Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 14405 ggr
pluttigs
6/23/10, 10:34 AM

Ont i käkarna??

Hejsan fibrovänner tänkte höra med er om det hör till fibron att ha ont i käkarna? det spänner och gör ont när jag tuggar, känns tom ibland som tandvärk, har bettskena och har haft det länge så det beror inte på att jag spänner mig lika mycket, detta kommer o går i perioder, just nu har jag oxp jätteont i nacken,skuldrorna :(( tinningana, och speciellt överkäken, blir tokig på detta då inget hjälper, har provat massage o det blev nästan värre då, + ett antal olika värktabl, är så less på detta :((

Hoppas på svar!! Glad midsommar!!!

Annons:
Mamadragon
6/23/10, 2:35 PM
#1

Jodå, jag har oxå ont i käkarna, och ner i halsmusklerna ut mot skuldrorna ibland. Min läkare på Gottfries sa till mig att fibro kan sätta sig i princip överallt i kroppen där muskler finns. Tex ögonmuskler, käkarna osv. Men som vi alla här har märkt så finns det ju vissa muskelgrupper som Herr Fibro föredrar oftare än andra Cool

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

bluemary
6/24/10, 12:28 PM
#2

Jag har också haft besvär med käkarna, det var när jag arbetade heltid
och det var stressigt. Hade ont i käkarna när jag kom hem så jag var helt
förtvivlad.
Men det släppte när jag slutade arbeta.

Kan ibland få ont när jag är stressad och när jag är själv så brukar jag
använda bettskenan dagtid för att påminna mig själv om att slappna av.

Innan jag fick bettskenan så blev jag röntgad och det gjordes under-
sökningar. Det visade sig att mitt "tuggande" hade slitit ned käken lite
(det var för 20 år sedan)  så därför så försöker jag tänka på att slappna
av.
Jag fick då veta att det till 99% beror på omedvetna spänningar.
Men att bli herre över det omedvetna är inte lättObestämd

Eftersom det hör ihop med spänningar i hela ansiktet så brukar jag
tejpa upp ögonbrynen (låter heltokigt) men har man lugg så syns det
ju inte. På så sätt så slappnar ansiktet av och jag får mindre spänningar.

TjockaBerta
6/24/10, 5:13 PM
#3

#2

Man kan pensla på äggvita i stället. Det syns inte, tror jag. Då blir man medveten om olika spänningar och grimaser man gör. Så lärde man fina småflickor förr i världen att inte rynka pannan t.ex.

Grymt!

>>>Malum domesticum<<<

bluemary
6/25/10, 2:09 AM
#4

Äggvita, det har jag aldrig testat, det måste jag prova !

Och det gör så ont att ta bort tejpen över ögonbrynen, då slipper man
det. Så  tack för tipset !

TjockaBerta
6/28/10, 12:30 AM
#5

Lycka till. Hoppas det hjälper dig.

>>>Malum domesticum<<<

pluttigs
6/28/10, 5:26 PM
#6

Tack för era svar!! många bra tips, idag blev jag oxå överraskad av att det har börjat ryck i mitt högra ögonlock!!!  vad är detta?? det ger sig inte och för ett tag sedan hade jag det där ryckande i flera veckor :( det kommer o går lite som det vill, känner ni igen detta?? blir orolig för e massa hemska sjukdomar, kan tilllägga att jag har väldigt ont i nacken nu och det har liksom tagit över hela huvudet :(

Annons:
bluemary
6/30/10, 12:28 PM
#7

Har haft samma och fick veta att det är "nervryckningar" och helt
ofarligt !Glad

baabwaf1
7/3/10, 10:47 PM
#8

Det är dumdristigt att vara negativ till värktabletter, då ont gör att det kan göra mer ont, vilket kan lindras och ibland även förhindras bli värre om man dämpar med värktabletter till en uthärdlig nivå.

Att ha ont endast i käkar/tinning - eventuellt kramp i muskler, kan lika gärna vara sekundärt av annan värk.

Jag har själv till och från ont i ansiktet så att man vill slita av sig det men det är mer i "ansiktet", inte uteslutande käkar. Däremot har jag tagit bort all amalgam tidigare, då jag också haft ont så som du beskriver och sökta alla tänkbara sätt att hitta orsak.

Diskutera med läkare om något muskelavslappnande för att i alla fall prova. Det finns NORGESIC - tabletter som innehåller muskelavslappnande och kan vara till hjälp vid muskelspänningar som är ihållande men ofrivilliga. Inte sagt att det hjälper men det är värt att undersöka om inget annat finns att finna som hjälp.

Det är lätt att få värk om man har värk - Det blir alltså mer och sekundärt, just för att man redan har ont, samtidigt som all värk blir så lätt att trigga igång.

Kan man med värktabletter få ner värken ett par timmar om dygnet, då är det bara att använda. När tabletterna behövs på grund av värk och inga andra saker har lindring, då är det ett måste.

//Henry

Mia-45
4/6/15, 6:43 PM
#9

Vet att denna tråden är gammal men gjorde en sökning på google och då kom denna upp.
Har ont i ena käken idag. Har haft det innan men då visste jag inte att jag hade fibro. 
Känns som tandvärk men vet att det inte är det och det känns som om det spänner, som en skrev. 
Har haft väldigt mycket att stå i nu under två veckors tid. Kan vara så att man biter ihop när man sover. 
Nån mer som har samma värk?

[JeanetteK]
4/7/15, 7:09 AM
#10

Jag hade jätteproblem med käkarna. Kunde knappt bita av saker till slut för det gjorde så ont. Försökte med bettskena men det hjälpte bara ytterst lite. Äter nu saroten på kvällen och det har hjälpt mig. Det är avslappnande. Har idag inga problem med käkarna och sover otroligt bra.

Mia-45
4/7/15, 9:37 AM
#11

Idag är det lite bättre. 
Men sonen sa igår att som jag pratar så är det inte undra på att jag får ont i käkarna..hahahaha….snällt sagt. 😂

[JeanetteK]
4/7/15, 10:18 AM
#12

#11 haha den kommentaren har jag också fått. ;)

Mia-45
4/7/15, 10:30 AM
#13

#12 Hahahah….😂
Ja idag ska jag försöka att vara lite tystare då..🤐
Men det är inte så skönt att ha ont i käken. Vet ju att det går över om några dagar men det är irriterande.

Annons:
Rita-S
4/7/15, 10:36 AM
#14

Om ni biter i hop mycket under natten vill jag tipsa om en "bettskena" man kan få köpt på apoteket. Den är fylld med siliconmassa, man kokar den ex antall sekunder, biter i den och håller enligt instruktionerna och sedan har den formats efter era tänder. Inte så fasligt dyr, även om 500 kronor är en rejäl summa om man inte har någon stor inkomst, men den kan göra underverker för bit och gnissel under natten. Den kan även formas om med att kokas om ut i fall man får små ändringar i tandställningen av olika anledningar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mia-45
4/7/15, 10:48 AM
#15

Tack för tipset Rita.👍

500 är för mycket för mej just nu tyvärr. Men jag ska se när jag har råd sen.

[JeanetteK]
4/7/15, 11:31 AM
#16

#14 Jag har haft en sån. Grejen är att den skyddar tänderna vilket är kanon. Men man biter lika hårt ändå. För mig hjälpte den inte mot själva ontet i käken.

Mia-45
4/11/15, 9:00 AM
#17

Känns det som om det är svullet med inne där käkbenet sitter? Jag kände efter idag och det är en aning svullet.

Mona22
4/11/15, 5:38 PM
#18

Jag har haft problem med käklederna och hamnade hos käkfysiologen. Visade sig att jag har atrit där. i samma veva fick jag As så det hörde ihop med det. 
Har du möjlighet så kolla upp det. Kan vara muskelspänningar men även annat. I mitt fall har jag opererats flera ggr utan förbättring.

fiber53
4/15/15, 8:11 AM
#19

Har ofta samma problem men dessa övningar brukar då hjälpa. http://www.internetodontologi.se/dyn_main.asp?page=210

Mia-45
4/15/15, 8:21 AM
#20

Tack…dessa ska jag testa…👍

Annons:
Myrrami
4/15/15, 9:55 AM
#21

Jag har jätte problem med käkarna och runt ögonen. Får dubbelseende och ont i huvudet. Jag har fått Parafelx som är muskelavslappnande.

Kami74
4/19/15, 5:08 AM
#22

Hej! Jag har ont i käkarna, men det är bara när jag äter Tramadol, så man kan få det av smärtstillande också. Dock är jag en sån person som brukar få varenda biverkning som finns, men tar Tramadolen i alla fall eftersom den hjälper mig med all annan värk.

Upp till toppen
Annons: