Annons:
Etiketterforskningnyheter
Läst 8993 ggr
Jezzz
8/13/09, 10:57 PM

Influensa-vaccin, ej för fibro.

Jag undrar hur många med fibro som har tagit influensavaccin? Jag har varit på väg, men blivit skarpt avrådd av flera fibro-vänner. Tydligen blir man vansinnigt dålig om man har fibro, och tar vaccinet. Nån som har erfarenheter av detta???

/Jezzz

Annons:
Annekstrand
8/13/09, 11:54 PM
#1

Hej ja har tag den flera gånger och har inte haft något ont av att ja tar den ja har astam också innan dom tala om att ja hade det så tog ja den flera gånger

kajsa-kavat
8/14/09, 12:10 AM
#2

Jag tar influensavaccin varje år. Har gjort det i många år och har inte blivit ett dugg dålig/sämre av det.

Imasy
8/14/09, 3:30 AM
#3

Jag har tagit det ett par år på raken, och jag har inte märkt någon skillnad.

Det enda jag kände av var att det kändes som att jag hade lite feber dagen efter, men de sa läkaren att jag kunde få pga vaccinet och det var helt normalt.

Har inte ens nämnt att jag hade fibro.

fibro
8/14/09, 8:48 AM
#4

Jag har aldrig tagit dessa vaccinationer och kommer inte heller göra det….så länge jag inte tillhör högriskgruppen.

nillanb
8/14/09, 9:15 AM
#5

Jag vaccineras varje år då jag tillhör riskgruppen, jag har inte märkt att fibron skulle förvärras av detta.

 

mongu
8/14/09, 9:53 AM
#6

Det är ju vanligt att man kan få känningar efter vaccinering, vare sig man har fibro eller ej.

Så jag tror det är så individuellt hur man reagerar. Svårt att säga om just jag får besvär eller inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
voranna
8/14/09, 11:50 AM
#7

Välkommen tillbaka jezzz!Eftersom jag inte tillhör högriskgruppen så överlåter jag min dos till den som bättre behöver den.Sen tror jag som #6 oxå att det är individuellt hur kroppen reagerar.Just nu har jag "vanlig"förkylning och den känns oxå i lederna,så det blir inte att slå frivolter idag--heller..hehe

Jezzz
8/14/09, 1:00 PM
#8

Tack för alla svar!

#7: jo det e skönt att va tillbax!

/Jezzz

annemaria1962
11/6/09, 11:20 PM
#9

jag tog min spruta i onsdags. och jag har fibro. kan inte säga om sprutan gett några bivärkningar!? har lite ont i vänster arm, vilket är mest troligt efter sprutan. men har just nu ett "skov" så jag mår inte bra alls ändå, så kan som inte säga vad som ev är från sprutan o vad som är fibro-värken… men tycker ju att det gick mycket bra med sprutan. så ångrar då inget!! Glad OJ, såg du frågade om vanliga influensa sprutan,… DEN har jag aldrig tagit. men svininfluensavacin, dett tog vi i onsdags, som sagt! förlåt min "blunder" Skäms

influensavacinet i övrigt har jag aldrig tagit…skulle kanske vara något att ta i fundering…för att kunna åt m, lindra dom förkylningar som kan komm!…. det är säkert inget dumt alls…har som bara fååt "slinka mellan", och har inte gjort något av det…

bluemary
11/7/09, 5:25 AM
#10

Jag har vaccinerat. Rent allmänt var det väl som vanligt, det är
ju alltid svårt att avgöra om man alltid har ont innan.
Men jag fick ganska så ont i armen, kunde inte ligga på den
sidan på 3 nätter men sedan så har jag inte känt något.

TjockaBerta
11/7/09, 2:12 PM
#11

Nej, jag vågar inte ta vaccinet. Jag har aldrig haft influensan, inte sedan 1970, och jag har aldrig vaccinerat mig.

I somras tog jag två sprutor med fästingvaccin och fick ont i armen efter den andra sprutan i flera månader. Jag kan faktiskt känna av det lite fortfarande.

>>>Malum domesticum<<<

[GunillaR]
11/7/09, 5:56 PM
#12

Jag kommer inte att vaccinera mig.

Har vaccinerat mig två gånger för influensor, 1965 och 1986.  Jag fick väldigt stora besvär efter vaccinationen 1986. Talade med en läkare då och hans teori var att jag redan haft influensa och hade antikroppar. Jag hade faktiskt influensa 1976 och tror detta var svininfluensan.

Jag kommer aldrig vaccinera mig mot en influensa!

lakrits69
11/30/09, 12:32 PM
#13

Jag blev skit kass i tre dagar fick jag värsta "fibromyalgisymtomen", från skal 1-10, en 10, och sedan fick jag en mild influensa och nu en vecka efter vaccinations tillfället har jag bihålinflammtion.

Genom att symtomen de 3 första dagarna var identiska med min fibrovärk är jag nu övertygad att det är mitt immunförsvar som spökar!

Det måste var ett virus i kroppen eller en autoimmunsjukdom som kan ha utvecklats av stress eller någon virus smitta för många år sedan.

Annons:
FunnyFlyer
12/11/09, 2:10 AM
#14

Jag blev super sjuk av svin och det vanliga vaccinet. jag hade värk och låg i flera dagar och det enda som rådde på smärtan var morfin meda. en 10 på skalan av värk. helt sjukt.

#13 jag håller med dej totalt, kunde varit jag som skrev.

kajsa-kavat
12/11/09, 12:22 PM
#15

Jag har tagit vaccinet för svininfluensa i år, och under över alla under, inga biverkningar alls. Så visst slår det olika hur vi reagerar på vaccinet.

anki1
12/11/09, 1:44 PM
#16

Jag tog min spruta för svininfluensan för lite över 1 månad sedan, eftersom jag har astma. Det enda jag känt är att det gjorde ont runt sticket några dagar, som om jag had fått ett sår där. Och så blev lymfköreln under vänstra armhålan svullen och öm. Men det gick över på natten.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bettybony
12/12/09, 3:04 PM
#17

Jag har inte tagit den, det vågar jag inte, känns så osäkert…. Men många vänner har gjort det och de mår väldigt olika efteråt, en blev sjuk i flera veckor och en annan känner ingenting.

Ingrid-Marie
12/12/09, 9:28 PM
#18

Jag tog min spruta för ca 2 veckor sedan. Fick ont i armen i 2 dagar blev lite hängig men inget mer.

Ingrid-Marie

mayolica
12/13/09, 8:58 PM
#19

Har astma och känsliga lungor,men jag vågar inte riskera att ta svininfluensavaccin då jag är känslig mot kemikalier. Dan vanliga influensavaccinen vill jag heller inte riskera att ta.

Har haft så många influensor genom åren,vad jag hört om svininfluensan så skulle den kunna bli värre för yngre som inte varit så sjuka i influensor förut .

~ mayolica ~

Jezzz
12/27/09, 7:47 PM
#20

Har nnu tagit både svin-vaccinet och vanliga influensavaccinet. Det gick bra, och jag blev knappt dålig alls, trots att jag tog dom samtidigt.

Eftersom jag väldigt lätt får luftrörskatarr och/eller lunginflammation, + att jag har astma, så ska jag även ta vaccin mot lunginflammation…

/Jezzz

Annons:
shareza
12/27/09, 10:41 PM
#21

hej!jag har ra,fibro,astma och allergi,,var emot att vacinera mej,men efter lite påtryckning tog jag mod till mej,,vanlig influensavaccin i september och svin influensavaccin första december,,men har ännu inte känt något av det,,är ganska dålig i min fibro nu,men det är jag varje år så här dags,,skoven kommen allt tätare

angelica75
12/29/09, 10:02 AM
#22

Hej! Jag har tagit både svininfluensa och den andra. Jag blev inte dålig av någon av dom. Lite värk i armen av svininfluensasprutan.

Så ta den du. Det är bara du som kan avgöra hur du ska göra.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[YlvaP]
12/29/09, 10:14 AM
#23

Jag har bara tagit svinisen och jag hade bara lite ont i armen i några dagar.

anki1
12/29/09, 12:21 PM
#24

Jag kommer inte att ta sprutan mot den årliga influensan,har aldrig gjort det. Jag tillhör inte dom som blir sjuk av "flunsan". Men jag har tagit 1 spruta mot svininfluensan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

bluemary
12/29/09, 7:52 PM
#25

Kände inget bortsett från smärtan i armen. Men å andra sidan,
med alla de symtom som fibro innebär så är det jättesvårt att
hålla reda på vilket som är vilket…..? ? ?

hellah
3/27/11, 5:08 PM
#26

Jag tar varje år, eftersom jag blir jättedålig av influensan, i flera månader. Jämfört med det är lite ont i armarna i några månader ingenting.

Nuförtiden är det inte kvicksilver i, annars kan amalgam/kvicksilver överkänsliga reagera på det. Första året med svinvaccinet var det dock kvicksilver i, men inte i det kombinerade vaccinet i höstas (2010).

pia63
3/27/11, 7:52 PM
#27

Jag har tagit fluna-vaccin i många år utan att bli dålig av det.

Däremot så när jag inte tog det ( år 2000) ,  då fick jag ett grymt långt skov efteråt där jag var riktigt illa .

Tar alltid numera .. och jag får det gratis på min vårdcentral                Tog svininfluensavaccin också förra året .

Annons:
Ladydragon
3/27/11, 10:57 PM
#28

jag tar alltid vaccinet varje år och har gjort det nu i 7-8 år tror jag och jag reagerar inte så mycket på det lite feber och ont i kroppen några timmar o sen mår jag bra igen

jag ligger i riskgrupp och har blivit väldigt sjuk av influensan så jag vågar inte o chansa utan vaccinerar mig

Svininfluensa vaccinet va inte heller så farligt mest jobbiga va att armen gjorde riktigt skitont i 1 vecka men sen försvann det

det enda jag kan säga är du i riskgrupp så fundera en gång extra om du sak vaccinera dig eller inte för risken är rätt stor att får du inflensan så kan det rätt allvarligt med ambulans sjukhusinläggning m.m

FunnyFlyer
5/14/11, 2:44 PM
#29

Jag har tagit den och blivit jätte sjuk varje gång. Tror det har med mitt imunförsvar att göra.

Malinsson
5/18/11, 7:16 PM
#30

Jag har inte tagit för vare sig vanliga influensan eller svininfluensan. Har också hört en del om biverkningar och nackdelar. Hör egentligen till riskgrupp så jag har möjlighet att få den, men jag fortsätter nog att hoppa över det, är lite för mesig.

Mycket bra att vaccineringen finns dock.

Upp till toppen
Annons: