Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 19012 ggr
spoketlaban
8/25/09, 6:40 PM

Höfter

Jag lider periodvis av en morlande värk i mina höfter. Detta är ett jätte problem då det drar ner hela humöret och tröttheten blir enorm.

Är det fler av er med fibro som har problem med höfterna? Vad gör ni för att ni skall må bättre?

Annons:
fibro
8/26/09, 10:18 AM
#1

Ja mina höfter är periodvis hopplösa. Det molar och skär och jag vet inte vilket ben jag ska stå på…Även knän och fotleder värker mer då oxo.

Men om det har med fibro att göra vet jag inte, har dålig rygg oxo. Får mer besked framöver då MR gjorts och utredning börjar…

bluemary
8/27/09, 11:52 AM
#2

Samma här. Jag har köpt en massageapparat i hälsokostaffären och när jag har använt den försiktigt över höfterna och även insmorning av någon massageolja efterföljt av lätt stretching och avslapppning
(det blev mycket rabblande här…) så brukar det kännas lite bättre.
Om det inte är en sådan där vedervärdig dag då  man knappast kan
röra sig, då brukar jag bara ligga och lyssna på ett fint avslappningsband. Tycker att höfterna är värst när det gäller värken.
Det är väl kanske för att det även går ner i benen. Och samma med med omvända, tycker för egen del att det är värken just här som känns bäst att få slippa.

spoketlaban
8/27/09, 12:02 PM
#3

Det känns hemskt att säga att man inte är ensam om detta och att vi är fler. Detta måste ju bero på sjukdomen vad andra än säger. Jag hoppas ni alla kan ta han om er på bästa sätt och att vi kan stötta varandra i denna kampen.

babo
8/28/09, 7:34 PM
#4

 Här är ett rörelseprogram för höftbesvär (tror inte det bara gäller höftartros)…

Kolla från punkt 4. Jag har fått ett rörelseprogram med ungefär samma men när man drar upp knät t.e.x skall det riktas mot motsvarande axel.

Alla rörelser skall vara stilla (töja) i 30 sekunder endast så programmet går fort att göra

 och skall endast göras en gång per dag. Jag har precis börjat idag. Det skall bli spännande att se om jag om några veckor kan töja längre… (jag somnar alltid in på magen ändå,,, så det är bra).

Cykling, simning är bra.

Detta kanske kan hjälpa några som läser här, hoppas jag.

http://www.comfora.nu/index1.asp?pageid=12&inact=

Ullis1970
9/3/09, 6:18 PM
#5

Skönt att veta att man inte är ensam om värken höfterna, har från o till molande värk där..o även i ländryggen.. sen har jag också ischias..har haft det i många år, men höftvärken  ger kraftig värk ner i benen med. speciellt i mitt vänstra ben..ner tillknätt går värken..o ibland halva vaden med..
Vissa dagar känns det som om man skulle behöva ha kryckor, men det jobbiga med dom är att  jag får ännu mer ont i armarna då.  har mkt värk i dom med….vänster armbåge o båda händerna…

babo
9/4/09, 11:27 AM
#6

#4 Skrev där om ett rörelseprogram.

Jag var hos en oseopat i måndags. Efter det kändes det något bättre… ska dit på måndag igen.

"förstörde" nog "behandlingen" för jag var på Liseberg igår (femkamp) och oseopaten sa att jag inte skulle gå för mycket, men roligt hade jag ändå :) Gick med stavar - har mer ont idag dock och skall vila hela dagen.

De stretchrörelser som jag skrev om #4 är bra. Att ligga på magen är bra MEN man ska inte böja ryggen bakåt när man ligger på magen - så svarade oseopaten - de andra stretchingrörelserna var bra.

Känner igen det - strålar ner i benet.

Hur är det för er - jobbar ni? Jag jobbar men får nog gå med stavar ett tag - så det känns lite dumt…

Annons:
spoketlaban
10/22/09, 3:37 PM
#7

Fruktansvär jobbigt med värken i höfterna nu. Tappat suget för allt, känns piss just nu.Vad skall man göra åt smärtan??

Tips?

babo
10/22/09, 4:06 PM
#8

#7 - vi måste ha olika "problem" med höfterna (höften). Enligt sjukgymnasten har jag "höftartros" . Om jag nu har det så har jag aldrig haft ont i höften utan värken strälar ned för benet. Tidigare har jag till och från haft ont i ljumsken (detta tyder på höftproblem/artros) men om man har ont i "romban" bak är det tydligen "endast" muskelproblem.

Nu har jag fått riktiga skoinlägg (har varit på Mallorca två veckor). Tidigare när jag gick, så gick låret innåt och underbenet utåt så jag haltade liksom - nu går jag rakt! med det benet - tror att skoinläggen har hjälpt för de gör att man får en jämnare fördelning i foten av kroppsvikten-. Jag hade kryckor med mig - så när jag hade promenerat lite långt ena dagen så vilade jag nästa dag med kryckorna.

#7 . Det låter sååå jobbigt för dig - att ha sååå ont. Jag vet inte om vi har samma problem men jag ville berätta om mig ifall du kände igen något. Jag tror inte så mycket på mediciner.

för min del tror jag det är skoinläggen som har hjälpt det mesta. Innan jag tog semester hade jag ont men efter att ha använt skoinläggen så känns det riktigt bra - jag har inte ont - men jag vågar inte ropa hej ännu. /Kram

babo
10/22/09, 4:17 PM
#9

#7 -- jag måste göra ett tillägg - när jag hade som mest ont - så hjälpe det när jag låg på magen -- det tog en stund för det strålade ned i benet - men efter en stund lättade det - jag riktigt kände att för varje minut så blev värken svagare och svagare - samtidigt vilade jag mig och det är viktigt när man har dessa problem - att vila - jag kanske låg på magen i 20 minuter (om jag inte somnade Glad)

det är viktigt att helt slappna av i höften vid denna "övning"

annemaria1962
10/23/09, 2:08 AM
#10

ja, ont i ryggen  gör att de "strålar" ut i höfter och ben! det kommer regelbundet… tycker de är värre med all värk nu under höst o vintertiden oxå.

kajsa-kavat
10/24/09, 12:03 AM
#11

Periodvis har jag jätteont i höfterna, det går bar inte att ligga på sidan. Det bränner och värker värre än värst. Men det går heller inte att ligga helt på rygg, så perioderna med höftvärk, ja då blir det då ingen sömn alls.

(jag har fått konstaterat artros i vä höft, men ej höger)

babo
10/24/09, 12:12 AM
#12

kajsa-kavat - har du läst det jag skrev #9 - det påstås att jag har höftartros i höger höft - att ligga på magen har hjälpt mig otroligt mycket - jag har också skrivit på #8

kajsa-kavat
10/24/09, 1:07 AM
#13

"12 Tack för tipset, men jag kan inte ligga på magen p.g.a nackbesvär. Så hur jag än vänder och vrider på det hela, så blir det fel/inte bra.

Annons:
angelica75
10/25/09, 7:59 AM
#14

Har periodvis ont i höfterna. Det börjar i ländryggen och går  ner till höfterna. Man vet inte vilken sida man ska ligga på. Kan inte ligga för länge på rygg heller. Så man ligger och vänder och vrider sig genom natten. Är som en sombi på dagarna. Håller med Ullis1970. Vissa dagar behöver man kryckor för att kunna ta sig fram.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

babo
10/25/09, 10:05 PM
#15

Jag har "möjligtvis" ett tips till… jag fick fruktansvärt ont i ryggen många år sedan, som visade sig senare var diskbråck (mitt ena lår var okänsligt/bedövat i många år efter det) går inte in på det mer…. men fick då rådet att lägga en stol i sängen, lägga "mina" ben över stolens ben (ett L alltså) - det gjorde ju att tyngden fördelades eller lättade från ryggen,,,, Ni som varken kan ligga på sidan, rygg eller mage - kanske kanske detta kan hjälpa…

ibland har jag tagit till mig stolen i sängen… Skrattande

mongu
10/25/09, 10:14 PM
#16

Ja det brukar hjälpa att avlasta på det sättet. Hos sjukg. finns en kudde som heter psoaskudde. Den ser ut som en kub ungefär o då avlastar man bra.

Just det att få upp benen i ca. 90 grader brukar ge en bra vila.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
10/25/09, 10:14 PM
#17

Ja det brukar hjälpa att avlasta på det sättet. Hos sjukg. finns en kudde som heter psoaskudde. Den ser ut som en kub ungefär o då avlastar man bra.

Just det att få upp benen i ca. 90 grader brukar ge en bra vila.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Inga64
11/1/09, 8:30 PM
#18

Ny här ,,hej alla!

Här är en till som har svåra besvär med höfter stel och en enorm värk, känner mig som en gumma på 80 år ,,,inget kul alls

och även ner i knän och fotleder,,,

Inga64
11/1/09, 8:35 PM
#19

Ny här ,,hej alla!

Här är en till som har svåra besvär med höfter stel och en enorm värk, känner mig som en gumma på 80 år ,,,inget kul alls

och även ner i knän och fotleder,,,

babo
11/1/09, 9:05 PM
#20

Ni som har fibromyalgi. Jag har hört någon som undvek eller sänkte mjölprodukter, det blir ju bröd, pasta mm. Hon kom på att speciellt "vete" gav henne inflammation i kroppen (vet inte hur man uttrycker det). Hon blev iallafall bättre.

Fråga mig inte mer för jag vet inte mer tyvärr Glad

Annons:
Rita-S
11/1/09, 9:13 PM
#21

jo, att sänka kolhydraterna är det fler av oss som forsöker, om inget annat så för magens skuld. Undertecknade är en av dom. 
En del har även blivit bättre med tiden av att äta lite kolhydrater.
Jag har nu fulgt kosten mer eller mindre strikt i mer än 2 år, och än inte märkt den stora skillnaden på värken, medans min mage håller sig lugn med kosten iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

angelica75
11/2/09, 8:51 AM
#22

Ska sänka mitt intag av mjölprodukter. Har börjat med Herbalife dels för att gå ner ivikt och bli piggare.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

babo
11/2/09, 5:37 PM
#23

Jag vet inte vad Herbalife är… men kom att tänka på…. när jag var ung… så åt vi mycket barkis…. kunde skiva upp ett halvt bröd och äta--- vet inte om det har samband men jag fick ofta ont i kroppen och måste lägga mig att sova. När jag hade sovit en timma eller två så kände jag mig bättre. Jag har ofta undrat (numera) om det fibromyalgi (jag var helt uttröttad och hade ont, kunde knappt gå tills jag hade lagt mig). Det är på senare tid jag har tänkt på detta, eftersom jag läst mera.

Det är nämligen så att jag kom ifrån "barkisätandet" för jag sökte för att komma ned i vikt och då sas det att man skulle undvika allt "vitt". Därför undvek jag vitt bröd och sedan annat "vitt". Jag har aldrig haft "det" onda sedan… ville bara säga det. Jag kan inte vara bomsäker att det var det…. men tror det.

annemaria1962
11/3/09, 8:23 AM
#24

ja, det har jag ganska ofta! men själva smärtan finns mer i mitten, men långt ner i ryggdelen ca en bit ovanför svanskotan, men detta gär smärtor, som "strålar" ut mot höfterna och ner i benen, särskillt det högra! det är en ettrig värk, som kanske inte är så stark, men värken känns ändå mycket kraftig och tar hemskt på krafterna, psykiskt o fysisikt… men det flyttar ju på sig och sätter sig ofta i axlar eller i fingrar, det är oxå hemskt jobbigt. känns som att fingrarna vägrar greppa ordentligt..och det smärtar hemskt bara för minsta lilla ansträngning….de e väl tur detta rör på sig, trots allt, smärtan är ju så pass plågsam, på många sätt…

Rita-S
11/3/09, 8:35 AM
#25

Jag med har problemområde vid höfterna. Det är så ömt runt svansroten att jag måste sitta på kudde i badkaret annars klarar jag inte ens sitta, och ofta är det fruktansvärd värk i höfterna med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

angelica75
11/3/09, 10:11 AM
#26

Herbalife är näring och viktkontroll. Man dricker två shake om dagen om man vill gå ner i vikt och äter ett lagat målmat om dagen.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

annemaria1962
11/3/09, 10:15 AM
#27

ja, det är allt jobbigt med detta FM, det går ju inte att förneka!!

TÄNK om FK ville ta det till sig oxå!!?? vilken lättnad de skulle vara!

har nu snart bara ca 3 veckor kvar att få min sjukersättning…sedan går den ut!!

har försökt tå kontakt med min handläggare, massor med olika gånger, men hon svarar inte, el så e de maskinsvarare… har lämna flera meddelanden oxå!! men hon ringer inte upp!! nu har jag inte orkat på några dar o "jaga" henne…får sådan ångest då jag ska hålla på med detta…orkar inte…skit e de. o VÄRKEN, känns ju f-n inte bättre av all oro heller!! Rynkar på näsan

Annons:
angelica75
11/3/09, 10:23 AM
#28

NÄ de gör ju inte att man mår bättre av all oro. Vad som ska hända med oss som inte kan jobba. Ibland träffar jag inte äns folk. Håller mig hemma. Har som tur är två hundar och två barn. Annars har jag nog tagit mitt liv. Eller legat på psyk för att man vill ta sitt liv.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

annemaria1962
11/3/09, 12:59 PM
#29

ja, för mig är det ju främst att MAN INTE BLIR TRODD!! det är hemskt!!

jag har oxå ett liv som har så pass mycket att jag har inga problem att få fyllt min dag!! bara att ORKA få ta del av det Glad det är det som är det enda!

för som det är nu eftewr så många år, så vet jag att arbete inte inte funkar mera! men att bli så trampad på och sedd med misstro, som man gör på FK, det tar allt, tycker jag! det får då en att känna sig verkligen värdelös!!  men förstår ju hur du känner det!! har ju själv varit djupt deprimerad, och har panikångest, så förstår dina kännslor! de e sant! verkligen guld, att ha en familj, då allt är familj!

Lillemo
4/28/10, 10:37 AM
#30

Jag vet hur det känns. Har också ont i ländrygg och höfter. Smärtan sitter ibland på utsidan av höften, och ibland är jag öm in i skinkan och sen strålar det ner i benet el benen. Det gört mest ont på natten.

Mysan59
2/13/15, 12:04 PM
#31

Sökte på värk i höfterna och kom hit.

Till och från under flera år så får jag ont i ena höften alt. båda. För några år sedan kunde jag knappt gå för värken var så svår, men då satt den i ländryggen, höfterna och ljumskarna och för varje steg så högg det i ljumskarna.

Nu för tiden när värken kommer så sätter den sig mest i ena höften, som idag, och det gör så j*vulskt ont! 😡Det hugger vid varje rörelse.

Jag sökte läkare för detta för ca 2-3 år sedan och han trodde det var sätesmuskelinflammation.

Men om man har inflammation, gör det inte ont hela tiden då? Jag själv börjar misstänka diskbråck i ländryggen, för då kan värken kännas i höfterna.

[JeanetteK]
2/13/15, 1:13 PM
#32

Jag har också ont i höfterna. Det känns som att jag skulle vilja sätta ett brett band runt höfterna för att hålla ihop mig och få stöd. Sitta och ligga innebär att jag får byta ställning hela tiden. Resa sig upp och komma igång är rejält plågsamt.

Upp till toppen
Annons: