklubben nr:1 att det finns en ny tablett för att sova bättre. Circadin heter undermedlet och är baserad på "sömnhormonet" melatonin, ett kroppseget hormon som produceras av tallkörteln i hjärnan.

Docent Mats Mogard säger att den ger bättre sömnkvalitet och att andra sömnmedel verkar dämpande på centrala nervsystemet man får ett annorlunda sömnmönster som inte är helt naturligt. Men melantonin styr över sömnen till ett normalt sömnmönster. Han säger också att alla blir inte hjälpta av tabletten bäst effekt har tabletten hos dem som har stört sömnmönster som kanske vaknar flera gånger eller vaknar alldeles för tidigt. Det är inte en insomningstablett och man måste ta den flera dagar innan effekten kommer.

Catarina

Annons:
Zuzzi
2009-04-17 18:16
#1

Jag tror att det är den medicinen som min mamma äter, hon tycker att det fungerar bra för henne. Hon har innan också testat lite olika behandlingar, men just detta är hon väldigt nöjd med.

Jezzz
2009-04-17 18:45
#2

Jag äter Circadin 2mg Depottabletter. Har ätit dem i över en månad. Innan dess har jag haft enorma doser insomningstabletter och sömntabletter samt andra sederande. Sen kom läkaren på att jag kanska hade brist på Melatonin (sömnhormonet) i kroppen, och skrev därför ut detta till mig. Funkar toppen. Redan första natten funkade det och jag har inte ätit insomningstabletter sen dess (se gärna min tråd "Melatonin testas")

Har dessutom börjat trappa ner på min andra sömnmedicin (Propavan) nu oxå, och mitt mål är att bara ha Circadin kvar.

Känns betydligt bättre att sova på ett kropps-eget hormon istället för vanebildande kemikalier.

Efter 9 år med starka sömntabletter och extrema sömnsvårigheter, har jag nu istället en helt annan kvalitet på min sömn. Jag sover inte kemiskt, jag sover för att hormonet i kroppen tycker att jag är trött. Det är för mig en helt otrolig känsla, och jag har även mer energi på dagarna eftersom jag sover bättre kvalitetsmässigt på natten.

Medicinen tror jag inte är såååå himla ny, har en vän som ätit den några år. I USA (tex) säljs melatonin receptfritt, men det är inte depottabletter, så de går ur snabbare och har tydligen inte samma effekt.

Iallafall…. jag är överlycklig över att Circadin funkar! ÄNTLIGEN nåt som funkar på mig!!! :)

/Jezzz

Catarinas
2009-04-17 23:08
#3

Tack för infon jag ska ta upp det med min läkare.

Virvelvinden
2009-04-19 15:49
#4

Intressant!

Jag är i och för sig nöjd med Tryptisol som jag tycker hjälper mig med sömnen OCH lindrat värken, men detta med kemiskt kontra kroppseget är ju sant…

hellah
2017-01-25 11:22
#5

Någon som provat en längre tid?

Zadeira
2017-01-25 11:59
#6

För mig funkade inte Circadin tyvärr.

Annons:
ApanAnn
2017-02-19 20:53
#7

Funkar om det är knas med melatoninnivåerna. Nu finns även vanliga tabletter med melatonin som ingår i läkemedelsförmånen. Då är det dock inte depottabletter så det beror på om problemet är att somna eller att inte vakna under natten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: